خانه دایی جان ناپلئون؛ عمارت قاجاری لاله زار تهران، عکس

به گزارش وبلاگ افرا، این عمارت از معماری دوره قاجار برخوردار بوده و یک بنای تاریخی بی نظیر و فوق العاده زیبا به حساب می آید که باید آن را حفظ کنیم.

خانه دایی جان ناپلئون؛ عمارت قاجاری لاله زار تهران، عکس

خانه دایی جان ناپلئون کجاست؟

خانه دایی جان ناپلئون یا به عبارتی خانه اتحادیه در خیابان فردوسی تهران و لاله زار تهران قدیم واقع شده و محل بسیاری از نشست های سیاسی و پذیرای مهمانان خارجی در دوران قاجاریه بود. این مکان تاریخی ارزش زیادی دارد و در سال 1384 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید اما چندی بعد از فهرست آثار ملی ایران به دستور دیوان عدالت اداری خارج شد. در نتیجه امکان تخریب این مکان تاریخی وجود خواهد داشت.

خانه اتحادیه، تنها بازمانده خیابان لاله زار

به جرات می توان گفت که خانه اتحادیه، تنها بازمانده خیابان لاله زار تهران قدیم است که باید حفظ گردد. خانه دایی جان ناپلئون در سال 1394 توسط شهرداری تهران به قیمت 28 میلیارد تومان خریداری شد و در همان سال بازسازی هایی بر روی این مکان تاریخی صورت گرفت. بازسازی این مکان تاریخی در نهایت در پاییز سال 99 به انتها رسید و اکنون درب خانه اتحادیه به روی بازدیدکنندگان باز است و می توانید در این مکان تاریخی به عنوان تنها بازمانده خیابان لاله زار گشت و گذار کنید.

تاریخچه خانه اتحادیه

باید بگوییم که خانه اتحادیه متعلق به امین السلطان، از صدراعظم های دوره حکومت شاهان قاجار از جمله ناصرالدین شاه، محمدعلی شاه و مظفرالدین شاه بود. پس از مرگ امین السلطان، این خانه و باغ اتحادیه توسط فرزندان و نوادگانش تفکیک و فروخته شدند.

در نهایت رحیم اتحادیه این زمین و خانه را از نوادگان امین السلطان خریداری کرد و آن را به 30 قسمت میان فرزندانش تقسیم نمود. از همین رو می توان گفت که سینما دنیا، سینما شهرزاد و بسیاری از مراکز اطراف این خانه، بخش هایی از زمین خانه و باغ اتحادیه بوده اند. در نتیجه این مکان تاریخی با نام خانه اتحادیه نیز شناخته می گردد. خانه اتحادیه محل ضبط فیلم دایی جان ناپلئون در دهه 50 نیز بوده است و همین موضوع باعث شهرت و محبوبیت بیشتر این مکان برای مردم شد.

کاربری خانه اتحادیه

اکنون که این مکان تاریخی دوره قاجار توسط شهرداری تهران خریداری و بازسازی شده و امکان بازدید عمومی از این مکان وجود دارد، می توان گفت که احتمالا کاربری خانه اتحادیه، کاربری فرهنگی و هنری باشد. به قولی می توان گفت چنین کاربری فرهنگی و هنری می تواند به حفظ این بنای تاریخی یاری کند و توجه بیشتری به آن خواهد شد. اما هنوز کاربری این خانه اتحادیه به طور دقیق تعیین نشده و چگونگی بهره برداری از آن ناتعیین است.

منبع: گردشبان

به "خانه دایی جان ناپلئون؛ عمارت قاجاری لاله زار تهران، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه دایی جان ناپلئون؛ عمارت قاجاری لاله زار تهران، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید