ادویه های مفید برای فصل زمستان

به گزارش وبلاگ افرا، ادویه های گیاهی اغلب برای عطر و طعم دهی به غذاها استفاده می شوند. برخی از آنها خواص درمانی و برخی دیگر علاوه بر خواص درمانی، خواص طعم دهندگی به غذا را نیز دارند. اندازه استفاده ادویه در هند و پاکستان و شهر های جنوبی ایران بیشتر از منطقه ها دیگر است. برخی دیگر از این ادویه ها در مصارف رژیمی استفاده می شوند. ادویه ها با اثرات آنتی اکسیدانی خود در کاهش التهاب، تحریک سیتم ایمنی بدن و تاثیرات آنتی باکتریال موثر هستند. این نکته را نباید فراموش کرد که در هر فصلی ادویه مخصوص به آن فصل مصرف گردد. فصل زمستان به ادویه ای گرم احتیاج دارد که سیستم دفاعی بدن را ایمن نموده و از بروز حساسیت ها و سردی جلوگیری کند. در این مطلب قصد درایم شما را با ادویه های مفید برای فصل زمستان آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

ادویه های مفید برای فصل زمستان

ادویه های مفید برای فصل زمستان

از ادویه های زمستانی که طبعی گرم و خشکی دارند می توان به ادویه های زیر اشاره نمود:

هل، دارچین، زنجبیل، آویشن، میخک، اسطوخدوس، بادرنجبویه، برگ بو، پونه، رازیانه، زردچوبه، رزماری، زیره، سیاه دانه، نشاسته، شنبلیله، جوز هندی

1. هل

خوردن هل و یا دمنوش آن در فصل زمستان برای کسانی که دنده چپ آن ها دچار گرفتگی و دردهای پی در پی می گردد، بسیار موثر است. هل گرما و انرژی بدن را زیاد نموده و موجب شادمانی ذهنی و فکری افراد می گردد و از استرس و اضطراب نیز جلوگیری می نماید.

مصرف بیش از مقدار هل برای کسانی که طبع گرمی دارند، ایجاد آلرژی و سردرد می نماید. هل برای سردردهایی که در اثر باد، سرما و سنوزیت ایجاد می گردد، بسیار مفید است. مالش روغن هل بر روی گردن از سردرد، گرفتگی عضلات جلوگیری می نماید. در دوران قدیم برای آنکه دملی را باز نمایند، هل را می کوبانیدند و از آن ضمادی درست می کردند و به مدت چند روز روی دمل می گذاشتند تا دمل سر باز کند.

2. دارچین

دارچین با خواص آنتی اکسیدان خود، درمان مناسبی برای جلوگیری از سرماخوردگی در فصل زمستان است. دارچین سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و از ورود باکتری ها در بدن جلوگیری می نماید. شما می توانید مقداری عسل را در آب جوش حل نموده و با یک قاشق چایخوری دارچین مخلوط نموده و سپس میل نمایید.

3. زنجبیل

یکی دیگر از ادویه های مفید برای فصل زمستان، زنجبیل است. از برگ های زنجبیل در تسکین گلو درد و تورم بسیار استفاده می گردد. زنجبیل یک اکسپکتورانت قوی است که برای دردهای ناشی از سرماخوردگی نیز بسیار خوب عمل می نماید. می گویند زمانیکه در فصل سرد با گلو درد و سوزش گلو روبرو شدید، دم نموده و یا جویدن گیاه زنجبیل درمان موثری است.

بیشتر کوهنوردان و طبیعت گردان، به هنگام روبرو شدن با سرما و درمان سرمازدگی برگ یا پودر زنجبیل را در آب حل می نمایند و پاهای خود را درون آن قرار می دهند. این روش برترین روش برای از بین بردن سرمازدگی است.

زنجبیل ویروس ها و باکتری ها را ریشه کن نموده و سیستم ایمنی بدن را قوی می نماید. زنجبیل در مقابل اسپاسم ها و تهوع های شدید از بدن شما محافظت می نماید.

4. آویشن

تیمول ماده اصلی اویشن است که از عفونت های قارچی و ویروسی جلوگیری نموده و به همین علت فشار و بی حالی بدنرا از بین می برد. خاصیت آنتی اکسیدانی بودن آویشن، آن را نسبت به بیشتر ادویه های اطراف خود منحصر به فرد نموده است. آنتی اکسیدان موجود در آویشن می تواند به عنوان محفاظی عمل کند و سیستم ایمنی و انرژی در بدن را بالا ببرد.

آویشن گردش و مقدار آهن خون را بالا برده و همین مساله عامل اصلی در گرمای بدن و رفع بی حالی های متمادی است. به علت مقادیر زیاد موجود در آویشن، نقش مهمی در فراوری گلبول های سفید دارد و سیستم دفاعی بدن، قدرت بافت ها و ماهیچه ها را افزایش می دهد. مسائل تنفسی که در دوران سرماخوردگی در این فصل ایجاد می گردد، تنگی نفس، گرفتگی گلو و رفع خلط با دم نموده آویشن رفع خواهد شد.

5. میخک

این گیاه با فواید تحسین برانگیزش، تاثیر بسزایی در روند بهبود بیماری ها، سرفه، گلو درد، دردهای موضعی، استرس و تنش های عصبی دارد. میخک با مهار کردن التهاب، موجب تاثیر بر بهبود درد می گردد.

6. اسطوخدوس

اسطوخدوس یکی دیگر از ادویه های مفید برای فصل زمستان، بخصوص برای افراد میگرنی است. اسطوخدوس در رفع کردن سردردهای میگرنی تاثیر زیادی دارد. این گیاه با طعم گس و تلخ خود شاید مورد استقبال دیگران نباشد اما زمانیکه به خواص زیاد آن فکر کنید، خواهید توانست تا طعم تلخ آن را تحمل کنید.

علاوه بر این، اسطوخدوس جای نیش حشرات را درمان می نماید و با تاثیر ضد التهاب و تسکین دهندگی فوق العاده خود می تواند جزو برترین دسته از گیاهان پرفایده باشد.

زمانیکه در اثر سرمازدگی شکم و یا باد خوردگی آن دچار اسپاسم و انقباضات و دردهای شکمی شدید، اسطوخدوس درمانگر مناسبی برای کاهش درد و گرفتگی سرمای شکمی است. اگر به یاد بیاورید، پدر و مادرها در زمان قدیم، هنگام سرماخوردگی بچه ها خود به آن ها جوشانده اسطوخدوس می خوراندند که حرارت بدن را تنظیم می کرد و تب را پایین می اورد؛ بعلاوه با خاصیت ادرار آور آن، سموم و باکتری ها از بدن فرد بیمار دفع می شوند.

کمپرس گیاه اسطوخدوس برترین گزینه برای درمان دردهای ناشی از کوفتگی و ضربخوردگی است.

7. بادرنجبویه

برگ این گیاه برترین دم نموده برای درمان مسائل عصبی، درد معده، دردهای عضلانی، استرس، سرگیجه تهوع و سرماخوردگی است. جوشانده بادرنجبویه باعث ازدیاد هوش، رفع شدن تنگی نفس، سلامت لثه و دندان می گردد.

8. برگ بو

ویتامین C موجود در این ادویه با آزاد کردن رادیکال های آزاد باعث حفظ سیستم ایمنی بدن می گردد. برای استفاده از برگ بو به عنوان یکی از ادویه های مفید برای فصل زمستان، با جوشاندن سه برگ از دم نموده این گیاه تعریق ایجاد شده و تب را کاهش دهید. آنزیم های موجود در این گیاه به اختلالات گوارشی نیز یاری می نمایند.

9. پونه

پونه از خانواده نعناع و دارای ویتامین های A و B و C است. پونه گیاه مناسبی برای درمان خشکی دهان و کمبود آب است و مصرف آن دهان و معده را خنک و معطر می نماید. دمنوش پونه با خاصیت آنتی بیوتیکی قوی خود تاثیر بسزایی در زکام، سردرد، مسائل گوارشی، پایین آوردن تب، تسکین گلودرد، نفخ شکم و حالت تهوع دارد. بخور پونه برای درمان سینوزیت مفید و خلط آور است.

10. رازیانه

جویدن دانه های رازیانه باعث جذب بهتر مواد غذایی و تسهیل در هضم غذا می گردد. علاوه بر این، آنتی اکسیدان موجود در این گیاه از اثرات سرما بر روی پوست نیز جلوگیری می نماید.

11. زردچوبه

نیازی به برشمردن زردچوبه به عنوانی یکی از ادویه های مفید برای فصل زمستان نیست؛ چرا که این ادویه مصرف بالایی در آشپزی خانه های ایرانی دارد. در صورت وجود التهاب و سرماخوردگی در بدن، زردچوبه درمان مناسبی برای جلوگیری از بیماری ها به بدن بوده و در دفاع در مقابل باکتری ها و ویروس ها مویثر عمل می نماید. زردچوبه در دمان آرتروز و درمان دردهای بدنی نیز بسیار موثر است.

در صورتیکه با سرفه های پی در پی در زمستان روبرو شدید، می توانید مقداری شیر گرم را با زردچوبه مخلوط کنید و بخورید. خواهید دید که گلوی شما بهبود پیدا خواهد نمود.

اگر جایی از بدن شما بریده و زخم شده باشد یا خون آن بند نیاید، مقداری زردچوبه روی زخم ریخته و با این روش قسمت آسیب دیده در بدن شما سریع بهبود پیدا خواهد نمود. زمانیکه صدای شما در اثر آنفولانزا گرفته است، زردچوبه تاثیر فوق العاده قوی بر روی شما خواهد گذاشت. علاوه بر این می توانید برای درمان اسهال و اسهال خونی و یا مسمومیت غذایی، زردچوبه را دم نموده و با مقداری عسل بخورید.

12. رزماری

رزماری به علت دارا بودن فلاوونوئیدها اثر زیادی در تحریک و افزایش انرژی دارد و حس کسالت و خستگی را رفع می نماید. رزماری در درمان آنفولانزا، برونشیت و سرماخوردگی فوق العاده است. اگر به برونشیت دچار شده اید، می توانید یک قطره رزماری را با یک قاشق عسل حل کنید و در قوری دمنوش بریزید. رزماری می تواند باعث کاهش دردهای رماتیسمی شده و اثرات آن را کاهش دهد.

13. زیره

زیره علاوه بر خاصیت های داروئی دارای ویتامین های زیادی است. فیبر بدن را تامین نموده و از بدن در مقابل سرما محافظت می نماید. از دانه زیره برای درمان سرماخوردگی، برونشیت و سندرم روده استفاده می گردد.

14. سیاه دانه

سیاه دانه طعمی تلخ دارد و بیشتر در ترشیجات از آن استفاده می نمایند. با اینحال سیاه دانه به عنوان یکی از ادویه های مفید برای فصل زمستان شناخته شده و با خواص ضد انگل، ضد باکتری و مسهل بودن، مورد استفاده قرار می گیرد. اثر ضد سرطان، رفع کردن کم خونی، سلامت پوست، درمان سرماخوردگی و زخم معده و سینوزیت از جمله دیگر فواید سیاه دانه است.

مصرف سیاه دانه، حالت زکام سرماخوردگی را نیز از بین می برد. برای درمان اسهال، سرگیجه و گوش درد، مقداری سیاه دانه را آسیاب کنید و سپس با کمی شاهی مخلوط نموده و بعد از هر وعده غذایی مصرف نمایید.

15. نشاسته

نشاسته پودری است که از دانه و یا ساقه های زیر زمینی گیاهان فراوری می گردد. گندم، ذرت و سیب زمینی گیاهانی هستند که از آنها نشاسته تهیه می نمایند. برای بهره مندی از خواص نشاسته به عنوان یکی دیگر از ادویه های مفید برای فصل زمستان، مقداری از آن را در آب جوش حل نموده و با کمی عسل و لیمو مخلوط کنید و بخورید. نشاسته خلط آور بوده، گلو را نرم و سرفه و درد سینه را رفع می نماید.

16. شنبلیله

شنبلیه برای سوزش سر دل، التهابات روده ای، رفلاکس، درمان پوست و مو، کنترل تب، بیماری های کلیوی و کبدی، سردرهای میگرنی و زخم های دهانی مناسب است. مطالعات نشان داده است که افرادی که در طول روز نیم گرم شنبلیله مصرف می نمایند به مراتب از افراد دیگر سالم تر هستند.

17. جوزهندی

این ادویه برای تسکین سر درد، کاهش تب، نفخ، استفراغ، ضعف و ناتوانی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

به "ادویه های مفید برای فصل زمستان" امتیاز دهید

1 کاربر به "ادویه های مفید برای فصل زمستان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادویه های مفید برای فصل زمستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید