همه گیری کووید 19 مانع سوءاستفاده از کتاب های دانشگاهی شد

به گزارش وبلاگ افرا، علی اصغر علیزاده، مدیر انتشارات گپ، در گفت وگو با خبرنگاران ، درباره تاثیر همه گیری بیماری کووید19 بر فرایند فعالیت ناشران گفت: واقعیت این است که برای پاسخ به این سوال باید اطلاعات داشته باشیم، باید بدانیم قبل از همه گیری کرونا شرایط فروش به چه صورت بوده و در این روزها به چه صورت است. بعلاوه باید شرایط مالی و عوامل موثر آنالیز گردد، این عوامل پیش از کرونا چه بوده است. برای مثال عوامل پیرامونی و بحث کاغذ و هزینه های دیگر مهم است. آنچه به طور کل از تجربه های ناشرهای فعال می بینیم، این است که همه گیری کرونا بدی های زیادی داشت. بسیاری از ما عزیزان خود را از دست دادیم، از طرفی شرایط، موجب پالایش ها و فیلترهایی در جامعه شد و مجبور شدیم کسب و کارها را مطابق با آن ساماندهی کنیم.

همه گیری کووید 19 مانع سوءاستفاده از کتاب های دانشگاهی شد

به گفته این ناشرچندین عنوان از کتاب های انتشارات گپ به عنوان منبع دانشگاهی محسوب می گردد. او اضافه نمود: در زمان همه گیری بیماری کرونا دانشگاه ها به صورت مجازی برگزار شدند و از این اتفاق نتیجه خوبی گرفتیم؛ زیرا در نتیجه مجازی برگزار شدن دانشگاه ها، ارتباط حضوری در کلاس ها کم و نزدیک به صفر شد. دانشجو ها مجبور شدند به یکسری از منابع کتابی دسترسی پیدا نمایند تا بتوانند کمبودهای ناشی از عدم حضور در کلاس ها را جبران نمایند. در نتیجه دانشجویان بیشتر به کتابخانه دانشگاه مراجعه کردند و بعلاوه این مساله را در افزایش فروش اینترنتی حس کردیم. فروش اینترنتی بهتر شده است؛ زیرا به علت مشکل تردد، دانشجویان از سایت ها و فروش اینترنتی خرید می نمایند.

به گفته علیزاده به نظر می رسد در نتیجه همه گیری بیماری کووید19، مطالعه کتاب در حوزه کتاب های دانشگاهی افزایش پیدا نموده باشد.

منشأ تخلف در این روزها بسته شده است

علیزاده با بیان اینکه دانشگاه ها به محل تجمع اقدامات غیرقانونی، هنجارشکن و غیراخلاقی علیه کتاب تبدیل شده بود، شرح داد: در دانشگاه ها کانتینر یا دفتری با بهانه کپی برداری در اختیار افراد قرار می دادند. این مکان ها در حقیقت بازار کسب برای زیراکس بود؛ زیرا این افراد فایل کتاب ها را داشتند، کتاب را پرینت می گرفتند و به دانشجو می فروختند، این منشأ تخلف در این روزها بسته شده است. البته نه همه، اما اغلب دانشگاه ها این تخلفات را رقم می زدند.

مدیر انتشارات گپ با تاکید بر اینکه ناشرهای حوزه دانشگاهی بارها برای جلوگیری از این فرایند، به مراجع مراجعه کردند، اضافه نمود: زمانی که دانشگاه ها باز بود، ناشران تخصصی بارها به مدیران دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور مسائل را اعلام کردند، اما موثر واقع نشد. البته پیش از همه گیری بیماری کووید19، در مذاکره با معاونت آموزشی وزارت بهداشت، قرار بود این موضوع را به صورت کتبی مطرح کنیم. اما این فرایند مصادف با آغاز اپیدمی کرونا شد و با عدم حضور دانشجویان در دانشگاه رسیدگی به آن منتفی شد. البته شاید همه ناشران حوزه دانشگاهی به معاونت های آموزشی نامه می زدند، ممکن بود این مساله پیگیری گردد؛ اما در کشور ما حوزه نظارتی ضعف دارد.

به گفته این ناشر، تغییر دیگری که در نتیجه همه گیری بیماری کووید 19 ایجاد شد، مراجعه بیشتر مخاطب ها به فضای مجازی برای تهیه کتاب بود. در نتیجه این اقدام، ناشر می تواند به وسیله سایت و بدون احتیاج به چک های چند ماهه کتاب هایش را نقدی به دست مخاطب ها برساند.

مدیر انتشارات گپ اضافه نمود: نه تنها در حوزه مالی؛ بلکه در حوزه اخلاقی مشکل داریم. فروش مجازی برای ناشر خوب است اما مشکل جامعه را حل نمی نماید.

مقدار استقبال از نمایشگاه مجازی قابل پیش بینی نیست

علیزاده با اشاره به فروش خوب در نمایشگاه مجازی سال گذشته، درباره دومین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: سال جاری مقدار استقبال از نمایشگاه مجازی قابل پیش بینی نیست؛ زیرا قیمت کتاب ها بالا رفته است. هرچند اگر قیمت کتاب را در مقایسه با سایر هزینه های زندگی در نظر بگیریم، کالای گرانی نیست؛ زیرا یک کتاب می تواند سال ها در دسترس افراد باشد. این درحالی است که قیمت یک پیش دستی سیب زمینی سرخ نموده 40 هزار تومان و قیمت یک کتاب حدود 80 هزار تومان است.

به گفته مدیر انتشارات گپ ممکن است به علت افزایش قیمت کتاب، ناشران با فروش تعداد کم کتاب در نمایشگاه مجازی، بتوانند به مقدار فروش سال گذشته برسند. او اضافه نمود: باید توجه داشت که در هر صورت تاثیر برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشر مثبت است، اما شاید برای کتاب فروش خوب نباشد. به همین علت کتاب فروشان باید در چرخه فعالیت خود بازنگری و پیدا نمایند که چگونه در برگشت سرمایه ناشر می توانند یاری نمایند. در این صورت ناشران هم برای بهبود شرایط فعالیت کتاب فروشی ها کوشش خواهندکرد.

علیزاده با بیان این نکته که فضای مجازی باید به فضای غیرمجازی یاری کند، شرح داد: فضای مجازی باید به توسعه کسب و کار کتاب یاری کند و اگر این فرایند شکل نگیرد، فعال های این حوزه با مسائل متعددی روبرو خواهندشد.

او درباره تحقیقی که در سال های 2014 تا 2018 در انگلیس و کانادا شده است، شرح داد: پژوهشگران در نتیجه این تحقیق متوجه شدند، در سال 2014 تا 2018 در انگلیس و کانادا فراوری کتاب کاغذی افزایش پیدا نموده است. حتی در این سال ها رشد کتابخوان دیجیتال در کانادا کاهش پیدا نموده است. انسان موجود پیچیده است و از خواندن کتاب کاغذی لذت بیشتری می برد؛ اما باید توجه داشت پلتفرم مجازی به فراوری کتاب کاغذی یاری می نماید. این درحالی است که ناشران ایرانی تصور توسعه فعالیت در فضای مجازی را دارند. بیشتر ناشرها در ایران فکر می نمایند که در آینده کتاب کاغذی حذف خواهدشد. این ها به علت بی خبری از اخبار دنیا است.

مدیر انتشارات گپ اضافه نمود: کشورهای پیشرفته که سال ها پیش کتاب دیجیتال را تجربه کردند، در این سال ها به کتاب کاغذی تمایل بیشتری دارند.

افراد حوصله خواندن کتاب حجیم را ندارند

علیزاده با تاکید بر اینکه در جامعه مسائل مالی و افزایش فاصله طبقاتی سبب شده مردم در تامین معاش مشکل داشته باشند و به تدریج شمار افراد کتاب خوان هر روز کمتر می گردد، گفت: کتاب خوانی با خواندن کتاب های درسی یکسان نیست. بعلاوه اگر کارمندی مجبور باشد یک کتاب را برای شرکت در آزمون بخواند، نباید جزء سرانه مطالعه محسوب گردد. منظور از کتابخوانی کتابی است که با عشق، علاقه و عزت نفس خوانده گردد. در آمار سال 99 سرانه مطالعه کشور، اعلام شد سرانه مطالعه 16 دقیقه است، این آمار تاکید بر این موضوع را دارند.

او با بیان اینکه فکر بیشتر مردم به مطالعه متون کوتاه عادت نموده است، ادامه داد: افراد حوصله خواندن کتاب حجیم را ندارند، حتی اگر یک اظهار نظر در فضای مجازی طولانی باشد، کسی آن را نمی خواند. این مساله باید از طرف جامعه شناس ها، روانشناس ها و ... آنالیز و راه های حل آن پیدا گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "همه گیری کووید 19 مانع سوءاستفاده از کتاب های دانشگاهی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه گیری کووید 19 مانع سوءاستفاده از کتاب های دانشگاهی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید