همه چیز درباره بوی بد دهان

به گزارش وبلاگ افرا، بوی بد دهان یا تنفس بدبو مسئله ای است که اگر کسی با آن دست به گریبان باشد، حضور در اجتماع برای او سخت می گردد و از مواجهه با دیگران خجالت می کشد، حتی در بسیاری از موارد بوی بد دهان عاملی اضطراب آور است. با ما و این مقاله همراه باشید تا درباره دلایل و درمان این مشکل مطالب بیشتری بیاموزیم.

همه چیز درباره بوی بد دهان بوی بد دهان در مقاطعی از زندگی برای هر شخصی اتفاق می افتد و افراد زیادی را آزار می دهد. در اصطلاح پزشکی به بوی بد دهان هالیتوز یا (halitosis) یا فتوراوریس (fetor oris)نیز گفته می گردد. هالیتوز می تواند از دهان، دندان ها یا نتیجه یک بیماری و مشکل اساسی باشد. این بوی بد می تواند یک مشکل موقتی یا حتی یک بیماری مزمن باشد. طبق آمار انجمن دندانپزشکی آمریکا، حداقل 50 درصد از بزرگسالان در طول عمر خود دچار هالیتوز می شوند.

علائم هالیتوزعلاوه بر بوی بد دهان، افراد ممکن است متوجه طعم بد دهان نیز شوند. اگر احساس طمع، مزه و بد بویی دهان ناشی از یک بیماری اساسی باشد، حتی اگر شخص مسواک بزند این بو از بین نمی رود.

چه عواملی باعث ایجاد بوی بد دهان می شوند؟

بهداشت ضعیف دهان و دندانبه طور معمول باکتری ها ذرات مواد غذایی که در دندان یا دهان شما به دام افتاده است را تجزیه می نمایند. ترکیبی از باکتری ها و ذرات ریز مواد غذایی در دهان شما، بوی نامطبوع و زننده ای ایجاد می نماید. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور مرتب، غذای به دام افتاده در لابلای دندان ها را قبل از فعالیت باکتری ها و پوسیدگی دندان از بین می برد.

مسواک زدن بعلاوه پلاک دندان که ماده چسبنده ای است که روی دندان های شما ایجاد می گردد و باعث بد بو شدن دهان شما می گردد را از بین می برد. ایجاد پلاک می تواند باعث ایجاد حفره و بیماری پریودنتال و لثه گردد. اگر به طور منظم و مرتب مسواک نزنید و یا به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت ندهید، بارها و بارها هالیتوز را تجربه نموده اید و خواهید کرد.

یک علت بوی بد دهان مصرف غذاها و نوشیدنی های قوی استمصرف برخی غذاها می تواند باعث بد بو شدن دهان انسان گردد. برخی از این خوراکی ها که می توانند بوی بدی در دهان و نفس ایجاد نمایند سیر، پیاز و یا قهوه هستند. برای مثال اگر شما سیر یا پیاز بخورید، معده شما هنگام هضم این غذاها روغن های موجود در ساختار آن ها را جذب می نماید و روانه جریان خون می نماید. این روغنها وارد جریان خون شما شده و به ریه های شما می فرایند. درنهایت این مواد باعث آزاد شدن بوهای نامطبوعی از نفس شما خواهند شد که می تواند از 24 ساعت تا 72 ساعت در نفس شما وجود داشته باشند و باعث بوی بد دهان گردد.

سیگار کشیدنسیگار کشیدن علاوه بر اینکه بوی لباس شما را بد می نماید بلکه در بد بو شدن دهان شما تاثیر به سزای خواهد گذاشت. دود سیگار باعث خشک شدن فضای داخلی دهان و راه های هوایی شما می گردد. خشکی نیز مستقیما باعث بروز بوی نامطبوع خواهد شد.

خشکی دهاناگر غدد بزاقی شما مقادیر کافی بزاق فراوری و ترشح ننمایند، دهان شما خشک می گردد و از رطوبتش کاسته می گردد. بزاق معمولا به تمیز نگه داشتن دهان یاری می نماید و شدت بو را کاهش می دهد. در شرایط زیر دهان خشک می گردد و دچار هالیتوز خواهید شد:

بروز مشکل اساسی برای غدد بزاقی

خوابیدن با دهان باز

مصرف برخی دارو ها

مصرف برخی میوه ها و مواد غذایی

مسائل مربوط به سینوس ها، گلو یا دهان میتواند باعث بوی بد دهان گردداگر هر یک از مسائل زیر را داشته باشید، بوی بد دهان شما بیشتر از پیش خواهد شد:

وجود عفونت در سینوس ها

ترشحات بخش خلف بینی

برونشیت مزمن

بروز عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی یا تحتانی

علاوه بر این موارد سنگ های لوزه نیز می توانند منبع بوی بد دهان باشند. زیرا باکتری ها می توانند به راحتی روی سنگ ها تجمع پیدا نمایند و با فعالیت خود باعث بد بو شدن دهان شوند. 1

علل دیگربیماری هایی مانند سرطان ها و اختلالات متابولیک ممکن است بوی نفس فرد را به خاطر مصرف داروهای شیمیایی تغییر دهد. رفلکس مزمن اسید معده (ریفلاکس) هم می تواند با بوی بد دهان همراه باشد. در بچه ها عامل ایجاد بوی بد دهان ممکن است به خاطر جا ماندن یک جسم خارجی مانند یک تکه غذا یا هر چیز دیگری در سوراخ بینی کودک باشد.

تشخیص نوع بوی بد دهانمعمولا وقتی به دندانپزشک مرجعه کنید، تنفس شما هم به وسیله دهان و هم نفس کشیدن از بینی مورد سنجش قرار می گیرد و چون معمولا انتهای زبان منشأ اصلی ایجاد بو است دکتر با برداشتن جرم روی انتهای زبان و انجام آزمایش به علت بوی بد دهان پی می برد.

این فرایند پیچیده شیمیایی، منشأ فراوری بوی بد دهان را معین می نماید، اما ممکن است همواره در دسترس نباشد یا هر مرکزی امکانات مربوط به آن را نداشته باشد.

درمان بوی بد دهانبرای کاهش بوی بد دهان و یاری به جلوگیری از ایجاد حفره های دهانی که غذا در آنها می ماند یا پایین آمدن احتمال بروز بیماری های لثه برترین راه این است که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. با توجه به علت بروز مشکل، راه های درمان متفاوتی برای برطرف بوی بد دهان وجود دارد. اگر دندانپزشک احتمال بدهد منشأ بوی بد دهان شما مربوط به یک عارضه دیگر یا پیش زمینه یک بیماری است، حتما شما را به پزشک دیگری معرفی خواهد نمود.

اگر علت بوی بد دهان مربوط به محیط دهان یا بیماری های مرتبط با دهان و دندان باشد، دندانپزشک اقداماتی را برای یاری به برطرف مشکل شما انجام خواهد داد.

دهان شویه ها و خمیردندان هادر صورتی که علت بوی بد دهان تان تجمع باکتری و وجود پلاک های دندانی باشد، دنداپزشک حتما یک دهان شویه مناسب برای از بین بردن باکتری ها به شما معرفی خواهد نمود. او احتمالا خمیردندان های ضدباکتری به شما توصیه می نماید که باکتری های ایجادنماینده پلاک دندان را از بین می برند.

درمان بیماری های دهان و دنداناگر مبتلا به نوعی از بیماری های لثه باشید، باید به یک متخصص بیماری های لثه (پریودنتیست) مراجعه کنید. بیماری های لثه ممکن است باعث جدا شدن لثه از دندان ها یا تحلیل رفتن لثه گردد. این بیماری ها باعث می شوند لابه لای فضاهای خالی پر از باکتری های فراورینماینده بوی بد دهان گردد و برخی اوقات این باکتری ها فقط به وسیله فرد متخصص از بین خواهند رفت. گاهی هم ممکن است دندانپزشک به شما توصیه کند یک دندان معیوب که عامل تجمع باکتری ها و ایجاد بو شده را بکشید یا آن را ترمیم کنید. 2

روش های خانگی برای از بین بردن بوی بد دهان

چای سبز یا چای سیاهچای سبز، یک آنتی اکسیدان قوی است که برای از بین بردن توکسین های بدن مفید است. نوشیدن چای سبز در صبح ،می تواند به شما در از بین بردن نفس بد یاری کند و باعث می گردد که تمام روز احساس طراوت و انرژی کنید چای سبز و چای سیاه ،دارای پلی فنولهایی هستند که در مقابل باکتری هایی که بو را در دهان ایجاد می نمایند، مبارزه می نمایند.

آبآب ،ماده ای طبیعی است که دهان شما را مرطوب نگه میدارد، بوی بد را از بین میبرد. قبل از خواب یا صبح آب بنوشید.

سرکه سیبسرکه سیب یک درمان قابل اعتماد برای بسیاری از بیماری ها و اختلالات و نفس بد است و هیچ عذری برای این واقعیت نیست.

سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید، و حدود 10 ثانیه دهان را شستشو دهید.

دهان را پاکسازی نموده و بوی بد را از بین میبرد.

جوش شیریناین یکی از برترین داروهای خانگی برای بوی بد دهان است. جوش شیرین، بعلاوه به عنوان بی کربنات شناخته شده است، یک راه چاره عالی برای از بین بردن و جلوگیری از نفس بد است.

یاری می نماید تا سطوح اسیدی که موجب نفس بد می گردد را متعادل کند علاوه بر این،با باکتری های دهانی که باعث بوی بد دهان می شوند، مبارزه می نماید.

روش 1:

یک و نیم قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و دهان را شستشو دهید.

روش 2

مسواک زدن دندان ها با جوش شیرین نیز باعث کاهش اسیدیته در دهان و جلوگیری از ایجاد باکتری در زبان شما می گردد.

روغن درخت چایروغن درخت چای، یک عامل قوی آنتی اکسیدان و ضد باکتری است در برابر انواع باکتری ها کار می نماید و آنها را می کشد.آنچه شما باید انجام دهید عبارتند از:

1-2 قطره از روغن را به آب گرم اضافه کنید.

برای 3-5 دقیقه شستشو دهید.

بعلاوه می توانید چند قطره از روغن درخت چای را به خمیر دندان خود اضافه کنید.

هر روز آنرا تکرار کنید تا بوی بد از بین برود.

جعفریکلروفیل در جعفری می تواند بوی بد را از بین ببرد روش استفاده:

روش 1:جویدن

ساده ترین راه این است که یک جعفری تازه را بخورید یا جعفری تازه را به سرکه آغشته کنید، سپس آن را بجوید تا از بوی بد اجتناب کنید.

روش 2:آب جعفری

راه دیگر استفاده از آب جعفری برای درمان بوی بد است.

این روش نه تنها در درمان بوی بد دهان عمل می نماید، بلکه هضم را بهبود می بخشد.

آووکادومصرف آووکادو ،باکتری های موجود در معده شما را کاهش می دهد و در نتیجه تصحیح عمل هضم را بهبود میبخشد و مانع بوی بد دهان میگردد.

گواوا گواوا، یکی از میوه هایی است که با تعداد زیادی مواد مغذی مثل منگنز، کلسیم و اگزالات همراه است.علاوه بر این، غنی از اسید مالیک و اسید اسکالیک است که بسیار قوی در برابر هالیتوز است ؛ بعلاوه، برای ارتقاء سلامت دندانها و لثه مفید است.

آبمیوه هاافرادی که از مشکل هالیتوز رنج می برند ،باید میزان زیادی آب میوه بنوشند ، زیرا آنها در مبارزه و درمان مشکل هالیتوز بسیار مفید هستند.

دانه هلعطر و طعم معطر دانه هل به عنوان یک خوشبو نماینده برای دهان و درمان نفس بد و علائم آن استفاده میگردد در خانه، به راحتی قابل دسترس است و یکی از راه های موثر برای خلاص شدن از این مشکل است.

جویدن آدامسآدامس جویدن، باعث می گردد که بزاق دهان شما جریان داشته و مانع از خشک شدن دهان شما گردد و در نتیجه برای مبارزه با مشکل بوی بد دهان موثر است. 3

پی نوشت:

1.www.ideal.clinic

2.www.chetor.com

3.www.namnak.com

منبع: راسخون

به "همه چیز درباره بوی بد دهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره بوی بد دهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید