30هزار خودروی منطقه ها آزاد پلاک ملی می گیرند ، راه حل تازه دولت برای کاهش قیمت ها در بازار خودرو

به گزارش وبلاگ افرا، وزیر صنعت از تدوین طرحی در هیأت دولت اطلاع داد که براساس آن قرار است خودروهایی که در منطقه ها آزاد تردد می نمایند، اجازه ورود و شماره گذاری در کل کشور را داشته باشند.

30هزار خودروی منطقه ها آزاد پلاک ملی می گیرند ، راه حل تازه دولت برای کاهش قیمت ها در بازار خودرو

بهزاد رنجبر: فاطمی امین با تأکید بر اینکه این طرح در هیأت دولت نهایی شده است، گفت که جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد. تخمین های به نسبت دقیق حاکی است با اجرای این طرح 30 تا 40هزار خودروی دارای پلاک منطقه ها آزاد از امکان ورود به داخل کشور برخوردار خواهند شد.

به گزارش وبلاگ افرا، روند رشد قیمت خودرو از ابتدای پاییز نشان داد عطش بازار برای خرید خودرو بیش از ارقامی است که برآورد می گردد. در ابتدای امسال مسئولان وزارت صنعت، حجم تقاضای سالانه بازار را 1.6میلیون دستگاه ارزیابی نموده بودند. با این حال بعضی کارشناسان اعتقاد دارند به علت کاهش فراوری خودروهای داخلی در چند سال اخیر تقاضای انباشته بالایی برای خرید خودرو در بازار وجود دارد که این موضوع یکی از چند عامل افزایش قیمت خودرو است. ضمن اینکه افزایش تدریجی تعداد خودروهای فرسوده نیز تقاضا را برای خرید خودرو افزایش داده است.

تیراژ فراوری خودروهای سواری داخلی در 10 ماه امسال به 873هزار دستگاه رسیده است. برآورد می گردد تیراژ فراوری داخل تا خاتمه سال از مرز یک میلیون دستگاه نیز فراتر برود. با وجود این در طول پاییز و زمستان امسال قیمت ها در بازار خودرو با رشد زیادی روبرو شده است.

در چنین شرایطی دولت در پی واردات 100هزار خودروی خارجی برای متعادل کردن بازار است. در کنار این برنامه آنطور که دیروز وزیر صنعت اطلاع داد قرار است مجوز شماره گذاری و تردد خودروهای منطقه ها آزاد هم در کل کشور صادر گردد.

تردد خودروهای منطقه ها آزاد در کل کشور

رضا فاطمی امین، وزیر صنعت گفت: براساس طرحی که در دولت آنالیز و نهایی شده است، خودروهایی که در منطقه ها آزاد تردد می نمایند از این پس مجوز دارند تحت شرایطی در سرزمین اصلی شماره گذاری شوند تا مالکان این خودروها بتوانند از آنها در کل کشور استفاده نمایند. او با بیان اینکه این طرح می تواند به افزایش عرضه خودرو در بازار منجر گردد، ادامه داد: این طرح در هیأت دولت نهایی شده و به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.

اگرچه طبق گفته های وزیر صنعت طرح واردات خودرو از منطقه ها آزاد در هیأت دولت تصویب شده، اما هنوز معین نیست تعداد خودروهایی که قرار است از منطقه ها آزاد وارد سرزمین اصلی گردد چقدر است و آیا این مصوبه شامل واردات خودرو هم می گردد یا خیر؟ با این حال، حدس های اولیه حاکی است، احتمالا این مصوبه فقط شامل خودروهایی خواهد شد که هم اکنون در منطقه ها آزاد در حال تردد هستند.

آمار خودروهای دارای پلاک منطقه ها آزاد

برآوردها از تعداد خودروهای دارای پلاک منطقه ها آزاد و درحال تردد در این منطقه ها بسیار متناقض و فرق دارد، بعضی تعداد این نوع خودروها را 14هزار دستگاه و بعضی دیگر 100هزار دستگاه برآورد می نمایند، با این حال برآوردهای نزدیک به واقعیت این تعداد را بین 30 تا 40هزار دستگاه تخمین می زنند.

مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سال 1400 در سال 1399 که بحث های اولیه در خصوص طرح واردات خودرو از منطقه ها آزاد مطرح شد، گفته بود: احتمالا فقط 14 هزار دستگاه خودروی دارای پلاک منطقه ها آزاد از امکان ورود به سرزمین اصلی برخوردار خواهند بود.

در همان سال احمد جمالی، معاون مالی وقت دبیرخانه شورای عالی منطقه ها آزاد و ویژه مالی هم تأکید نموده بود: اینکه گفته شده 100 هزار خودروی خارجی در منطقه ها آزاد وجود دارد هیچ مبنایی ندارد. به گفته او 30 تا 40 هزار خودروی خارجی در منطقه ها آزاد وجود دارد، ولی این خودروها تامین نماینده احتیاج منطقه ها آزاد هستند و اگر قرار باشد وارد سرزمین اصلی شوند، دوباره منطقه ها آزاد به خودرو احتیاج پیدا خواهند کرد.

کیفیت خودروهای موجود در منطقه ها آزاد

به باور کارشناسان، با توجه به اینکه اغلب منطقه ها آزاد فعال در ایران در کنار دریاها مستقرند، به نظر می رسد عمر مفید اغلب این خودروها رو به اتمام است، زیرا از سال 96 به این سو واردات خودروی خارجی به بیشتر منطقه ها آزاد، نظیر کیش متوقف شده و عملا عمر جدیدترین مدل های خودروی در حال فعالیت در منطقه ها آزاد به 5سال رسیده است. از نظر فنی، عمر مفید خودروهای فعال در منطقه ها شرجی 4 تا 5 سال تخمین زده می گردد. باید دید آیا این نوع خودروها در بازار داخل مشتری پیدا می نمایند و آیا عرضه 30هزار خودروی یادشده، می تواند گره بازار خودرو را باز کند؟

منبع: همشهری آنلاین

به "30هزار خودروی منطقه ها آزاد پلاک ملی می گیرند ، راه حل تازه دولت برای کاهش قیمت ها در بازار خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30هزار خودروی منطقه ها آزاد پلاک ملی می گیرند ، راه حل تازه دولت برای کاهش قیمت ها در بازار خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید