چگونه کبدی سالم داشته باشیم؟

به گزارش وبلاگ افرا، اگر بیماری کبد به موقع تشخیص داده نگردد و بیمار تحت کنترل نباشد فرد دچار سیروز کبدی، نارسایی و حتی سرطان کبد می گردد.

چگونه کبدی سالم داشته باشیم؟

کبد در هر دقیقه بیش از یک لیتر خون فیلتر می نماید و در حفظ تعادل و تنظیم هورمون های بدن نقش دارد. قبل از این که باکتری ها و سموم بدن وارد جریان خون گردد کبد آن ها را از بدن دفع می نماید. بنابراین سلامت کبد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای داشتن کبد سالم راهکارهایی پیشنهاد می گردد:

مصرف مواد قندی را کاهش بدهید

مصرف زیاد شیرینی جات، آسیب های زیادی به کبد وارد می نماید به علت این که یکی از کارهای کبد، تبدیل قند به چربی است. اگر شما در مصرف شیرینی جات زیاده روی کنید، کبد شما ممکن است خیلی چرب گردد و بدن شما در معرض خطر ابتلا به بیماری های کبدی قرار گیرد.

بیش از حد استامینوفن مصرف نکنید

استامینوفن از بیش از 600 ماده تشکیل شده که بیشتر شامل داروهای آنفلوآنزا و سرماخوردگی است. مصرف بیش از حد این قرص، به کبد آسیب می رساند.

توجه به مصرف داروهای دیگر و مکمل های غذایی

اگر داروی دیگری مصرف می کنید باید با تجویز پزشک باشد. درباره مکمل های غذایی هم، یک چهارم آسیب های کبدی به علت مصرف این مکمل هاست که در این باره هم باید با پزشک مشورت کنید.

سبزیجات و میوه های متنوع مصرف کنید

مواد مغذی و فیبرهای مورد احتیاج بدن به وسیله سبزیجات و میوه های متنوع به دست می آید. از مصرف چربی های اشباع شده پرهیز کنید و چربی مورد احتیاج بدن را به وسیله دانه ها ،آجیل ها ،ماهی و روغن زیتون تامین کنید.

به طور منظم ورزش کنید تا وزن متعادل داشته باشید

ورزش کنید و تحرک داشته باشید و یک رژیم غذایی متعادل را انتخاب کنید . این برترین کاری است که به شما در داشتن وزن مناسب و کاهش ابتلا به بیماری های کبدی یاری می نماید.

قبل از غذا خوردن، دست های خود را بشویید

شستن دست ها و رعایت بهداشت ساده ترین راه برای دوری از میکروب هایی است که می تواند منجر به عفونت کبد گردد. قبل از خوردن غذا، دست های تان را با آب گرم و صابون بشویید.

از مواد سمی دوری کنید

محصولات پاک نماینده ، اسپری ها، حشره کش ها و مواد شیمیایی دیگر از جمله مواد سمی هستند. آن ها ممکن است به وسیله تنفس، وارد بدن شوند و به سلول های کبدتان صدمه بزنند در این صورت قبل از استفاده از آن مواد باید از ماسک بهره ببرید و پنجره را هم باز بگذارید تا جریان هوا به داخل اتاق بیاید.

از مصرف غذاهای چرب پرهیز کنید

از مصرف غذاهای چرب ،سرخ کردنی و شور پرهیز کنید. مصرف این نوع غذاها زمینه ابتلا به بیماری های کبدی را به وجود می آورد.

علائم بیماری کبدی

احساس خستگی، حالت تهوع، خارش بدن، درد در ناحیه فوقانی راست شکم، زرد بودن سفیدی چشم، کک و مک و لک صورت، ترش کردن و ریفلاکس گوارشی، جوش صورت و پشت کمر و روی بازوها و ریزش شدید موی سر از جمله علایم بیماری های کبدی است. اگر فردی دارای رژیم غذایی متعادل و وزن مناسب باشد و نوشیدن آب فراوان و ورزش منظم را در برنامه روزانه خود داشته باشد حتما از کبد سالم برخوردار است.

برای داشتن کبد سالم مصرف مواد غذایی زیر توصیه می گردد

بروکلی | سبزیجات و از جمله بروکلی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. بروکلی برای پیشگیری از کبد چرب مفید است.

قهوه | افرادی که چند فنجان قهوه در روز می نوشند کمتر به بیماری های کبدی مثل سرطان کبد و سیروز مبتلا

می شوند.مصرف قهوه برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب مفید است.

چای سبز | چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان داده است که مصرف چای سبز منجر به کاهش انواع سرطان از جمله سرطان کبد می گردد.

اگر شما چای سبز را بجوشانید و به صورت تقریبا داغ میل کنید ، از آنتی اکسیدان بیشتری برخوردار است.

آب | به جای مصرف نوشیدنی های شیرین مثل لیموناد و ... که میزان زیادی کالری در بدن ذخیره می نماید، آب بنوشید.

مغز بادام | آجیل ها از جمله مغز بادام منابع خوبی از ویتامین E هستند. مصرف این مواد مغذی منجر به کاهش بیماری های کبد چرب می گردد.

اسفناج | سبزیجات برگ دار دارای آنتی اکسیدان قوی هستند که می توانند به کارکرد درست کبد یاری نمایند.

زغال اخته | زغال اخته دارای مواد مغذی به نام پلی فنول است که مصرف آن منجر به کاهش بیماری های کبد چرب غیر الکلی می گردد.مصرف دارچین، پودر زردچوبه و زیره سبز هم جزو مواردی است که برای پیشگیری از کبد چرب توصیه می گردد.

منبع: webmd.com

منبع: همگردی

به "چگونه کبدی سالم داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه کبدی سالم داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید