تصویر باورنکردنی هابل از آینه عجیب کهکشانی

به گزارش وبلاگ افرا، در این تصویر تلسکوپ فضایی هابل چیز عجیبی دیده می گردد. اگر به دقت نگاه کنید، می توانید دو کهکشان تقریباً آینه ای نارنجی رنگ را ببینید که ظاهراً به وسیله یک رشته طولانی به هم متصل شده اند.

تصویر باورنکردنی هابل از آینه عجیب کهکشانی

جالب اینجاست که اینها اصلاً دو کهکشان نیستند، بلکه یک کهکشان تنها به نام SGAS J143845+145407 است. اما نیروی گرانش بسیار زیاد نور را منحرف نموده، و این تصویر دوگانه را ایجاد نموده است.

چند وقت پیش هم ما در تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب، با عدسی گرانشی آشنا شدیم که باعث بزرگنمایی نور کهکشان های پس زمینه ای شده بود.

هنگامی که اثر عدسی منجر به ایجاد چهار تصویر از یک جسم دور در اطراف توده عدسی مرکزی گردد، به آن صلیب انیشتین Einstein Cross می گویند.

SGAS J143845+145407 دقیقاً در درست پشت یک خوشه کهکشانی کوچک که عدسی گرانشی ایجاد نموده، واقع شده و این طوری دو تصویر تقریباً کامل از کهکشان فراوری شده.

نور SGAS J143845+145407 حدود 6.9 میلیارد سال سفر نموده تا به ما برسد. که تقریباً معادل نیمی از سن کنونی دنیا است و خود خوشه /عدسی گرانشی حدود 2.8 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد.

SGAS J143845+145407 از نظر علمی جالب است زیرا یک کهکشان فروسرخ درخشان است که به علت فعالیت زیاد زایش ستاره ها در آن است.. مطالعه کهکشان هایی مانند این می تواند به دانشمندان یاری کند شکل گیری ستاره ها و چگونگی تغییر آن در طول تاریخ کیهان را درک نمایند. برای این کار، لنز های گرانشی می توانند ارزشمند باشند.

این تصویر در وب سایت هابل منتشر شده است.

منبع: یک پزشک

به "تصویر باورنکردنی هابل از آینه عجیب کهکشانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویر باورنکردنی هابل از آینه عجیب کهکشانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید