چرخش دوباره به سمت اردوغان

به گزارش وبلاگ افرا، پمپئو وزیر خارجه برای ممانعت از وقوع فاجعه ای نظیر فاجعه بنغازی، فوراً دستور تعطیلی کنسولگری را صادر کرد (در آن مقطع بیش از 1000 نفر شامل کارکنان دولتی و مقاطعه کاران در کنسولگری مشغول فعالیت بودند).

چرخش دوباره به سمت اردوغان

این بار حتی متیس هم نمی توانست ارتباط ایران را با این حملات انکار کند، هرچند هنوز هم مخالف یک واکنش سریع علیه اقدامات ایران بود؛ خیانت بدون هیچ طعنه ای. او نگران بود که بستن کنسولگری این علامت را به دیگران ارسال کند که ما در حال عقب نشینی از عراق هستیم. با وجود این در روز 28 سپتامبر پمپئو تعطیلی کنسولگری امریکا در بصره را رسماً اعلام نمود. وقتی به حوادث تابستان سال بعد (2019) از جمله سرنگونی پهپادهای امریکایی و سایر اقدامات خصمانه ایران در منطقه می رسیم، بخوبی ناکامی دولت فعلی امریکا در واکنش به اقدامات تحریک آمیز سال گذشته ایران را به یاد می آوریم.

مدت کوتاهی پس از حوادث عراق و بسته شدن کنسولگری امریکا در بصره، ترامپ دوباره به سمت ترکیه و اردوغان چرخش کرد. شش هفته پس از حل شدن پرونده کشیش برانسون، ترامپ و اردوغان روز اول دسامبر و در حاشیه اجلاس سران کشورهای گروه 20 در بوئنوس آیرس با هم دیدار کردند که محور اصلی این گفت و گو درباره هالک بانک ترکیه بود. اردوغان یک نامه غیررسمی را که توسط وکلای مدافع هالک بانک تهیه شده بود به ترامپ ارائه کرد و ترامپ هم بدون اینکه کار خاصی انجام دهد و با یک نگاه سرسری به نامه اعلام نمود که معتقد است هالک بانک کاملاً در موضوع نقض تحریم های ایران بی گناه است. ترامپ پرسید آیا می توانید مت ویتاکر سرپرست وزارت دادگستری و دادستانی امریکا را برایم پیدا کنید؟ که من به طور عمدی از کنار این موضوع گذشتم تا تماسی برقرار نگردد. ترامپ سپس به اردوغان وعده داد که این موضوع را پیگیری خواهد نمود. او در عین حال شرح داد که دادستان های بخش جنوبی نیویورک از افراد او نیستند بلکه در دوره اوباما مسئولیت گرفته اند. رئیس جمهوری امریکا گفت که این مشکل پس از جایگزینی دادستان های فعلی با افراد مورد اعتماد خودش حل خواهد شد.

البته این حرف ها پوچ و بی منطق بودند، چرا که دادستان ها قضاتی حرفه ای و از کارکنان وزارت دادگستری محسوب می شدند و به عنوان مثال اگر تحقیقات درباره پرونده هالک بانک به جای اینکه در سال هشتم ریاست جمهوری اوباما آغاز گردد در سال هشتم ریاست جمهوری ترامپ هم آغاز می شد، آنها کار حرفه ای خودشان را انجام می دادند و همین راستا را پیش می رفتند. به نظر می رسید ترامپ با این حرف ها می خواست به اردوغان نشان دهد که او هم مثل خود او دارای قدرت مطلقه است. اردوغان 20 سال پیش و زمانی که شهردار استانبول بود، گفته بود: دموکراسی مثل تراموای شهری است که شما فقط تا ایستگاهی که مقصد شما است سوار می شوید و بعد باید پیاده شوید. ، ایران

منبع: ایران آنلاین

به "چرخش دوباره به سمت اردوغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخش دوباره به سمت اردوغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید