اختلاف قیمت خودرو های سامانه یکپارچه با بازار آزاد
به گزارش وبلاگ افرا، خبرنگاران- اف ام سی SX5 از همه محصولاتی که سایپا و مونتاژکاران در مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه عرضه کردند، بین کارخانه و بازار تفاوت قیمت بیشتری دارد؛ تقریبا 140 درصد. با رسمی شدن مصوبه شورای رقابت درباره قیمت محصولات مونتاژی، فرداموتورز مجاز است از متقاضیان اف ام سی SX5 حدود 645 میلیون دریافت کند، ولی همین محصول در بازار آزاد نزدیک یک میلیارد و 540 میلیون ارزش دارد. آن طرف فعلا کمترین گپ قیمت را برای کوییک اتوماتیک پلاس شاهد هستیم. چون خریداران کوییک اتوماتیک پلاس در این مرحله نهایتا 35 درصد کمتر از بازار آزاد برای این محصول هزینه می نمایند. ثبت نام در سامانه یکپارچه و انتخاب اولویت ها به وسیله متقاضیان از روز چهارشنبه سوم خرداد آغاز شده و تا روز دهم این ماه ادامه دارد.
اختلاف قیمت خودرو های سایپا؛ حداکثر 45 درصد
به گزارش وبلاگ افرا، قیمت محصولات سایپا در دومین مرحله فروش سامانه یکپارچه خودرو بین 35 تا 45 درصد کمتر از بازار آزاد است. براساس جدول نصفه ونیمه ای که به عنوان محصولات سایپا در مرحله دوم سامانه یکپارچه دردسترس قرار گرفته است، تفاوت قیمت ساینا S بین کارخانه و بازار دقیقا 45 درصد است و خرید آن می تواند سود بیشتری برای خریداران نسبت به سایر محصولات سایپا داشته باشد. سایپا از متقاضیان ساینا S دنده ای در این مرحله حدود 241 میلیون دریافت می نماید و همین محصول را در اولین روز های خرداد سال جاری در بازار آزاد نزدیک 350 میلیون تومان یعنی 109 میلیون تومان بیشتر از نرخ کارخانه می فروشند که به معنی حاشیه سود 45 درصدی آن است. بعد از ساینا s، بیشترین تفاوت قیمت برای مدل های مثل ساینا s اتوماتیک و شاهین G محاسبه می گردد که معادل 40 درصد است.، چون قیمت 321 میلیون تومانی ساینا S اتوماتیک در کارخانه، در جریان معاملات بازار آزاد به حدود 450 میلیون تومان رسیده و در بازار آزاد شاهین G را 595 میلیون تومان (170 میلیون بیشتر از بازار) می فروشد. تفاوت قیمت کوییک اتوماتیک هم فعلا 35 درصد است، اما چون هنوز تکلیف قیمت امثال کوییک GX و اطلس شاهین اتومات معین نیست، نمی توانیم برآورد درستی از حاشیه سود آن ها داشته باشیم.
محاسبه حاشیه سود محصولات سایپا بین کارخانه و بازار
محصول | کارخانه | بازار | حاشیه سود |
کوییک GX | معین نیست | معین نیست | معین نیست |
کوییک اتوماتیک | 327 میلیون | 440 میلیون | 35 درصد |
ساینا S | 241 میلیون | 350 میلیون | 45 درصد |
ساینا S اتوماتیک | 321 میلیون | 450 میلیون | 40 درصد |
کوییک R مدل GX | معین نیست | معین نیست | معین نیست |
شاهین G | 425 میلیون | 595 میلیون | 40 درصد |
شاهین اتوماتیک | معین نیست | معین نیست | معین نیست |
ساینا GX | معین نیست | معین نیست | معین نیست |
ساینا GX اتوماتیک | معین نیست | معین نیست | معین نیست |
ساینا GX دوگانه سوز | معین نیست | معین نیست | معین نیست |
اطلس | معین نیست | معین نیست | معین نیست |
اختلاف قیمت محصولات مونتاژی؛ حداکثر 140 درصد
اختلاف قیمت خودرو های مونتاژی سامانه یکپارچه دست کم 55 درصد است و نهایتا حدود 140 تخمین زده می گردد. به این ترتیب در این مرحله تفاوت قیمت محصولات مونتاژی بین کارخانه و بازار از تمام مدل های داخلی که تکلیف قیمتشان معین شده، بیشتر است. حالا از بین این محصولات مونتاژی اف ام سی SX5 با حاشیه سود 138 درصدی بیشترین گپ قیمت را تجربه می نماید. چون باپذیرش مصوبه شورای رقابت، حالا شرکت فرداموتورز بابت اف ا م سی SX5 از هر متقاضی تقریبا 896 میلیون تومان دریافت می نماید و الان که ابتدای خرداد هستیم، قیمت اف ام سی SX5 در بازار آزاد به یک میلیارد و 540 میلیون تومان رسیده است. وقتی همین محاسبات را برای سایر خودرو های مونتاژی حاضر در مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه انجام می دهیم، اف ام سی T5 با حاشیه سود 102 درصدی رتبه دوم را دراختیار می گیرد و رتبه سوم به صورت مشترک به تیگو 8 پرو مدیران خودرو و جک S3 بهمن موتور می رسد که تفاوت قیمت 96 درصدی را بین کارخانه و بازار تجربه می نمایند. آن طرف کمترین حاشیه سود را ام وی ام X55 پرو تجربه می نماید که خریداران آن در مرحله دوم فروش خودرو به وسیله سامانه یکپارچه، 55 درصد کمتر از بازار آزاد دست به جیب می شوند. نکته جالب این است که همین ام وی ام X55 پرو از تمامی مدل هایی که سایپا عرضه نموده است، حاشیه سود بیشتری برای خریداران دارند.
محاسبه حاشیه سود محصولات مونتاژی بین کارخانه و بازار
محصول | کارخانه | بازار | حاشیه سود |
ام وی ام X55 پرو IE | 983 میلیون تومان | یک میلیارد و 530 میلیون تومان | 55 درصد |
ام وی ام X22 پرو دنده ای | 484 میلیون تومان | 880 میلیون تومان | 81 درصد |
ام وی ام X22 پرو اتوماتیک | 646 میلیون تومان | یک میلیارد و 180 میلیون تومان | 82 درصد |
چری آریزو 5 توربو IE اسپرت | 735 میلیون تومان | یک میلیارد و 320 میلیون تومان | 79 درصد |
فونیکس آریزو 6 پرو | یک میلیارد و 24 میلیون | یک میلیار و 750 میلیون تومان | 70 درصد |
فونیکس تیگو 8 پرو | یک میلیارد و 483 میلیون | دو میلیارد و 910 میلیون | 96 درصد |
جک S3 | 632 میلیون تومان | یک میلیارد و 240 میلیون تومان | 96 درصد |
جک J4 | 552 میلیون تومان | 950 میلیون تومان | 72 درصد |
کی ام سی J7 | معین نیست | دو میلیارد تومان | معین نیست |