توسعه نانوواکسن ضدکرونا با دوز کم و عملکرد ایجاد ایمنی بالا

به گزارش وبلاگ افرا، نتایج به دست آمده از آزمایش روی موش ها نشان می دهد که واکسن حاوی نانوذرات پروتئینی توسعه یافته در دانشگاه واشنگتن می تواند با دوز بسیار کم، سطح بالایی از آنتی بادی را در بدن علیه ویروس کرونا ایجاد کند.

توسعه نانوواکسن ضدکرونا با دوز کم و عملکرد ایجاد ایمنی بالا

به گزارش گروه فناوری وبلاگ افرا، نتایج به دست آمده از آزمایش روی موش ها نشان می دهد که واکسن حاوی نانوذرات پروتئینی توسعه یافته در دانشگاه واشنگتن می تواند با دوز بسیار کم، سطح بالایی از آنتی بادی را در بدن بر علیه ویروس کرونا ایجاد کند.

داده های بالینی منتشر شده در نشریه Cell نشان می دهد که واکسن حاوی نانوذرات باعث ایجاد سطح بسیار بالایی از آنتی بادی های محافظتی در مدل های حیوانی شده است.

گزینه ای نوآورانه برای مقابله با ویروس کرونا ارائه شده است که این گزینه در واقع واکسنی حاوی نانوذرات است که استفاده از آن روی موش ها موجب فراوری آنتی بادی های خنثی کننده ویروس شده است. استفاده از این واکسن موجب شده تا سطح آنتی بادی در بدن موش 10 برابر بیشتر از آنتی بادی در افرادی که از عفونت های کووید 19 بهبود یافته اند، برسد.

این واکسن که توسط دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سیاتل طراحی شده، برای توسعه بالینی به دو شرکت واگذار شده است.

در مقایسه با واکسیناسیون با پروتئین SARS-CoV-2 Spike، که بسیاری از واکسن های کووید 19 شرکت های مختلف براساس آن ساخته شده اند، این واکسن جدید حاوی نانوذرات با شش برابر دوز کمتر، 10 برابر آنتی بادی خنثی کننده بیشتر در موش ها فراوری می نماید.

این داده ها همچنین نشان دهنده واکنش شدید سلول B پس از ایمن سازی است که می تواند برای حافظه ایمنی و دوام تاثیر واکسن بسیار مهم باشد. واکسن نانوذره ای زمانی که به یک پستاندار غیرانسانی تجویز می گردد، آنتی بادی های خنثی سازی ایجاد می نماید که چندین مکان مختلف را در پروتئین اسپایک هدف قرار می دهد. محققان معتقداند این امر ممکن است به محافظت در برابر ویروس جهش یافته نیز یاری کند. گفتنی است که پروتئین اسپایک بخشی از دستگاه عفونت ویروس کرونا است.

نتایج این پروژه در نشریه Cell منتشر شده است. نویسندگان اصلی این مقاله الکساندرا والز، دانشمند تحقیقاتی در آزمایشگاه دیوید وسلر، دانشیار بیوشیمی دانشگاه واشنگتن بوده که با بروک فیالا، دانشمند تحقیقاتی در آزمایشگاه نیل کینگ، استادیار بیوشیمی دانشگاه واشنگتن روی این پروژه کار نموده اند.

کلید اصلی این واکسن یک نانوذره پروتئینی است که خودآرایی داده است. ساختار مولکولی واکسن تقریباً از رفتار ویروس تقلید می نماید، که ممکن است توانایی آن را در ایجاد پاسخ ایمنی افزایش دهد.

وسلر که پیشگام مفهوم واکسن مبتنی بر دامنه چند ظرفیتی است می گوید: من خوشحالم که مطالعات ما در خصوص پاسخ آنتی بادی به ویروس های کرونا باعث طراحی این گزینه امیدوارکننده واکسن شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "توسعه نانوواکسن ضدکرونا با دوز کم و عملکرد ایجاد ایمنی بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه نانوواکسن ضدکرونا با دوز کم و عملکرد ایجاد ایمنی بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید