حضور مونسان در دارالخلافه

به گزارش وبلاگ افرا، دومین برنامه تهران گردی رئیس سازمان میراث فرهنگی روز گذشته 30 تیر با حضور در کافه کتاب دارالخلافه، سفره خانه سنتی وکیل التجار، موزه عبرت و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران انجام شد.

حضور مونسان در دارالخلافه

بازدید مونسان از بناهای تاریخی و پروژه های گردشگری و مراکز صنایع دستی هفته گذشته از محله عودلاجان شروع شد.

برنامه هایی موسوم به تهران گردی پیش تر توسط بعضی مسئولان شهری و کشوری به اجرا گذاشته شده، اما بازدید رییس سازمان میراث فرهنگی از آثار تاریخی تهران را می توان از این جهت متفاوت، مهم و حائز اهمیت تلقی کرد که می تواند سرشروع و طلیعه ای باشد برای توجه جدی به احیا و نگه داشت بناهای تاریخی پایتخت که بدون تردید بخش عمده ای از تاریخ معاصر این مرز و بوم را شکل می دهد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی روز گذشته با همراهی معاونان میراث فرهنگی و صنایع دستی، مدیر کل استان و تعدادی از مدیران شهرداری تهران ابتدا به خانه ای قدیمی مربوط به دوره پهلوی اول در خیابان شیخ هادی تهران رفت که از سال 1390 با تغییر کاربری به کافه - کتاب دارالخلافه مشهور شده است؛ خانه ای متعلق به دوتن از نوادگان خاندان قاجار که بنابر گفته بهزاد یعقوبی مدیر کافه - کتاب دارالخلافه سند وقف آن در سال 1341 توسط علی امینی نخست وزیر وقت کتابت شده است.

مطرح شدن طرحی مبنی بر این که خانه های تاریخی با کاربری کافه تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی قرار می گیرند، بهانه ای بود برای بازدید معاون رییس جمهور از این مکان تاریخی - فرهنگی که به اعتقاد وی می توان با مالی کردن کاربری این گونه بناهای تاریخی، ضمن جلب توجه مردم و گردشگران به مرمت و نگه داشت آن نیز یاری کرد.

سفره خانه سنتی وکیل التجار در میدان محمدیه بنای تاریخی دیگری بود که رییس سازمان میراث فرهنگی در آن حضور یافت.

دستیابی به منفعت مالی با مرمت و تغییر کاربری با رعایت الزامات قانونی بار دیگر در بازدید مونسان از این بنای تاریخی ارزشمند دوره پهلوی اول که در گذشته از آن به عنوان تجارتخانه استفاده می شده است مورد تاکید نهاده شد.

معاون رئیس جمهوری سپس به موزه عبرت در باغ ملی تهران رفت واین موزه را یادآور کوشش ها، از خودگذشتگی ها و دلاوری های افرادی دانست که سختی های بسیاری را متحمل شدند. رییس سازمان میراث فرهنگی همچنین پیشنهاد داد تا میدان مشق به محلی برای موزه های فاخر تبدیل گردد.

بازدید از ساختمان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران و جلسه با مدیران و معاونین آن که با ارایه پیشنهادهایی برای برطرف مسائل اداری کارکنان و مراجعه کنندگان و همچنین ارایه طرحهایی در جهت تحرک بخشی به وضعیت گردشگری پایتخت همراه شد سرانجام بخش برنامه های رییس سازمان میراث فرهنگی در یک روز گرم تابستان بود.

در این میان می توان گفت حضور اصحاب رسانه به ویژه وبلاگ افرا حوزه میراث فرهنگی و حتی نظرخواهی از آنان برای معرفی بناها و آثاری که حضور رییس سازمان میراث فرهنگی می تواند منجر به رسیدگی جدی به وضعیت آن بناها گردد و اطلاع رسانی گسترده با حضور نمایندگان رسانه ها بدون تردید بر تاثیرگذاری و غنای این نوع بازدیدها و برنامه ها تاثیر بسزایی خواهد داشت که این موضوع از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان با جدیت دنبال خواهد شد.

** رئیس اداره اطلاع رسانی مرکز روابط عمومی

منبع: میراث آریا

به "حضور مونسان در دارالخلافه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور مونسان در دارالخلافه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید