مصرف ماهی 50 درصد کاهش پیدا کرد، نرخ بعضی از ماهی های صیدی به 800 هزار تومان رسید

به گزارش وبلاگ افرا، ایلنا نوشت:مدیر عامل اتحادیه تعاونی های ماهیان سردآبی خاطر نشان کرد: در 7 سال گذشته مقدار فراوری ماهی از 180 هزار تن به 90 هزار تن در سال گذشته رسید و این آمار نشان می دهد که مقدار مصرف حدود 50 درصد در این مدت کاهش پیدا کرد.

مصرف ماهی 50 درصد کاهش پیدا کرد، نرخ بعضی از ماهی های صیدی به 800 هزار تومان رسید

به گزارش ایلنا، آرش نبی زاده با بیان اینکه سال گذشته دخالت دولت در بازار مرغ فروش ماهی را کاهش داد، گفت: سیل بیش از 10 هزار تن ماهی فراوریی سال گذشته را از بین برد و از آنجایی که این فراورینمایندگان بیمه نبودند ضرر تحمیل شده به آن ها جبران نشد.

وی با اشاره به واقعی شدن قیمت ماهی بعد از صادرات، توضیح داد: در سنوات گذشته قیمت ماهی در آستانه سال نو حدود 20 درصد افزایش پیدا می کرد، اما در روز های پایانی 1401 بازار از شرایط متعادل و متعارف خارج شد از این رو قیمت ماهی بیش از 5 درصد افزایش قیمت را تجربه نکرد. در 7 سال گذشته مقدار فراوری از 180 هزار تن به 90 هزار تن در سال گذشته رسید و این آمار نشان می دهد که مقدار مصرف حدود 50 درصد در این مدت کاهش پیدا کرد.

این فعال مالی با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم در مقدار مصرف تاثیر مستقیم گذاشت، اضافه نمود: قزل آلا سر مرزعه کیلویی 115 هزار تومان فروخته شد این در حالیست که قیمت فیله ماهیان دریایی مانند شیر، شوریده، زبیده به کیلویی 800 تا 900 هزار تومان هم رسید. قیمت این ماهیان به علت افزایش صادرات و کاهش مقدار صید روند صعودی به خود گرفت؛ حجم ورودی ماهیان دریایی به تهران بسیار کم و در همان جنوب مصرف شد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های ماهیان سردآبی ادامه داد: فراورینمایندگان نمی توانند مردم را مهمان جیب خود نمایند و اگر صادرات را حفظ و بازار های نو برای خود تعریف کنیم می توانیم به ادامه حیات این صنعت امیدوار باشیم. علت عدم رغبت چین به ماهی قزل آلا هنوز روشن نشده و از سال 98 فعالیت نو در این بازار انجام نشد و به نظر می رسد اگر نتوانیم بازار نو تصاحب کنیم فراوری صرفه مالی خود را از دست بدهد.

به گفته نبی زاده؛ سال گذشته 8 هزار تن ماهی کیلویی 3 تا 3 و نیم دلار صادر کردیم.

وی با بیان اینکه قیمت بچه ماهی نسبت به مشابه سال گذشته حدود 2 برابر افزایش پیدا کرد، توضیح داد: اگر فراورینمایندگان کمتر از 108 هزار تومان ماهی را بفروشند ضرر می نمایند؛ وزارت نیرو حمایتی برای فراورینمایندگان در نظر نمی گیرد و قیمت حامل های انرژی نسبت به سال گذشته را افزایش داده است.

این فعال مالی با انتقاد از عملکرد وزارت کشاورزی و عدم حمایت از شیلات کاران، گفت: چالش های پیشروی فراورینمایندگان ماهیان سردآبی نیز برای فراورینمایندگان ماهیان گرمآبی نیز تکرار شده است. مهار تورم شدنی نیست مگر اینکه عزم جدی برای حمایت ازفراوری ایجاد گردد و نقدینگی در بازار به سمت فراوری راهنمایی و قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند. متاسفانه این ذهنیت ایجاد شد که اگر مانع صادرات شویم قیمت ماهی در بازار داخلی کاهش پیدا می نماید شاید با این سیاست قیمت ماهی در امسال ریزش کند، اما سال دیگر ماهی وجود ندارد که مردم بخواهند خرید نمایند چراکه با این روال فراوری برای فراورینمایندگان صرفه مالی ندارد.

منبع: فرارو

به "مصرف ماهی 50 درصد کاهش پیدا کرد، نرخ بعضی از ماهی های صیدی به 800 هزار تومان رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف ماهی 50 درصد کاهش پیدا کرد، نرخ بعضی از ماهی های صیدی به 800 هزار تومان رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید