استفاده از عایق پشم سنگ مستعمل در بهبود ملات ساختمانی

به گزارش وبلاگ افرا، محققان دانشگاه پلی تکنیک مادرید پیروز به استفاده از دور ریز عایق پشم سنگ در بهبود کیفیت ملات ساختمانی شدند.

استفاده از عایق پشم سنگ مستعمل در بهبود ملات ساختمانی

به گزارش وبلاگ افرا و به نقل از گیزمگ، هنگامی که ساختمان ها مجدداً عایق بندی یا تخریب می شوند، مقدار زیادی از عایق پشم سنگ مستعمل در دسترس قرار می گیرد. اکنون به لطف پژوهش جدید محققان دانشگاه پلی تکنیک مادرید، این مواد به زودی در فراوری یک نوع پیشرفته از ملات ساختمانی استفاده می شوند.

پشم سنگ از مواد عایق بندی ساختمان است و طبق اعلام محققان دانشگاه مادرید اسپانیا، تقریباً 60 درصد از مواد عایقی که در ساختمان ها استفاده می گردد را تشکیل می دهد. اما متأسفانه نمی توان با ضایعاتی که پس از نصب و راه اندازی یا تخریب باقی می ماند، کاری کرد.

دانشمندان دانشگاه مادرید با همکاری محققان دانشگاه پلی تکنیک بیالیستوک لهستان کوشش کردند تا استفاده جدیدی را از این مواد زائد توسعه دهند. آنها از فیبرهای آن برای جایگزینی حدود نیمی از شن و ماسه به کار رفته در ملات ساختمانی که برای چسباندن آجر یا بلوک های بتنی استفاده می گردد، بهره بردند.

از آنجایی که ملات حاصل تراکم کمتری از ملات های رایج داشت، محققان دریافتند که ارزش عایقی بیشتری دارد و از آنجایی که این ملات جدید انعطاف پذیرتر هم هست، می توان آن را تا اندازه مشخصی بدون اینکه بشکند، خم کرد.

علاوه بر این، ملات جدید زیست سازگارتر است چرا که نه تنها از پشم سنگ های زائد فراوری می گردد، بلکه احتیاج به شن و ماسه را نیز کاهش می دهد.

در حال حاضر ملات هایی با کیفیت مشابه وجود دارد که شامل الیاف پلیمری هستند، اما فراوری این الیاف احتیاج به مقدار قابل توجهی انرژی دارد.

مقاله ای در خصوص این تحقیق در مجله Construction and Building Materials منتشر شده است.

همچنین دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور موادی را توسعه داده اند که ادعا می نمایند ملات بهتر و پایدارتری است و از ضایعات چوب ساخته شده است.

پشم سنگ عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی با تحمل دمای 750+ درجه سانتیگراد و نقطه ذوب 1300 و نیز تحمل برودتی 30- درجه سانتیگراد است. پشم سنگ و سرباره دارای ضریب انتقال حرارتی بسیار کم بوده و قدرت عایقی آنها 33 برابر دیوار بتنی و 22 برابر دیوار آجری است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "استفاده از عایق پشم سنگ مستعمل در بهبود ملات ساختمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از عایق پشم سنگ مستعمل در بهبود ملات ساختمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید