نکات محاسبه متراژ ساختمان در سال 1401

به گزارش وبلاگ افرا، وقتی که می خواهید ملکی را خرید و فروش کنید، متراژ خانه و زیربنای آن خیلی مهم است، خصوصاً در حال حاضر و با این قیمت های فضایی مصالح و ملک؛ اما هیچ می دانید که نحوه محاسبه متراژ ساختمان چگونه است؟ محاسبه اندازه دقیق متراژ و مساحت خانه کمی سخت و گیج کننده است؛ چون استاندارد دقیقی برای این کار وجود ندارد و هر کس شیوه خود را برای محاسبه آن دارد. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم به شما نحوه محاسبه متراژ ساختمان را آموزش دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

نکات محاسبه متراژ ساختمان در سال 1401

نحوه محاسبه متراژ ساختمان: آشنایی با مفاهیم اولیه

برای محاسبه متراژ ساختمان اول باید تعریف یک سری اصطلاحات را بدانید:

زیربنا: زیربنا در واقع مساحت ساخته شده ساختمان در هر طبقه است. به عبارت دیگر، به مساحت هر یک از طبقات ساختمان زیربنای آن می گویند.

مساحت کل: جمع مساحت تمامی طبقات روی زمین به اضافه زیر زمین را مساحت کل می گویند.

مشاعات ساختمان: به بخش های مشترک و عمومی ساختمان که تحت مالکیت شخص خاصی نیست و کلیه افراد ساختمان می توانند از آن استفاده کنند، مشاعات ساختمان می گویند مثل راه پله، پشت بام و آسانسور.

مفروزات ساختمان: مفروزات ساختمان، مقابل مشاعات ساختمان است. مفروزات، فضاهایی هستند که تحت مالکیت اشخاص مشخصی است. این فضاها در واقع فضاهای داخلی واحدهای آپارتمانی هستند، مانند: اتاق های خواب، بالکن، سرویس های بهداشتی و … .

خب، حالا که با اصطلاحات ثبتی ملک آشنا شدید، وقت آن است که به نحوه محاسبه متراژ ساختمان بپردازیم.

نحوه محاسبه متراژ ساختمان با توجه به شکل هندسی آن

برای محاسبه زیربنا و متراژ هر یک از طبقات و واحدهای آپارتمانی، باید مساحت سطح آن را به دست آورید. در صورتی که آپارتمان شکل هندسی ساده ای، مانند مستطیل و یا مربع داشته باشد، محاسبه مساحت، کار ساده ای است. طول و عرض را میزان می گیریم و در هم ضرب می کنیم و به این صورت، مساحت و یا متراژ آپارتمان بر حسب متر مربع به دست می آید. ولی در بیشتر مواقع، با یک سطح ساده رو به رو نیستیم و با اشکال مختلفی مانند ال و یو و … مواجهیم. در این گونه مواقع باید سطح را به اشکال هندسی ساده تقسیم کنیم. مثلاً یک سطح ال شکل را می توانیم به دو مستطیل تقسیم کنیم، مساحت هر مستطیل را جداگانه محاسبه کنیم و بعد مساحت مستطیل ها را با هم جمع کنیم.

برای محاسبه مساحت و یا متراژ یک ساختمان نیاز داریم که چند فرمول هندسی را بدانیم:

  • مساحت مربع = a*a
  • مساحت مستطیل= a*b
  • مساحت مثلث= (a*b)/2
  • مساحت دایره= a*a*3.14

با استفاده از این فرمول ها، باید سطح مورد نظر را به اشکال هندسی ساده تر مانند مربع، مستطیل، مثلث و دایره تقسیم کنید و در نهایت مساحت بخش های مختلف را با هم جمع کنید.

*در صورتی که فضایی به شکل نیم دایره و یا یک چهارم دایره دارید، می توانید مساحت دایره کامل را حساب کنید و بعد تقسیم بر 2 و یا 4 کنید.

نحوه محاسبه متراژ ساختمان با استفاده از کف پوش

یکی دیگر از راه های محاسبه متراژ ساختمان، استفاده از کف پوش است. کف پوش چه سرامیکی، موزائیک و یا سنگ و … باشد، هر کدام ابعاد مشخصی دارند. می توانید ابعاد یک عدد از کف پوش را میزان بگیرید؛ بعد تعداد واحدهای کف پوش، مثلاً تعداد موزاییک ها را بشمارید و در ابعاد یک موزائیک ضرب کنید. برای مثلاً موزاییک های نصف شده، می توانید یا نصف را در نظر بگیرید و یا با یک موازییک نصف شده دیگر، آن را کامل در نظر بگیرید.

نکات مهم در نحوه محاسبه متراژ ساختمان

برای محاسبه متراژ ساختمان باید یکسری نکات را بدانید:

  • قبل از میزان گیری، باید فضاهای مفروز و مشاع را از هم تفکیک کنید. این تفکیک با استفاده از قوانین اداره ثبت انجام می شود.
  • فضاهایی مانند: راهرو، راه پله، پاگرد که در بیرون بخش های اختصاصی قرار گرفته اند، محلی که پله تمام می شود و ورودی پشت بام است، پله های فرار و پله های ایمنی، باغ و پارکی که جنبه عمومی دارد، حیاط، حیاط خلوت، محوطه ساختمان جزء فضاهای مشاع به حساب می آیند. غیر از این ها، محل عبور کانال کولر و لوله بخاری داخل آپارتمان، انبار عمومی ساختمان، لابی، سالن اجتماعات، دستگاه آسانسور و محل آن، اتاق سرایداری، چاه های فاضلاب و فضاهای ورزشی مانند استخر، سونا، جکوزی و سالن بدنسازی و پشت بام نیز فضاهای مشاع هستند.
  • بخش های داخلی آپارتمان مانند: اتاق، آشپزخانه، سرویس های بهداشتی و …، بالکن روباز و مسقف، پارکینگ و انباری اختصاصی جزء فضاهای مفروز ساختمان هستند. در نتیجه در محاسبه زیربنای هر واحد باید در نظر گرفته شوند.
  • دیوارها در صورتی که بین دو واحد قرار گرفته باشند، به صورت مشترک محاسبه می شوند؛ ولی در صورتی که مجاور قسمت های مشاع باشند، جزء مفروزات به حساب می آیند و در محاسبه زیربنای آن واحد باید لحاظ شوند.
  • نورگیرها در محاسبه متراژ ساختمان در نظر گرفته نمی شوند و باید از مساحت زیربنا کم شوند.
  • در آپارتمان های دوبلکس، متراژ هر طبقه به صورت جداگانه محاسبه و مجموع آن ها به عنوان زیربنای ساختمان اعلام می شود. ضمناًً در این آپارتمان ها، راه پله میان دو طبقه جزء طبقه پایینی به شمار میرود.
  • انباری اختصاصی که در زیر پله بنا شده باشد، تا جایی جزء مفروزات در نظر گرفته می شود که ارتفاع آن حداقل 8 متر باشد و مابقی به عنوان زیرپله مشاعی تلقی می شود.

برای محاسبه ساختمان های ال شکل، می توان ساختمان را به چند قسمت تقسیم کرد.

حالا که بحث ساختمان است، خوب است کمی هم در خصوص این سرمایه و نحوه نگهداری آن بگوییم. به هر حال ساختمان یک سرمایه و دارایی به شمار میرود. بیمه آتش سوزی همان تدبیر و آینده نگری مالکان برای حفظ سرمایه شان است.

بیمه ساختمان

همان طور که می دانید، بیمه آتش سوزی ساختمان، سرمایه و ساختمان شما در برابر آتش سوزی، صاعقه و انفجار بیمه می نماید و در صورتی که آسیبی در نتیجه این حوادث به ساختمان شما وارد شود، هزینه های آن را شرکت بیمه گر جبران می نماید. پس در واقع شما پولی را هزینه نکرده اید، بلکه به نوعی سرمایه گذاری انجام داده اید.

بیمه آتش سوزی فقط برای حریق و صاعقه و انفجار نیست. بلکه این بیمه حوادث دیگری را پوشش می دهد. پوشش های اضافی بیمه آتش سوزی شامل موارد زیر است:

  • بیمه سیل
  • بیمه زلزله
  • پوشش سقوط بهمن
  • پوشش ترکیدگی لوله آب
  • بیمه سقوط هواپیما

این موارد جزو بخش اختکمک بیمه آتش سوزی هستند که در صورت تمایل می توانید با پرداخت حق بیمه کمی بیشتر، از خدمات شرکت بیمه در برابر این حوادث هم استفاده کنید.

برای خرید بهترین بیمه آتش سوزی از معتبهترین سایت بیمه به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/fire

سخن پایانی

در مجموع، باید گفت که محاسبه متراژ ساختمان کمی پیچیده است و بهتر است برای این کار از افراد متخصص کمک بگیرید. چون در محاسبه متراژ ساختمان و مساحت کل باید مفروزات و مشاعات را به درستی از هم تفکیک کنید و بعد به محاسبه متراژ ساختمان بپردازید.

برگرفته از سایت: بیمه دات کام (https://bimeh.com)

منبع: اتاق

به "نکات محاسبه متراژ ساختمان در سال 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات محاسبه متراژ ساختمان در سال 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید