جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز یکشنبه 25 آبان ماه 99

به گزارش وبلاگ افرا، شاخص کل امروز هم مثل روز گذشته کار خود را صعودی شروع کرد و در 30 دقیقه ابتدایی بازار 21 هزار واحد پرید. با این وجود بعد از 30 دقیقه نشانه هایی از کاهش در شاخص کل به وجود آمد و احتمالا روز پرنوسانی را در پیش داشته باشیم. در ابتدای بازار امروز شاخص کل 1.64 درصد و شاخص هم وزن 57 صدم درصد رشد داشتند. عمده رشد شاخص در ابتدای معاملات تحت تاثیر نماد های فملی، فولاد، خودرو، وبملت، شتران و وغدیر است.

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز یکشنبه 25 آبان ماه 99

نمادهای منفی پرتعداد ظاهر شدند

به گزارش وبلاگ افرا، امروز از مجموع 313 نماد معامله شده در بازار بورس، 198 نماد فرایند نزولی دارند و 115 نماد با رنگ سبز روی تابلو ظاهر شده اند. از طرف دیگر در بازار فرابورس در بین 234 نماد معامله شده شاهد کاهش قیمت سهام در 162 نماد و افزایش نسبی قیمت در 72 نماد هستیم که نشان می دهد نماد های قرمز بورس حداقل در تعداد خیلی بیشتر هستند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز یکشنبه 25 آبان ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار در ابتدای معاملات امروز و بعد از گذشته 30 دقیقه همزمان با جمع آوری صف های خرید، نشان می دهد امروز گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین عرضه و تقاضا را شاهد است و به برترین گروه صنعت تبدیل شده. در این گروه اغلب نماد های اصلی مثل خودرو، خساپا و خگستر سبزرنگ هستند، اما دیگر نماد ها چندان شرایط خوبی ندارند. در گروه فلزات اساسی، فملی بر صف خرید پافشاری می نماید و دیگر نماد ها مثل فولاد، ذوب و کاوه با قیمت مشابه روز گذشته معامله می شوند. گروه صندوق های سرمایه گذاری ETF زودتر از دیگر گروه ها به رنگ قرمز درآمده و شاهد کاهش قیمت نسبی در اغلب صندوق های سهامی هستیم. بانکی ها امروز همگی سبزرنگ هستند و بدون تشکیل صف یک فرایند صعودی آرام را طی می نمایند. گروه سرمایه گذاری ها به رنگ قرمز درآمده و در بین آن ها وسپهر با صف فروش سهامدارانشان را ناامید نموده است. محصولات شیمیایی امروز بازار متعادلی را شاهد هستند و قیمت ها در محدوده قیمت خاتمهی روز گذشته است. انبوه سازی ها با لیدری کرمان و ثشاهد به رنگ قرمز درآمده اند. پالایشگاه ها به جز شتران صف خرید خود را از دست داده، ولی همچنان سبزرنگ هستند. حکشتی و توریل در گروه حمل ونقل همچنان با صف خرید معامله می شوند. مخابرات و هولدینگ ها از دیگر گروه های سبزرنگ بازار امروز هستند.

تشکیل صف خرید برای لیدر های هر گروه

امروز لیدر های گروه های عظیم در فهرست سنگین ترین صف های خرید قرار گرفته اند. در صدر آن ها فملی از گروه فلزات با صف خرید قدرتمند 307 میلیارد تومانی به چشم می خورد. خساپا از گروه خودرو و ساخت قطعات با صف خرید 210 در مقام دوم ایستاده است و کاما از گروه کانه های فلزی با صف خرید 200 میلیارد تومانی در رتبه سوم واقع شده است. از جمله دیگر نماد ها با صف خرید سنین می توان به بترانس، حکشتی، شتران و اخابر اشاره نمود. همچنین در بازار فرابورس امروز نماد های اعتماد، رافزا و شرانل صف خرید سنگینی را شاهد هستند. آنالیز ها نشان می دهد در ساعات اولیه بازار امروز 10 درصد نماد ها صف خریدی به ارزش هزار و 400 میلیارد تومان دارند. همچنین ارزش کل صف های فروش به سه هزار و 400 میلیارد تومان میرسد که در 30 درصد نماد های بازار سرمایه تشکیل شده.

در آن سوی بازار، سهامداران وملی همچنین به دنبال خریدار برای سهامشان هستند. ارزش سنگین ترین صف فروش بازار امروز که در نماد وملی تشکیل شده به حدود 268 میلیارد تومان می رسد. کسعدی با صف فروش 145 میلیارد تومانی در مقام دوم ایستاده و رتبه سوم به فاذر با صف فروش 80 میلیارد تومانی اختصاص دارد. این نماد دیروز با زیان چشمگیر بازگشایی شده بود. از جمله دیگر نماد ها با صف فروش سنگین می توان به خکمک، تپمپی، غنوش و کفپارس اشاره نمود.

صف خرید شپنا بعد از بازگشایی منفی شش درصدی

نماد شپنا متعلق به شرکت پالایش نفت اصفهان بعد از یک هفته توفق به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، امروز بازگشایی شد. خبر بازگشایی شپنا کافی بود تا تعداد زیادی از صف های خرید جمع آوری گردد و دیگر پالایشگاه ها از جمله شتران و شبندر فرایند نزولی به خود بگیرند. شپنا نهایتا با کاهش قیمت شش درصدی بازگشایی شد، اما به محض شروع معاملات عادی، شاهد تشکیل صف خرید در این نماد بودیم. این صف تا خاتمه ساعت کاری بازار پابرجا ماند و نهایتا قیمت خاتمهی شپنا 2.8 درصد کاهش پیدا کرد.

افزایش 9.7 هزار واحدی شاخص بورس در روز نوسانی

شاخص کل بورس تهران در خاتمه معاملات امروز یکشنبه 25 آبان ماه 99 با افزایش 9 هزار و 718 واحدی به رقم یک میلیون و 257 هزار و 367 واحد رسید. در ابتدای معاملات شاخص بورس 21 هزار واحد رشد نموده بود و در ادامه کاهش 12 هزار واحدی را پشت سر گذاشت. امروز شاخص هم وزن بدون تغییر نسبت به روز گذشته باقی ماند و تنها دو صدم درصد نوسان داشت. شاخص کل هم 78 صدم درصد رشد کرد. در این روز نماد های فملی، فولاد، وغدیر، شتران و کگل بیشترین تاثیر مثبت و نماد های تاپیکو و فارس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز یکشنبه 25 آبان ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار تا خاتمه معاملات امروز نشان می دهد هرچه از ساعات ابتدایی فاصله گرفتیم، بر تعداد نماد های قرمز روی تابلو اضافه شد. امروز خودرویی ها سرنشین گروه ها از نظر ارزش معاملات بودند. در بین آن ها خودرو، خساپا و خپارس صعودی و بقیه نماد های عموما نزولی بودند. صندوق های سرمایه گذاری ETF با وجود رودن صعودی در ابتدای معاملات نهایتا کار خود را با کاهش قیمت به خاتمه رساندند. فلزات اساسی امروز بازار متعادلی داشتند و در بین آن ها فملی، ارفع و فروی با صف خرید همراه بودند. محصولات شیمیایی اغلب با رنگ قرمز روی تابلو ظاهر شدند. منفی ترین نماد این گروه تاپیکو بود که حدود 9.3 درصد ارزش خود را از دست داد. نماد های پرمعامله گروه سرمایه گذاری از جمله وسپهر و ساپا امروز صف فروش داشتند و شرایط دیگر نماد ها هم آنچنان قابل تعربف نبود. امروز بانکی ها تا خاتمه معاملات همچنان سبز باقی ماندند. وبصادر و پارس حدود 3.7 درصد و وپاسار و وبملت حدود 1.4 درصد رشد کردند. امروز فرآورده های نفتی پرنوسان ترین گروه بازار بود. شپنا با کاهش قیمت بازگشایی شد و در ادامه شاهد صف خرید بود. شتران هم با صف خرید به کار خود خاتمه داد، اما شبندر و شبریز با کاهش قیمت روبرو شدند. امروز صف خرید سنگین حکشتی فرو ریخت و سهام کشتیرانی دوباره به فرایند نزولی افتاد. گروه انبوه سازی، حمل و نقل، کانه های فلزی، عرضه برق و گاز، دارویی ها، غذایی ها، سیمانی ها، زراعت و بورس ها از جمله گروه های قرمزرنگ بازار امروز بودند.

افزایش ارزش معاملات به 17 هزار میلیارد تومان

معامله گران بورس امروز بیش از 17 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق اقتصادی را در قالب یک میلیون و 370 هزار معامله به ارزش 12 هزار و 649 میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر معاملات چهار هزار و 450 میلیارد تومانی فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود 17 هزار و 100 میلیارد تومان می رسد که نشان دهنده افزایش قابل توجه نسبت به روز های قبل است.

احتیاط سرمایه گذاران برای خرید سهام

آنالیز تغییرات مالکیت حقیقی به حقوقی نشان می دهد در بازار امروز شرکت های حقوقی حدود 261 میلیارد تومان سهام از سرمایه گذاران حقیقی خریده اند که نشان می دهد امروز با وجود رشد شاخص کل، شاهد خروج پول توسط افراد بودیم. این البته در یک ساعت اول معاملات، حقیقی ها حدود 130 میلیارد تومان پول جدید آورده بودند که در ادامه شاهد خروج دوباره آن بودیم. امروز شرکت های حقوقی در نماد های خودرو، ومعادن، فولاد، چکاپا، بنو، وسپهر، آریان، ونوین، آریا و وشهر بیشترین حمایت را داشتند و در طرف مقابل در نماد های فملی، کرمان، کاما، شپنا، شتران، تاپیکو، رانفور، حکشتی و شبندر دست به فروش زدند. فروش فملی تقریبا یک سوم کل عرضه در معاملات امروز بود که رقم قابل توجهی به نظر می رسد.

پیش بینی بورس فردا دوشنبه 26 آبان ماه

بازار در یک فرایند صعودی آرام افتاده، اما نماد های متوقف که حالا تبدیل به بمب های ساعتی شده اند، هر لحظه بازار را تهدید می نمایند. تقریبا مشابه آنچه در بازار امروز رخ داد و با بازگشایی شپنا و تاپیکو فرایند صعودی متوقف شد، ممکن است در روز های آینده هم اتفاق بیافتد.

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه می گوید ارزش معاملات امروز بازار سهام خوب بود. رشد بازار اگرچه شارپی نیست، اما به نظر می رسد که فرایند تعادلی به بازار بازگشته و این فرایند ادامه دار است. باید توجه کرد که فرایند تعادلی در بازار بهتر از رشد شارپی است، زیرا در فرایند تعادلی بازار سهام کف سازی می نماید و برای رشد آماده می گردد. این کارشناس درباره فرایند بازار فردا می گوید پیش بینی می گردد که بازار فردا هم متعادل باشد. البته احتمالا نوسان کوچکی وجود داشته باشد و بازار چندان درگیر صف فروش یا خرید نباشد. رضایتی اعتقاد دارد فرایند بازار سهام نوسانی است و قیمت دلار، افزایش نرخ های جهانی و داخلی به نوعی به نفع بازار سهام است، اما فعلا نمی گردد زمان خاتمه فرایند نوسانی بازار سهام را پیش بینی کرد، اما فرایند بازار در مجموع مثبت است.

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز یکشنبه 25 آبان ماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز یکشنبه 25 آبان ماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید