اتوبوس های برقی تولید داخل به زودی راهی خیابان ها می شوند

به گزارش وبلاگ افرا، در ادامه پیشرفت های فناورانه سال­ های اخیر حوزه حمل­ و نقل، از نخستین اتوبوس برقی رونمایی شد و حالا قرار است 200 دستگاه از این اتوبوس ­­ها به تولید انبوه برسند.

اتوبوس های برقی تولید داخل به زودی راهی خیابان ها می شوند

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ افرا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چندی پیش بود که با مشارکت مستقیم 5 شرکت دانش بنیان و خلاق، از نخستین نمونه مهندسی ­شده اتوبوس برقی در ایران، رونمایی شد. اتفاق بزرگی که در ادامه منجر به عقد تفاهم­نامه ­ای برای تولید 200 دستگاه اتوبوس دیگر نیز کشید.

مزایای مهم این طرح

از مزایای مهم این طرح می­توان به کاهش مصرف سوخت نفت و گاز و پرداخت حدود 185 هزار دلار، تقریبا معادل 50درصد قیمت محصول بر اساس پیش نویس ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در مدت 12 سال برای اتوبوس تمام برقی اشاره کرد.

همچنین این طرح کلان ملی فناورانه مزایای دیگری هم دارد از جمله کاهش مصرف و پرداخت 165 هزار دلار، تقریبا بیش از 50درصد قیمت محصول بر اساس محاسبات اجرا شده برای ارائه در کمیسیون ماده 12، کاهش تولید و انتشار آلاینده های هوا در کلان شهرهای آلوده.

اما یکی از ویژگی های مهم این طرح کلان ملی فناورانه، بی نیاز بودن از ایجاد زیرساخت نو تولید و عدم­نیاز به تغییرات شدید در خطوط تولید اتوبوس های احتراقی است.

ضمن آن­که این طرح، به توسعه محصول نو با سطح 75درصد داخلی سازی بر اساس استانداردهای نو، طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور و برنامه اجرایی طرح بر اساس نظام دروازه ای و صحه گذاری مرحله به مرحله بر اساس تست نمونه های مختلف کمک می ­کند.

بومی سازی 75 درصد قوای محرکه الکتریکی

پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون­ شهری اواسط سال گذشته از طریق شرکت مانا و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط­ زیست دانشگاه تهران با همکاری شرکت صنایع زرین خودروی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری آغاز شد.

در این پروژه که 75درصد قوای محرکه الکتریکی آن، داخلی سازی و بومی سازی شده، قوای محرکه بر روی اتوبوس لوفلور زرین خودرو پیاده سازی و به شکل های مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا به صورت بردافزا و پلاگین ارائه شده است.

موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک­سرعته درایوهای کششی، باتری پک های هوشمند، سیستم توان کمکی و اینورتر ها، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستم های متعدد خنک کاری، همه ساخت داخل و بومی سازی شده است.اتوبوس پایه نیز متعلق به شرکت صنایع زرین خودرو اصفهان است.

اجرای این پروژه ملی که درصدد تولید انبوه و رساندن تعداد اتوبوس­ ها به 200 دستگاه است، برای 100 نفر به ­صورت مستقیم و غیرمستقیم، اشتغال ­آفرینی داشته است. این پروژه با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری به انجام رسید.

منبع: خبرگزاری فارس

به "اتوبوس های برقی تولید داخل به زودی راهی خیابان ها می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتوبوس های برقی تولید داخل به زودی راهی خیابان ها می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید