ابرتورم تقدیمی دولت

به گزارش وبلاگ افرا، خوش بینی بیش از حد دولتی ها به درآمد های نفتی در لایحه بودجه 1400 این احتمال را تقویت نموده که در سال آینده نه تنها با کسری شدید بودجه مواجهیم، بلکه احتمالاً با ابرتورم تقدیمی دولت، سفره مردم کوچکتر می گردد.

ابرتورم تقدیمی دولت

گروه دانشگاه وبلاگ افرا، محمد قاسمی فر؛ مهم ترین مساله در بودجه سال آینده، کسری بودجه است؛ همه اقتصاددانان و صاحبان نظر می دانند دولت با کسری فوق العاده، بودجه 1400 را بسته است و حتی راضی نیست بگوید در سال 98 یا 99 چقدر کسری داشته است که با در دست داشتن تفریق بودجه بداند عدد واقعی کسری بودجه چقدر است تا بر مبنای آن برای بودجه 1400 تصمیم گیری کند. بودجه 1400 بر خطوط معین شده در برنامه ششم توسعه و ابلاغ سیاست های اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب انطباق ندارد و ضروری است مجمع تشخیص مصلحت نظام چنین نظری بدهد. گزارش سال های قبل حاکی از این است که بودجه نه در تئوری و نه در عمل این انطباق را نداشته است.

دولت در ماه های سرانجامی خود دقیقا در فضای فکری سال های آغازین خود به سر می برد و با توهمی که از تعامل با دموکرات ها دارد، بودجه 1400را کاملا بایدنی بسته است.

خوش بینی بیش از حد دولتی ها به درآمدهای نفتی در لایحه بودجه 1400 این احتمال را تقویت نموده که در سال آینده نه تنها کسری شدید بودجه داریم، بلکه احتمالاً با ابرتورم تقدیمی دولت، مردم فقیرتر و سفره انها کوچکتر میگردد. خطر عظیم کسری بودجه، جای خطرناک ماجراست...

رقم پیش بینی شده برای فروش نفت این پیغام را دارد که ما به شدت به مذاکره و توافق احتیاج داریم؛ این علامت فوق العاده بد و خطرناکی برای امنیت ملی کشور است در واقع دولت امید فراوانی به جناب بایدن و توافق و مذاکره با او بسته است و در رقم فروش نفت در بودجه امسال، آن چنان خبری از تحریم ها علیه کشورمان نیست...

ما به هیچ وجه احتیاج به مذاکره و توافق نداریم، ما مذاکره نموده ایم؛ فقط اجرای آن ضروری است و تا زمانی که آمریکایی ها تعهدات خود را اجرا نکنند و خسارات عدم اجرای تعهدات خود در مذاکرات را نپردازند، توافق جدید غیر از برجام سم مهلک برای امنیت ملی و اقتصاد کشور است ولی متاسفانه دولت در ارقام پیش بینی شده این پالس و علامت را به دشمن داده است.

لازم به ذکر است دولت لوایح بودجه 98 و 99 را هم مشابه لایحه بودجه 1400 به صورت صوری و با بیش برآورد عمدی منابع نفتی و با تکیه بر منابع غیرقابل تحققی مانند فروش اموال مازاد تنظیم کرد و با توجه به عدم اصلاح جدی این لوایح در مجلس دهم، شاهد بودیم که حدود یک سوم منابع مصوب قوانین بودجه در این سالها محقق نشد. نهایتا دولت برای جبران این کسری بودجه چشمگیر، با استفاده از ظرفیت شورای عالی هماهنگی سران قوا، به سراغ برداشت گسترده از منابع صندوق توسعه ملی و انتشار چشمگیر اوراق اقتصادی مازاد بر قانون بودجه رفت که ماحصل این روش جبران کسری بودجه تورم ایجاد شده در سالهای 1398 و 1399 بود.

مثلا در سال 98 حدود یک سوم منابع مصوب قانون بودجه محقق نشد و دولت عملا 40 درصد منابع را به وسیله استقراض یعنی انتشار اوراق و برداشت از صندوق توسعه ملی تامین کرد. در امسال هم این شرایط ادامه دارد و در هشت ماهه امسال، حدود 48 درصد منابع به وسیله استقراض تامین شده است.

براساس پیش بینی سازمان برنامه، نهایتا 23 درصد منابع مصوب قانون بودجه امسال محقق نمی گردد و سهم استقراض در تامین منابع به حدود 35 درصد خواهد رسید. جالب اینجاست که در همین شرایط، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی که اگر می توانستید به زمان قبل از تصویب بودجه سال 99 برگردید؛ در کدام بخش از آن تجدید نظر می کردید؟، گفت: در مجموع اتفاق غیرقابل پیش بینی ای رخ نداده که بگوییم اگر به قبل از ارائه لایحه بودجه 99 برگردیم؛ جایی را اصلاح می کنیم. تقریبا درست پیش بینی نموده بودیم!!!...

این شرایط وحشتناک کسری بودجه که منجر به استقراض دولت از بانک مرکزی شد و نهایتا تورم سنگینی را به مردم تحمیل کرد، ناشی از بیش برآورد عمدی منابع نفتی در لوایح بودجه 98 و 99 توسط دولت بود. در سال 98 صرفا 30 درصد منابع نفتی مصوب قانون بودجه و تا سرانجام آبان ماه امسال، صرفا 12 درصد از این منابع محقق شدند. تابستان امسال، نوبخت درباره دلیل بیش برآورد عمدی منابع نفتی در بودجه توسط دولت گفت: می خواستیم به دشمن نشان دهیم که حتی اگر اراده کند هم نمی تواند تحریم نفتی ما را اجرا کند.

جالب اینجاست که دولت در تنظیم لایحه بودجه 1400، مجددا منابع را به صورت ذهنی و خیالی افزایش داد. بر همین اساس، منابع نفتی در لایحه بودجه 1400، بر مبنای صادرات 2 میلیون و 300 هزار بشکه ای نفت درنظر گرفته شده است، اتفاقی که بدون لغو فوری تحریم ها بعد از روی کار آمدن بایدن محقق نخواهد شد. در واقع، دولت برای سومین سال متوالی می خواهد با بیش برآورد منابع نفتی، کسری بودجه را پوشانده و نهایتا از محل استقراض تامین نماید.

البته منابع نفتی، تنها منابع تخیلی لوایح بودجه در سال های اخیر نبودند. به عنوان مثال، در حالی که کمتر از 500 میلیارد تومان از 4500 میلیارد تومان منابع مصوب ناشی از فروش اموال مازاد در قانون بودجه محقق شده بود، دولت در لایحه بودجه 99 این رقم را 11 برابر نموده و به 50 هزار میلیارد تومان رساند. در هشت ماهه 99، صرفا یک درصد از این منابع مصوب قانون بودجه محقق شد و سازمان برنامه پیش بینی نموده تا سرانجام امسال، میزان تحقق این منابع به 14 درصد برسد. با این وجود، دولت در لایحه بودجه سال آینده، مجددا 25 هزار میلیارد تومان از منابع خود را به فروش اموال مازاد گره زده است.

علی ای حال اگر بخواهیم بودجه امسال را در چند خط خلاصه کنیم؛ باید گفت بودجه 1400 با بالاترین اتکا به استقراض و آینده فروشی؛ کمترین تحول در ساختار؛ کمترین تغییر در نظام اقتصادیاتی؛ بیشترین وابستگی به نفت و برآورد غلط نسبت به فروش نفت؛ کم سابقه ترین کسری تراز عملیاتی؛ این بودجه واقعا برای شرایط فعلی کشور در جنگ اقتصادی، نارسایی ها و نقص های زیادی دارد...

محمد قاسمی فر- دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط وبلاگ افرا نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ابرتورم تقدیمی دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابرتورم تقدیمی دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید