چرا تی پی لینک C6 برترین روتر دو بانده ارزان جهان است؟

به گزارش وبلاگ افرا، خوش بختانه، مردم به سوی خرید روترهای دو بانده رو آوردند و این روزها بازار این رده روترهای وای فای حسابی داغ شده است. بماند که 10 سال از کشورهای پیشرفته در این زمینه عقب هستیم و داریم تازه سراغ خرید روترهایی با دو نسل عقب تر می رویم اما همین که دست از روترهای سری N کشیدیم؛ جای خوشحالی دارد.

چرا تی پی لینک C6 برترین روتر دو بانده ارزان جهان است؟

کاربران بیشتر دنبال روترهای دو بانده مقرون به صرفه قیمت و خوش معیناتی هستند که برای افزایش قدرت وای فای خانه استفاده نمایند یا به مودم فیبر نوری خود بزنند و وای فای بهتری بگیرند. دلایل زیادی دارد که من و شما یک روتر دو بانده خریداری کنیم و در این مقاله نمی خواهیم درباره مزایای روترهای دو بانده صحبت کنیم؛ بلکه می خواهیم سراغ معرفی و آنالیز برترین روتر دو بانده جهان از نظر ارزش خرید برویم.

در حالی که غالب کاربران تصور می نمایند روتر تی پی لینک Archer C60 برترین روتر مقرون به صرفه قیمت در ایران است؛ باید گفت روتر به روزتر و نوتر و مدرن تر Archer C6 به ویژه V3 آن را می توان برترین روتر دو بانده خوش قیمت بازار ایران و جهان دانست.

بسیاری از سایت های معتبر آنالیز روتر مانند PCMag یا Lifewire، این روتر را به عنوان برترین روتر دو بانده مالی جهان در سال 2021 معرفی کردند.

قیمت روتر تی پی لینک C6 در بازار ایران بین 1 میلیون تومان تا 1.5 میلیون تومان است؛ در حالی که از نظر معینات و امکاناتی که می دهد بهتر از هر روتر دو بانده دیگری از جمله مدل ایسوس AC1200، تی پی لینک AC1200، تی پی لینک Archer c60 و دی لینک

در ابتدا، باید یک مسئله درباره ظاهر و طراحی این روتر را معین کنیم. تا کنون، روتر TP-Link Archer C6 در سه نسخه عرضه شده است که V1 و V2 یک طراحی نسبتا قدیمی و مشابه با طراحی روتر C60 دارند ولی V3 طراحی کاملا متفاوت و تخت (Flat) پیدا نموده و به زبان طراحی روترهای نسل نو تی پی لینک نزدیک تر است.

طراحی و ظاهر روتر تی پی لینک C6 نسخه V1 و V2 که نسبتا قدیمی است:

طراحی و ظاهر روتر تی پی لینک C6 نسخه V3 که مدرن تر و نوتر است:

بنابراین، ما آخرین نسخه این روتر یعنی V3 را مورد آنالیز قرار می دهیم و در سراسر مقاله از تصاویر آن استفاده می کنیم و دیگر احتیاجی به گفتن نیست که شاید شما در سایت های فروشگاهی، تصاویر مدل های قدیمی تر را مشاهده کنید و این باعث نشود که به شک بیفتید که همان روتر است یا خیر.

طراحی روتر تی پی لینک C6

اشاره کردیم مدل نو و V3 روتر تی پی لینک آرچر سی 6 به زبان طراحی روترهای نسل نو و وای فای 6 این شرکت نزدیک تر بوده و بسیار زیباتر و شیک تر است.

این روتر سطح رویه صاف و توری واری دارد و فقط آرم برند TP-Link در وسط آن دیده می شود. چراغ های LED به صورت بسیار ریز و زیبایی در کناره جلویی چینش شدند و درگاه ها و آنتن ها در بدنه پشتی هستند. زیر بدنه هم مشبکی و برای تهویه هوا است؛ ضمن اینکه برچسب اطلاعات روتر نیز در آنجا نصب شده است.

کناره های روتر طراحی شیب وار دارند که در بالا، بیشترین سطح و در پایین سطح کمتری داشته و خود این طراحی باعث زیباتر شدن روتر شدند.

رنگ روتر همچون نسخه های V1 و V2 مشکی رنگ است ولی در مدل های قبلی مشکی براقی را شاهد بودیم و اکنون رنگ مشکی مات استفاده شده و تلرانس کمتری دارد که باز جلوه بهتری به دستگاه می دهد.

چهار آنتن خارجی این روتر جداشدنی نیستند و شاید یک عیب روتر c6 همین نکته باشد. البته، بسیاری از روترهای مقرون به صرفه قیمت این ویژگی را ندارند. آنتن های این روتر را می توانید در جهت های مختلفی تنظیم کنید و دارای قابلیت beam-forming برای سیگنال دهی در همه اطراف خود هستند.

یک کلید WPS/Reset، یک کلید روشن/خاموش وای فای و یک کلید روشن/خاموش دستگاه داریم که اجازه مدیریت ساده تر روتر را می دهند.

جنس بدنه این روتر از پلاستیک ABS است. وزن این روتر به 341 گرم می رسد و نسبتا سبک است تا برای نصب روی دیوار هم مناسب باشد و حتما احتیاجی نیست روی میزکارتان قرار بگیرد.

در تست هایی که از این روتر اجرا شده است؛ با داشتن چند دریچه خنک نماینده اضافی در قسمت پشتی و اطراف، تقریبا عملکرد جریان هوای خوبی دارد و زیاد گرم نمی شود. زمانی که 3 یا 4 دستگاه به وای فای وصل باشند و ترافیک بالایی درخواست نمایند؛ روتر مقداری گرم شده ولی دوباره به سطح عادی خود برمی شود.

معینات روتر تی پی لینک C6

تی پی لینک با درک این مسئله که چندین دستگاه به طور همزمان به این روتر دو بانده متصل می شوند؛ از یک پردازنده دو هسته ای کوالکام برای روتر C6 استفاده نموده است تا به میزان کافی قدرت پردازشی بالایی داشته باشد.

تراشه وای فای این مودم نیز کوالکام و از سری 802.11ac و در رده AC1200 است که دوست داشتنی ترین رده AC برای کاربران خانگی تا کنون بوده است. نمی توانیم بگوییم تراشه وای فای این روتر به روز و نو است ولی نسبتا به روترهای ساخت سال های 2015 و 2016 بسیار بهتر است و از AC Wave 2 سود می برد.

وقتی می گوییم رده AC1200 یعنی دو باند رادیویی داریم و در باند 2.4 گیگاهرتز حداکثر سرعت به مرز 300 مگابیت و در باند رادیویی 5 گیگاهرتز سرعت به مرز 867 مگابیت می رسد.

بزرگ ترین ویژگی این روتر، پشتیبانی از قابلیت MU-MIMO است که در کمتر روتر دو بانده مقرون به صرفه قیمتی مشاهده کردیم. بعلاوه درگاه های شبکه LAN/WAN گیگابیتی این روتر برای کاربران اینترنت فیبر نوری یک غنیمت بزرگ است.

روتر C60 درگاه های LAN صد مگابیتی دارد و شما اگر یک اینترنت فیبر نوری با سرعت 200 مگابیت داشته باشید؛ عملا 100 مگابیت سرعت اینترنت را روی کابل شبکه از دست می دهید ولی روتر C6 هم در WAN و هم در چهار درگاه LAN سرعتی هزار مگابیتی دارد و خیال شما را راحت می نماید که از هر اینترنتی تا سرعت یک گیگابیت روی کابل شبکه پشتیبانی می نماید.

یک عیب بزرگ روتر C6 از نظر ما، نداشتن درگاه USB در نسخه V3 است. امروزه، درگاه USB می تواند کارهای زیادی برای کاربران انجام بدهد و به یکی از الزامات مودم ها و روترها تبدیل شده است ولی نداشتن آن روی یک روتر دو بانده امروزی می تواند دردسرساز شود. اگر حتما یک درگاه USB برای اتصال چاپگر، دستگاه ذخیره سازی شبکه NAS یا هارددیسک اکسترنال و فلش درایو احتیاج دارید؛ متاسفانه باید بگوییم که بهتر است قید خرید این روتر را بزنید.

یک ویژگی بسیار خوب و مزیت بزرگی که در روتر تی پی لینک C6 دیدم و می تواند یک متمایزنماینده بزرگ با دیگر روترهای دو بانده مقرون به صرفه قیمت بازار باشد؛ پشتیبانی از پروتکل امنیتی WPA3 است. کمتر روتری در محدوده قیمت زیر 2 میلیون تومان پیدا می کنیم که از پروتکل WPA3 پشتیبانی کند.

همان طور که می دانید؛ WPA3 بسیار امن تر و قوی تر و بهتر از پروتکل WPA2 است که در مودم ها و روترهای تا پیش از سال 2018 رایج بود.

تست و ارزیابی روتر تی پی لینک C6

وقتی از فناوری MU-MIMO در یک روتر صحبت می کنیم؛ یعنی باید قابلیت اتصال همزمان چندین دستگاه به وای فای و ارسال و دریافت اطلاعات جداگانه با سرعت بالا را داشته باشد؛ بدون اینکه دچار افت کارایی و سرعت شود.

در تست هایی که از روتر C6 اجرا شده است؛ تا حدودی این قابلیت مشاهده شده و با اتصال یک گوشی تلفن همراه، یک لپ تاپ و یک پی سی به وای فای، سرعت تبادل داده آن ها تقریبا مساوی و نزدیک به هم بود.

در تست های سرعت، روی باند 5 گیگاهرتز سرعت میانگین 520 مگابیت را ثبت کردیم و در باند رادیویی 2.4 گیگاهرتز میانگین سرعت 105 مگابیت ثبت شده است. در ایران و با اینترنت هایی که به مراتب کندتر و ضعیف تر هستند؛ این سرعت ها باز هم کاهش یافته ولی در یک حد قابل قبول خواهد بود.

وقتی یک اینترنت 100 مگابیت فیبر نوری به این مودم وصل کردیم؛ در باند 5 گیگاهرتز سرعت 96 مگابیت را می دهد و وقتی مقداری از آن دور شده و در اتاق دیگری به وای فای وصل می شویم؛ سرعت نزدیک به 60 مگابیت است که باز خوب ارزیابی می شود. بسیاری از روترهای دو بانده مقرون به صرفه قیمت هم رده روتر تی پی لینک C6، سرعت های پایین تر از این ها را ثبت کردند.

تی پی لینک می گوید این روتر برای پوشش دهی یک خانه سه اتاقه کافی است. در عمل نیز تا حدودی پوشش دهی وای فای این روتر برای یک خانه 150 متری با چند دیوار بتنی خوب ارزیابی شد.

پنل کاربری روتر تی پی لینک C6

اگر با روترهای تی پی لینک کار نموده باشید؛ می دانید که پنل کاربری تحت وب راحت و ساده ای دارند. فرآیند نصب و راه اندازی این روترها بسیار ساده است و احتیاجی به شرح و آموزش و راهنمای ندارد. با چند کلید و طی کردن مراحلی که خود روتر در ویزارد نصب گفته، روتر آماده استفاده می شود.

پنل کاربری تحت وب این روتر چندان ارتقا و تغییر بزرگی نسبت به نسل پیشین نداشته است ولی هنوز دارای قابلیت هایی مانند تعریف شبکه میهمان روی هر دو باند رادیویی، کنترل والدین، فایروال SPI و انواع فیلترسازی های آدرس ها، NAT و تنظیمات رایج دیگر است. از پروتکل های وی پی ان OpenVPN و PPTP پشتیبانی می نماید و شما می توانید کلاینت وی پی ان را روی روتر تنظیم کنید ولی قابلیت نصب VPN ندارد.

شما می توانید برای هر دستگاه، زمان بندی اتصال به وای فای و اینترنت تعریف کنید یا در QoS به هر دستگاه یک اولویت بدهید.

در اینجا می توان گفت بزرگ ترین مزیت این روتر، پشتیبانی از فناوری OneMesh است که اجازه می دهد بتوانید این روتر را هم در یک شبکه مش وای فای تی پی لینک مورد استفاده قرار دهید. همین طور از قابلیت ارتقای OTA یا به روزرسانی اتوماتیک فریم ویر سود می برد.

تی پی لینک برای مدیریت و نظارت بهتر بر تنظیمات و عملکرد این روتر، یک اپلیکیشن موبایل Tether برای هر دو پلتفرم اندروید و آی او اس داده است.

چرا روتر تی پی لینک C6 برترین روتر دو بانده مقرون به صرفه قیمت جهان است؟

ما روی روتر تی پی لینک C6 مزایایی داریم که در روترهای دو بانده دیگری با قیمت حدود 1.5 میلیون تومان یافت نمی شود. مثلا، این روتر به فناوری MU-MIMO مجهز است؛ از درگاه شبکه LAN و WAN سود می برد؛ سرعت وای فای و پوشش دهی نسبتا خوبی دارد و می توانید WPA3 برای رمزنگاری انتقال اطلاعات روی وای فای داشته باشید.

روتر مدل تی پی لینک C60 که در ایران محبوب تر و شناخته شده تر است؛ قیمتی بیشتر از C6 دارد ولی درگاه های آن صد مگابیتی است و از سرعت 1350 مگابیت سود می برد که مزیت بزرگی نسبت به C6 ایجاد نمی نماید.

برای کاربرانی که می خواهند یک وای فای دو بانده خوب در خانه داشته باشند یا روتر وای فای N خود را به وای فای دو بانده ارتقا دهند و همین طور کاربرانی که اینترنت فیبر نوری بالای صد مگابیت دارند؛ می توانند این روتر خوب و خوش قیمت را خریداری و تکان اساسی به شرایط اینترنت و وای فای خود بدهند.

مزایا:

1- طراحی مدرن تر و به روزتر تی پی لینک نسبت به مدل های قبلی

2- پشتیبانی از قابلیت MU-MIMO

3- پشتیبانی از WPA3

4- درگاه های شبکه LAN و WAN گیگابیتی

معایب:

1- آنتن ها قابل جدا شدن نیستند تا با آنتن های قوی تری جایگزین شوند.

2- نداشتن درگاه USB

منبع: شبکه چی

به "چرا تی پی لینک C6 برترین روتر دو بانده ارزان جهان است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تی پی لینک C6 برترین روتر دو بانده ارزان جهان است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید