حضور 12 دانشگاه ایران برای اولین بار در رتبه بندی آسیایی QS 2023

به گزارش وبلاگ افرا، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با کسب رتبه ­های 84، 92 و 113در رتبه بندی آسیایی QS در سال 2023 قرار گرفتند.

حضور 12 دانشگاه ایران برای اولین بار در رتبه بندی آسیایی QS 2023

سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) گفت: نظام رتبه بندی QS، دانشگاه های برتر 23 کشور آسیایی در سال 2023 را معرفی نموده است که در آن 760 دانشگاه ارزیابی و رتبه بندی شده اند. این بزرگترین رتبه بندی است که تا به امروز برای کشور های آسیایی انجام گرفته است.

او گفت: تفاوت رتبه بندی سال جاری با سال های پیش، منطقه بندی کشور های آسیایی بر اساس چهار منطقه آسیای مرکزی، آسیای شرقی، آسیای جنوب شرقی و آسیای جنوبی است. در این رتبه بندی، رتبه دانشگاه بر اساس منطقه ها و نیز به صورت کلی قابل مشاهده است.

رئیس ISC در ادامه گفت: در رتبه بندی QS آسیایی 2022، دانشگاه های 17 کشور حضور داشتند که در رتبه بندی 2023، 6 کشور به این تعداد اضافه شده و کشور های حاضر به 23 کشور افزایش یافته است. کشور های ایران، قزاقستان، قرقیزستان، ماکائو، تاجیکستان و ازبکستان کشور های نو این رتبه بندی هستند. بر این اساس دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران نیز با 12 دانشگاه برای اولین بار در این رتبه بندی حضور دارند.

جدول زیر تعداد دانشگاه های حاضر در این رتبه بندی را بر اساس منطقه ها آسیایی نشان می دهد.

فاضل زاده گفت: رتبه بندی آسیایی QS هر ساله از سال 2009 منتشر شده است و دانشگاه های آسیا را رتبه بندی می­ کند.

دانشگاه پکن سال جاری رتبه اول را به خود اختصاص داده و دانشگاه ملی سنگاپور که دانشگاه رتبه یک سال گذشته بوده، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است، برترین دانشگاه ایران در این رتبه بندی دانشگاه صنعتی شریف با رتبه 84 است.

روش شناسی رتبه بندی آسیایی QS 2023

رئیس ISC گفت: روش مورد استفاده برای این رتبه بندی مشابه روشی است که برای رتبه بندی جهانی QS استفاده می گردد، اما شاخص هایی به آن اضافه و وزن­ ها تعدیل شده است. در روش شناسی رتبه بندی آسیایی QS در سال 2023، از 11 شاخص استفاده شده که در جدول زیر نشان داده شده اند.

رتبه دانشگاه های ایران در رتبه بندی آسیایی QS 2023

فاضل زاده گفت: در رتبه بندی آسیایی QS در سال2023، 12 دانشگاه از ایران حضور دارند که دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با کسب رتبه­ های 84، 92و 113 به ترتیب دانشگاه های اول تا سوم ایران بوده اند. رتبه سایر دانشگاه های ایران در جدول زیر نشان داده شده است.

10 دانشگاه اول آسیایی QS 2023

بنابر اعلام روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)؛ 10 دانشگاه برتر آسیا در این رتبه بندی، شامل 5 دانشگاه از کشور چین، دو دانشگاه از کشور سنگاپور و از کشور های هنگ کنگ، کره جنوبی و مالزی هر کدام یک دانشگاه بوده است.

وبلاگ افرا فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "حضور 12 دانشگاه ایران برای اولین بار در رتبه بندی آسیایی QS 2023" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور 12 دانشگاه ایران برای اولین بار در رتبه بندی آسیایی QS 2023"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید