چینی ها چطور سال نو را جشن میگیرند

به گزارش وبلاگ افرا، جشن سال نو چینی یکی از بزرگترین جشن ها در سراسر دنیاست که در چند کشور شرقی آسیا جشن گرفته میشود آداب و رسوم این مراسم خیلی خاص و جالب است در ادامه بیشتر از جشن سال نو چینی خواهم گفت.

چینی ها چطور سال نو را جشن میگیرند

در سال های اخیر، دولت چین در اقداماتی به منظور تقویت حفاظت از آداب و رسوم سنتی این کشور، عیدهای سنتی این کشور مانند عید بهار، عید چین مین یا عید یادبود مردگان، و عید قایق اژدها را درفهرست میراث فرهنگی غیر مادی چین ثبت نموده و به عنوان تعطیلات رسمی این کشور معین نموده است. پیش از این از میان عیدهای سنتی چین، فقط عید بهار، مهم ترین عید سنتی چین از جمله تعطیلات رسمی کشور بود. اما در سال های اخیر، عیدهای سنتی دیگری مانند عید نیمه پاییز و عید چین مین نیز به تعطیلات رسمی تبدیل گردیده است. طبق پیشنهاد کارشناسان، بهترین راه حفاظت از عیدهای سنتی، فرصت دادن به مردم برای جشن دریافت این عیدها است. طبق همین پیشنهاد است که تعدادی از عیدهای سنتی چین به طور رسمی تعطیل گردیده است.

مراسم و اعیاد چین یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری تور چین می باشد و هر ساله گردشگران زیادی برای شرکت در این جشن ها اقدام به خرید تور چین می نمایند.

سال نوی چینی از مهم ترین تعطیلات سنتی مردم چین است. گاه شماری چینی، گاه شماری ترکیبی شمسی ـ قمری است و حرکت خورشید، ماه و ستارگان، معین نماینده روزها، ماه ها و سال ها هستند. سال نو، با پدیدار شدن ماه در نخستین روز سال شروع می شود و به همین علت گاه به آن سال نوی قمری نیز گفته می شود. جشن سال نو، عموماً پانزده روز به طول می انجامد و با جشن فانوس خاتمه می یابد.

در بیشتر کشورهایی که چینی ها اکثریت را تشکیل می دهند یا اقلیت قدرتمندی هستند، سال نوی چینی جشن گرفته می شود؛ ازآن جمله می توان به هنگ کنگ، تایوان، برونئی، کره، مغولستان، نپال، بوتان، ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین وتایلند اشاره نمود.

چینی های بودایی، در روز سال نو از خوردن گوشت پرهیز می نمایند. بودائیان براین باورند که روشن کردن آتش و استفاده از کارد در روز اول سال نو، خوش یمن نیست؛ بنابراین معمولاً غذای این روز، از قبل پخته می شود. همچنین در این روز، چینی ها به دیدار و بازدید بزرگترهای خانواده می روند. پایکوبی شیر یکی از کهن ترین آیین های چینی است که در این روز انجام می پذیرد. برخی خانواده ها برای از بین بردن شرّ ارواح خبیثه، این گروه های عروسک گردان را به خانه دعوت می نمایند تا با آهنگ ها و پایکوبی های خاص، بدیمنی این روز را از بین ببرند. از دیگر آداب و رسوم این جشن، هدیه پاکت سرخ است.

جشن فانوس چین

جشن فانوس، جشن سنتی چین است که در روز پانزدهم نخستین ماه سال قمری در گاه شماری چینی جشن گرفته می شود؛ این جشن نمایانگر خاتمه سال نوی چینی است، و آماده سازی برای آن از روز دهم سال نو شروع می شود. در این روز دربین چینی ها مرسوم است که ردیف هایی از شمع را در جلوی خانه هایشان روشن می نمایند و هنگام شب، فانوس در دست، مسیر می پیمایند. در گذشته، فانوس ها ساده بودند و تنها امپراتوران و اشراف، فانوس های آراسته و بزرگ داشتند؛ در سال های اخیر، فانوس ها با طرح های جدید و متنوع تزیین می شوند؛ مثلاً فانوس هایی به شکل جانوران مرسوم است. ریشه این جشن به امپراتوری هان و بیش از دو هزار سال پیش باز می شود.

پنجمین روز از ماه پنجم به تقویم کشاورزی چین عید قایق اژدها نام دارد. عید قایق اژدها اسامی گوناگون دیگری نیز دارد. این روز به نام های عید ماه، عید اشعار، عید دختر، و عید زون زی مشهور است. مردم چین در عید قایق اژدها غذای خاصی به نام زون زی می خورند.

به "چینی ها چطور سال نو را جشن میگیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چینی ها چطور سال نو را جشن میگیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید