طولانی ترین غار نمکی دنیا، غار نمکدان قشم

به گزارش وبلاگ افرا، غار نمکدان در قشم جاذبه ای طبیعی در استان هرمزگان

هرمزگان یکی از استان های جنوبی ایران است که در شمال تنگه هرمز قرار گرفته است. جاذبه های دیدنی بسیاری در این استان وجود دارد که با یکبار سفر نمی توانید از تمام آنها بازدید به عمل بیاورید. یکی از این جاذبه ها که در این مطلب می خواهیم به آن اشاره کنیم، گنبد نمکی و غار نمکدان است که در استان هرمزگان واقع شده است. نمک هایی که از این غار استخراج می گردد یکی از برترین نوع های نمک است و برای مصارف پزشکی بسیار به کار می رود. در ادامه این مطلب همراه خبرنگاران باشید تا بیشتر درباره غار نمکدان در قشم خدمتتان توضیح دهیم.

طولانی ترین غار نمکی دنیا، غار نمکدان قشم

موقعیت جغرافیایی غار نمکدان در قشم

غار نمکی جزیره قشم یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی در هرمزگان است که مجموعه ای از زیبایی های منحصر به فرد را در خود جای داده است. وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور چشم انداز ای زیبا را نمایان می سازد. این گنبد نمکی در فاصله 90 کیلومتری از شهر قشم قرار گرفته است و در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره کوه جنوب غربی جزیره کوه گنبدی که به شکل 237 متر از سطح دریا فاصله دارد نیز واقع است.

غار نمکی هرمزگان در فاصله 2 کیلومتری از ساحل جاده همجوار خود قرار گرفته است، اگر اهل پیاده روی و گردش در طبیعت هستید پیشنهاد می کنیم که پای پیاده این راستا را طی کنید. داخل این غار به ویژه در اعماق آن، نور کافی وجود ندارد و برای مشاهده استالاکتیت های بلورین نمک احتیاج به چراغ قوه پرنور است. سقف غار نمک را قندیل های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده اند و چشم انداز ای بدیع به وجود آورده اند. سعی کنید حتما با کسی که نسبت به این غار آشنایی کامل دارد همسفر شوید تا از راه و چاه آن آگاه باشید.

توصیف غار نمکدان

در کف این غار جریان هایی از آب نمک قابل مشاهده است که چشم انداز فوق العاده ای را برای بازدید کنندگان پدید می آورد. رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها سبب چکیده شدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل ها می شود و باعث به وجود آوردن پیوسته این قدیل ها می شود. این جریان آب در دل کوه نمکدان به طور یک جریان دائمی زیرزمینی است و راه را به خارج از این غار می گشاید. در مقال این غار یک حوضچه ای طبیعی به رنگ سفید وجود دارد که آبی که از دل این غار بیرون می آید درون آن جمع می شود و به صورت یک چشمه نمک در دامنه کوه جلوه گری می نماید. این جشمه در تمام طول سال جریان دارد و در بخش های داخلی این غار نمکدان نیز جریان آب قابل مشاهده است. گاهاً آب نمک موجود در غار همچون آینه تصاویر را منعکس می نماید و این خود باعث به وجود آمدن چشم انداز ای زیبا و بی نظیر در این منطقه می شود. بستر اصلی این چشمه رنگی سرخ دارد و می توان رسوبات گِل اخرا (خاک نسوز) را در آن مشاهده کرد. رسوباتی که در این منطقه به وجود آمده اند نیز حاوی ترکیبات اکسید آهن و به خصوص هماتیت هستند. بخش بالایی یا همان سقف غار نیز ساختار زیبایی دارد و به وسیله قندیل های بلورین که اشکال مختلفی دارند پوشیده شده است.

آنالیز های صورت گرفته بر روی نمک های غار نمکدان

نمک هایی که از این غار استخراج می شوند خاصیت دارویی دارند و از آنها به عنوان نمکی برای علم طب به ویژه برای ورزشکاران حرفه ای به صورت کپسول مصرف می شود. ترکیباتی که نمک های درون این غار دارند از منیزیم تشکیل شده اند. با توجه به تحقیقات و آنالیز هایی که به وسیله زمین شناسان دانشگاه شیراز و کشور چک بر روی غار نمکدان در هرمزگان صورت گرفته نیز متوجه شدند که این غار یکی از طولانی ترین غارهای نمک دنیا است و طول آن 6400 متر است.

با توجه به آنالیز هایی که محققان دانشگاه شیراز بر روی 6000 متر از این غار انجام داده اند سن نمک های این غار را به پیش از دوره کانبرین که تقریبا به 570 میلیون سال پیش است بر می شود. اما خود گنبدهاى نمکى و ظهور آنها در این منطقه پدیدههاى نو و جوانتر هستند، به طورى که برخى از این غارها حدود 6 هزار سال سن دارند.

چگونگى ایجاد نمک هاى غار

در گذشته نمکها به صورت یک لایه بودند که به مرور زمان برآمده شده و تحت اثر خاصیت شناورى که دارد، با توجه به آن که وزن حجمى آنها از وزن سنگهاى اطراف آن کمتر است، آنها را کنار مىزند و به سمت بالا حرکت مىکند.

لایه های نمکی که در این غار وجود دارند نیز به مرور زمان برآمده شده اند و تحت اثر خاصیت های شناور قرار گرفته است. این لایه ها با توجه به این که وزن حجمی آن ها از وزن سنگ هایی که در اطراف قرار دارند نیز کمتر است آنها را بالا می زنند و بالا می فرایند.

غارها و گنبدهای نمکی در جزایر قشم و بعلاوه هرمزگان علاوه بر اینکه جزء پدیده های بی نظیر زمین شناسی محسوب می گردند نیز جزئی از ثروتهای ملی کشور ایران هم هستند و باید در حفظ و نگهداری آنها نسل در نسل کوشش کنیم و آن ها را مورد حفاظت قرار دهیم.

گنبد نمکى نمکدان، تنها گنبد نمکى در جزیره قشم است که از میان دماغه جنوب، تا قدیس سلخ و دماغه شمال غربى تا قدیس باسعیدو بالا آمده است و در نقشه تقریبا دایرهاى شکل و به قطر 7× 5/6 کیلومتر است. بام گنبدى داراى توپوگرافى نامنظم بوده و دیواره آن بسیار پرشیب است. در بخش جنوبى گنبد نمکى نمکدان، غارهاى نمکى یاد شده وجود دارد که ارتفاع آنها تا 20 متر نیز اندازهگیرى شده است.

راستا دسترسی به غار نمکدان در قشم

برای دسترسی به این جاذبه طبیعی در استان هرمزگان باید به سمت غرب جزیره قشم سفر کنید. با عبور از فرودگاه قشم و پشت سر گذاشتن حدود 60 کیلومتر وارد جاده شوسه نسبتا مناسبی می شوید که 23 کیلومتر تا دهانه غار فاصله دارد.

در نهایت پس از رزرو هتل قشم به سمت این جزیره و جاذبه های نادرش حرکت کنید.

منبع: الی گشت

به "طولانی ترین غار نمکی دنیا، غار نمکدان قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طولانی ترین غار نمکی دنیا، غار نمکدان قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید