10 ماده سمی در فست فودها

به گزارش وبلاگ افرا، برای سال ها، تحقیقات نشان داده است که وعده های غذایی سریع، فراوری انبوه و ارزان که در بیشتر فست فودها پیدا می کنید، چیزی جز غذای سالم هستند. خوردن منظم فست فودها که سرشار از کالری، چربی، کلسترول، سدیم، قند و کربوهیدرات هستند با عوارض جانبی مانند افزایش خطر افزایش وزن، بیماری قلبی، دیابت و افسردگی مرتبط است.

10 ماده سمی در فست فودها

جسیکا کوردینگ نویسنده کتاب های تغذیه ای می گوید: اگر شما فقط به صورت گهگاهی غذای فرآوری شده یا فست فودها را مصرف کنید، خطر عوارض جانبی شما کم است.

با این حال، بعضی مواد نه چندان واضح دیگر در فست فودها وجود دارد که می تواند باعث نگرانی های اضافی برای سلامتی گردد. برای یافتن افزودنی ها، نگهدارنده ها و مواد شیمیایی که می توانند با مصرف فست فودها به بدن شما وارد شوند ادامه مطلب را بخوانید.

1. طعم طبیعی گوشت گاو

بر اساس وب سایت این رستوران، سیب زمینی های معروف جهانی مک دونالد با طعم طبیعی گوشت گاو ساخته می شوند که حاوی گندم هیدرولیز شده و شیر هیدرولیز شده به عنوان مواد اولیه است. در سال 2002، سی بی اس نیوز گزارش داد که شرکت مک دونالد، بخشی از اعتراضات را برای برچسب زدن سیب زمینی های سرخ نموده و هش براون هایشان به عنوان غذای گیاه خواران حل و فصل کرد، اگرچه گوشت گاو از روغن نباتی آن ها تقویت شده بود.

FDA بیان می نماید که هر ماده غذایی با برچسب طعم دهنده طبیعی به معنای اسانس، اولئورزین یا هیدرولیز پروتئین، تقطیر یا هر محصول بو داده، حرارت داده یا آنزیمولیز که حاوی طعم دهنده است باید از یکی از انواع محصولات غذایی نام برده باشد. بنابراین، اگر گوشت گاو در لیست مواد تشکیل دهنده ذکر نشده باشد، طعم گوشت گاو دقیقاً چه چیزی است؟

2. برومات پتاسیم

کوردینگ می گوید که گاهی اوقات به سادگی به عنوان برومات از آن یاد می گردد، این افزودنی در دستور العمل ها ریخته می گردد تا بافت آرد را تقویت کند. او می گوید: در حالی که در صورت استفاده از اندازه مناسب، در فرآیند پخت ایرادی ندارد اما وقتی اندازه زیادی در دستور غذا گنجانده گردد، اندازهی از آن می تواند در محصول نهایی باقی بماند.

پس از اینکه مطالعات حیوانی ارتباط احتمالی آن را با تومورهای سرطانی را پیدا کرد، برومات پتاسیم در کانادا، بریتانیا و اتحادیه اروپا ممنوع شد. با این حال، گزارش شده است که هنوز هم در نان های ساندویچی و خمیر پیتزا در بعضی از فست فودها در ایالات متحده یافت می گردد.

کوردینگ ادامه می دهد: FDA [اداره غذا و دارو] نانوایان در ایالات متحده را تشویق می نماید که از آردهای برومات دار استفاده ننمایند و قوانین استان کالیفرنیا محصولات ساخته شده با برومات پتاسیم را ملزم می نماید تا پیوند احتمالی سرطان را روی برچسب ذکر نمایند. اگر شما فقط یک بار در مدت زمانی طولانی آن ماده غذایی خاص را میل کنید، خطر به احتمال زیاد بسیار کم است اما اگر این ماده غذایی بیشتر رژیم غذایی شما را شامل می گردد، یک جایگزین را در نظر بگیرید.

3. پروپیلن گلیکول

پروپیلن گلیکول، یک ترکیب بی رنگ است که در طبیعت وجود ندارد، به وسیله FDA به عنوان یک عامل ضد کپک تعریف شده است. در غذاهایی مانند نوشابه ها، مارینادها، سس ها، چاشنی ها، محصولات پخته شده، فراستینگ ها و محصولات لبنی منجمد (به جز چند مورد) به منظور حفظ بافت، به ویژه برای جلوگیری از خشک شدن مواد غذایی مرطوب، استفاده می گردد و به عنوان یک حلال عمل می نماید. کوردینگ شرح می دهد که برای طعم ها و رنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

FDA آن را به طور کلی ایمن (GRAS) تشخیص داده است اما به کاربران توصیه می نماید از روش های فراوریی خوب فعلی دور نگردد.

کوردینگ ادامه می دهد: در حالی که سمیت مستند آن نادر است، خطرات بالقوه ای برای سلامتی با مصرف زیاد غذاهای حاوی آن وجود دارد - به ویژه در افراد مبتلا به مسائل کبد و کلیه - به علت اینکه مهم است بدن چگونه این ترکیب را پردازش می نماید. صرف نظر از شرایط GRAS آن، شایان ذکر است که پروپیلن گلیکول در محصولات غیر غذایی، لوازم آرایشی، ضد یخ و کیسه های یخ نیز استفاده می گردد که خوردنی نیست.

4. TBHQ

وعده های غذایی سرخ شده و میان وعده های موجود در فست فودها احتمالا حاوی ماده نگهدارنده تری بوتیل هیدروکینون یا TBHQ هستند تا از فساد در روغن ها و چربی ها (معمولاً چربی های حیوانی) جلوگیری گردد.

با این حال، دو مطالعه نشان می دهد که این ماده رایج مورد تایید FDA ممکن است منجر به عوارض احتمالی سلامتی گردد. تحقیقات منتشر شده در مجله Food Bioscience اعلام کرد که TBHQ می تواند اثرات مثبت پروبیوتیک ها (باکتری های خوب که از فلور روده سالم حمایت می نماید) را تغییر دهد - یافته ای که آنها تشخیص دادند می تواند متعاقباً درست باشد یا بر سلامت انسان تأثیر نگذارد.

یک مطالعه حیوانی که در مجله فدراسیون انجمن های آمریکایی برای زیست شناسی تجربی (FASEB) منتشر شد، نشان داد که این افزودنی غذایی ممکن است پاسخ ایمنی بدن به آنفولانزا را مختل کند.

5. سولفات کلسیم

کوردینگ بیان می کند که یکی دیگر از مواد ضد کلوخه و تقویت نماینده خمیر، این ماده بی رنگ است که در کیک ها و محصولات پخته استفاده می گردد و اندازهی کلسیم به غذاها می دهد. محدودیت هایی در خصوص اندازه مصرف در غذا در ایالات متحده وجود دارد تا مصرف آن با محدودیت های ایمن حفظ گردد. با این حال، نگرانی هایی در خصوص مصرف بیش از حد کلسیم در شرایط پزشکی خاص، به ویژه در شکل مکمل وجود دارد.

در حالی که مصرف گاه به گاه آن نباید بر سلامتی شما تأثیر بگذارد، کوردینگ توصیه می کند اگر حجم زیادی از غذاهای حاوی سولفات کلسیم می خورید، در انتخاب وعده های غذایی خود تجدید نظر کنید.

به علاوه، ممکن است علاقه مند باشید که بدانید نسخه ای از این ماده به محصولات ساختمانی مانند کاشی و گچ اضافه شده است. در حالی که شکل موجود در غذا به شکل سولفات کلسیم مورد استفاده در مصالح ساختمانی نیست، مطمئناً به نظر چیزی نیست که بخواهید به طور منظم بخورید.

6. افزودنی فسفات

نوشابه، آب طعم دار، گوشت بسته بندی شده، پنیر فرآوری شده و ناگت های مرغ تنها تعداد انگشت شماری از غذاهایی هستند که احتمالاً حاوی این افزودنی غذایی هستند که از ماده معدنی فسفر گرفته می گردد و به منظور افزایش طعم و عمل آمدن به عنوان امولسیفایر طراحی شده است.

اولین هشدار کوردینگ برای هر کسی است که به بیماری (مانند بیماری کلیوی) مبتلا شده است که به فسفر محدود در رژیم غذایی احتیاج دارد. او می گوید: با این حال، حتی افراد سالمی که سطح بالایی از فسفر در خون دارند، ممکن است در معرض خطر اثرات نامطلوب بر سلامت استخوان و سلامت قلب باشند. در حالی که بیشتر تحقیقات موجود مربوط به سلامت کلیه است، مطالعاتی وجود دارد که به تاثیر مصرف زیاد و سلامت ضعیف استخوان ها و مسائل قلبی عروقی می پردازد.

تحقیقات منتشر شده در ژورنال Circulation به این نتیجه رسید که هم حیوانات و هم انسان ها با افزایش سطح فسفات در خون، فعالیت بدنی کمتری داشتند اما دلایل زیادی برای محدود کردن غذاهایی وجود دارد که معمولاً حاوی افزودنی های فسفات هستند مانند نوشابه، گوشت های بسته بندی شده و غذاهای فرآوری شده - این فقط یک نگرانی دیگر است که باید به لیست سبک زندگی تان اضافه گردد.

7. BHT

کوردینگ می گوید: هیدروکسی تولوئن بوتیله یک ماده شیمیایی فراوری شده در آزمایشگاه است که برای حفظ طراوت غذا استفاده می گردد. مقادیر مورد استفاده در غذا به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند، اگرچه مطالعات حیوانی ارتباط بالقوه ای را با سرطان های خاص با دوزهای زیاد نشان داد.

اگرچه بسیاری از شرکت های غذایی این افزودنی را از لیست مواد تشکیل دهنده خود حذف نموده اند، FDA همچنان مقادیر کمی از BHT را در غذاها، از جمله مخمر خشک، دسرها، نوشیدنی ها، سس ها، سس مایونز، سس ها و ساندویچ ها و بعلاوه انواع متعددی از سیب زمینی تایید می کند. (تکه های سیب زمینی دهیدراته، سیب زمینی پوسته پوسته شده و گرانول سیب زمینی).

8. پروپیل گالات

پروپیل گالات یک ماده نگهدارنده غذایی است که برای به تاخیر انداختن فساد مواد غذایی و افزایش ماندگاری در روغن ها استفاده می گردد، یک ماده مصنوعی در محصولات ذرت، فرآورده های گوشتی و سس مایونز است.

مطالعه ای که در مجله Drug and Chemical Toxicology منتشر شده است نشان می دهد که این افزودنی ممکن است بر سلول های سرطانی تأثیر بگذارد. این محصول در لوازم آرایشی، روان نماینده ها و محصولات مو نیز یافت می گردد.

9. فتالات

بسته بندی مواد غذایی یک نگرانی مداوم بوده است زیرا مواد شیمیایی مورد استفاده در مواد فرآوری می توانند به وعده های غذایی نفوذ نمایند.

محققان دانشگاه جورج واشنگتن داده های سلامتی بیش از 10200 بزرگسال را که در طول 9 سال به طول انجامید، آنالیز کردند. از شرکت نمایندگان خواسته شد هر 24 ساعت هر چیزی را که می خورند، همراه با محل تهیه غذا (به عنوان مثال خانگی، بیرون بر) یادداشت نمایند. نویسندگان دریافتند که همبرگرها و ساندویچ های خریداری شده در رستوران ها و کافه تریاها با سطوح بالاتر فتالات مرتبط هستند: تقریباً 30%.

جعبه ها، ظروف پلاستیکی و دستکش هایی که در تهیه غذا به کار می فرایند حاوی این گروه از مواد شیمیایی هستند که به عنوان مختل نماینده های غدد درون ریز (موادی که باعث عدم تعادل هورمونی می شوند و می توانند منجر به اختلالات و بیماری های متعددی از جمله مسائل تیروئید، مسائل فراوری مثل، سرطان پروستات و سرطان سینه شوند) باشند.

10. فلوئور

در خصوص بسته بندی مواد غذایی، مواد پرفلوئوروآلکیل یا پلی فلوئوروآلکیل (که به آنها PFAS نیز گفته می گردد) مواد شیمیایی مبتنی بر فلوئور در بسته بندی مواد غذایی فست فودها هستند که با سرطان، مسائل باروری، وزن کم نوزاد هنگام تولد و ضعف ایمنی مرتبط هستند.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله Environmental Science & Technology Letters، پس از مطالعه بیش از 400 ظروف و بسته بندی مواد غذایی از فست فودهای زنجیره ای در سراسر کشور، شیمیدان ها دریافتند که 20 درصد جعبه های سیب زمینی سرخ نموده، 38 درصد بسته بندی برگر و ساندویچ، و 56 درصد از بسته بندی های دسر و نان حاوی فلوئور هستند. این مواد بسته بندی به منظور دفع چربی و آب به کار می فرایند.

دکتر لورل شایدر، نویسنده ارشد این مطالعه، شیمیدان محیط زیست در موسسه سایلنت اسپرینگ، طبق گزارش گروه کاری محیط زیست، گفت: این نگران نماینده است که افراد ممکن است به وسیله غذایی که می خورند در معرض این مواد شیمیایی سمی قرار بگیرند. PFAS با اثرات سلامتی متعددی از جمله سرطان مرتبط است.

در واقع، گزارشی در سال 2020 که به وسیله گروه های حمایتی انجام شد، نشان داد که مواد شیمیایی PFAS بعلاوه در بسته بندی مواد غذایی کمین می نمایند و تقریباً نیمی از نمونه های آن ها بالاتر از سطوح غربالگری توصیه شده آزمایش شدند. طبق کمپین مواد شیمیایی ایمن، خانواده سالم، قرار گرفتن در معرض PFAS یک نگرانی ویژه در زمینه COVID-19 است زیرا آنها با سرکوب سیستم ایمنی و بعلاوه شرایط مزمنی که شدت COVID-19 را افزایش می دهند مرتبط هستند.

منبع:

eatthis

منبع: هفت گنج

به "10 ماده سمی در فست فودها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 ماده سمی در فست فودها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید