بی توجهی مسئولان به استعداد یابی در سیستم آموزشی کشور

به گزارش وبلاگ افرا، یک مشاور گفت: مسئولان آموزش و پرورش توجهی به استعدادیابی در سیستم آموزشی کشور ندارند.

بی توجهی مسئولان به استعداد یابی در سیستم آموزشی کشور

مهلا دشتی مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی وبلاگ افرا، درباره روش هایی برای یافتن راستا شغلی مناسب اظهار کرد: تمامی داوطلبان و متقاضیان کنکور باید راستا آینده شغلی خود را بشناسند و قرار گرفتن در آن صندلی را مدنظر قرار دهند و خود سازنده راستا شغلی شان باشند.

او اضافه نمود: سالانه تعداد زیادی از دانشجویان بعد از قبولی در دانشگاه همان ترم های یک و دو کارشناسی تغییر رشته می دهند.

دشتی درباره استعدادیابی گفت: متاسفانه بحث استعدادیابی در کشور به خوبی اتفاق نمی افتد، البته بخشی از آن موضوع تجربه محوری است که باید در شغل های مختلف میان دانش آموزان از کودکی اتفاق بیفتد و احتیاج به بستر سازی و آموزش در خانواده و مدرسه دارد و بخش دوم این موضوع، آگاهی شخص از خود و بخش سوم هدایت دانش آموز از مشاور است که با او همراه گردد تا بتواند توانمندی های تشویق شده و نشده خود را به دست بیاورد و سپس از ذیل توانمندی های خود به شناسایی استعدادهایش اقدام کند.

مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران ادامه داد: در حال حاضر به هیچ عنوان سیستم آموزشی کشور دارای استعداد یابی نیست. نقش آموزش و پرورش و مدارس در این زمینه مهم است و بعلاوه مشاوران هم نقش به سزایی دارند.

دشتی با بیان اینکه گرفتن تنها تست ها برای شناخت استعداد ناکافی است، تاکیدکرد: دسته بندی انسان ها اشتباه است، چرا که شخصیت انسان متناسب با استعداد ها و روحیاتش است و نمی توان این دو را از هم جدا کرد. برای مثال، وقتی فردی روحیه جست و جو گری دارد حتما استعداد نخبه و مخترع بودن در وجود خود را هم خواهد داشت.

مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران افزود: مصاحبه شغلی، کاربلد بودن مشاور مربوطه با بکار بردن روش های تازه در استعداد یابی بسیار مهم است و با توجه به اینکه هیچ انسانی خانواده خود را نمی تواند انتخاب کند، اما اولین انتخاب هر نوجوانی مربوط به رشته است و مهم ترین و اولین تصمیم مستقل هر انسانی انتخاب رشته و آینده شغلی است و او باید بداند که با پیمودن کدام راستا پیروز تر خواهد شد.

او تاکید نمود: دانش آموزان و والدین و ... باید در انتخاب رشته و راستا شغلی دقت مناسب را به خرج دهند و هر کسی در صندلیی حالش خوب است که برای آن ساخته شده است؛ بنابراین تا وقتی که انتخاب درست و آگاهانه ای نداشته باشیم، رضایت خوبی هم از زندگی نخواهیم داشت، لازم به ذکر است که این مسئله سالانه در کشور ما در حال رخ دادن است.

مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران با بیان اینکه دانش آموزان و دانشجو ها با شناخت رشته تحصیلی خود باید بتوانند راستا آینده اشان را بسازند، تاکید نمود: امروزه در دنیای شغلی و مشاوره شغلی مطرح است که آدم ها شغل کارمندی و شغل هایی که قبلا وجود داشته است را صرفا نباید درنظر بگیرند، بلکه در این زمینه بایستی خلاقیت را نیزمدنظر قرار دهند و خالق راستا شغلی خود باشند.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بی توجهی مسئولان به استعداد یابی در سیستم آموزشی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی توجهی مسئولان به استعداد یابی در سیستم آموزشی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید