لباس قارچی که خود را ترمیم می نماید!

به گزارش وبلاگ افرا به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، مد پدیده ای در حال تغییر است. همه ما شاهد پاره شدن و از مد افتادن لباس های مورد علاقه مان بوده ایم. اما ایده جایگزین یا ترمیم نکردن یک لباس به فکر کسی نرسیده است.

لباس قارچی که خود را ترمیم می نماید!

به همین دلیل گروهی از محققان دانشگاه های نیوکاسل و Northumbria در انگلیس سعی دارند چنین لباسی فراوری نمایند. این گروه محققان متوجه شدند رشته هایی شبیه ریشه که از قارچ های مختلف فراوری شده اند رامی توان به عنوان یک ماده زیست تخریب پذیر و پوشیدنی استفاده کرد که قابلیت ترمیم خود را نیز دارد.

محققان در پژوهش های خود روی قارچ Ganoderma lucidum تمرکز کردند. آنها پوستی از رشته هایی به نام ریشه قارچی ابداع کردند که به شکل ساختاری به نام میسلیوم درهم بافته می گردد.

مواد مبتنی بر میسلیوم هم اکنون در حوزه های مختلف از ساخت و ساز گرفته تا نساجی به کار می رود. اما فرایندی که برای فراوری این مواد به کار می رود تم های قارچ را که به احیای ارگانیسم یاری می نماید، از بین می برد.

محققان به همین دلیل روش جدیدی ابداع نموده اند که ترکیبی از میسلیوم ها، کلامیدوسپورها، کربوهیدرات ها، پروتئین ها و سایر مواد مغذی در یک مایع است که به رشد پوستی که باید حذف و خشک گردد، یاری می نماید.

ماده حاصل از این فرایند هم اکنون بسیار نازک و ظریف تر از آن است که به لباس تبدیل گردد اما محققان اطمینان دارند نوآوری های آینده به ترکیب لایه ها یا پلاستیک سازی در گلیسرول به رشد پوست مذکور یاری می نمایند.

بعلاوه در این فرایند کلامیدوسپورها از بین نرفتند. این مواد ممکن است دوباره احیا شوند و ریشه های جدیدی روی شکاف های پوست ایجاد شده به وجود بیاورند. تست ها نشان داد ماده مذکور در صورتیکه در شرایط مشابه فراوری قرار گیرد، قادر به ترمیم سوراخ های ایجاد شده در خود است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "لباس قارچی که خود را ترمیم می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لباس قارچی که خود را ترمیم می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید