نابودی مشاغل انرژی در بحران کرونا

به گزارش وبلاگ افرا، شرکتهای نفت و گاز در سراسر دنیا برای دوام آوردن در برابر رکود تقاضا در بحران شیوع ویروس کرونا، به تعدیل کارکنانشان روی آورده اند.

نابودی مشاغل انرژی در بحران کرونا

از پروفایل ما وبلاگ حامد دیدن نمایید.

به گزارش وبلاگ افرا، شرکت اکسون موبیل اخیرا گفت 15 درصد معادل حدود 14 هزار نفر از کارکنانش را اخراج خواهد نمود. شرکتهای شورون و رویال داچ شل برنامه های مشابهی اعلام نموده اند.

طبق گزارش شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی، در مجموع بیش از 400 هزار شغل بخش نفت و گاز سال جاری حذف شده اند که حدود نیمی از آنها در آمریکا بوده اند که مقر چندین شرکت عظیم اکتشافی و بیشتر شرکتهای نامدار خدمات میدان نفتی است.

ویروس کرونا بخشهای وسیعی از اقتصاد دنیای را نابود نموده و انرژی، سفر و میهمان پذیری در میان صنایعی هستند که بدترین آسیب را دیده اند. شرکتهای انرژی در حال حاضر با سودهای ضعیف دست و پنجه نرم می نمایند به خصوص شرکتهایی که در مناطق شیل آمریکا فعالیت می نمایند اما ناچار شده اند کاهش هزینه هایشان را دو برابر نمایند زیرا سرمایه گذاران شرکتها را برای بهبود حاشیه سود تحت فشار قرار داده اند.

علاوه بر اکسون، شورون، شرکت وودساید پترولیوم استرالیا و سنووس انرژی کانادا طی هفته های اخیر طرحهایی را برای تعدیل نیروی کارشان اعلام نموده اند.

تقاضای دنیای برای سوخت در بهار بیش از یک سوم کاهش پیدا کرد. اگرچه مصرف از آن موقع تا حدودی بهبود پیدا نموده اما در مقایسه با سال گذشته پایینتر مانده است و اقتصادهای عظیم به منظور مهار شیوع ویروس کرونا دوباره قرنطینه های جدیدی وضع نموده اند.

این رکود در آمریکا که عظیمترین فراورینماینده نفت دنیا است، شدیدتر بوده است. این کشور بیشترین آمار قربانیان کرونا را داشته و صدمات ناشی از پاندمی، نرخ بیکاری را به حدود هشت درصد افزایش داده است.

دن برویت، وزیر انرژی آمریکا اظهار نموده که بعید است فراوری نفت آمریکا به این زودی به 13 میلیون بشکه در روز که رکورد فراوری سال 2019 بود، برگردد. این رکورد فراوری عمدتا به وسیله فناوری فرکینگ مورد استفاده توسط شرکتهای شیل حاصل شده بود. صنعت شیل از شیوع ویروس کرونا ضربه سختی خورده زیرا برای شرکتهای نفتی اخراج کارکنان و کاهش هزینه آسان بوده است.

فرکینگ به بحث داغی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شده است. جو بایدن، نامزد دموکرات می خواهد فرکینگ را در زمینهای فدرال محدود کند در حالی که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از حفاری بیشتر حمایت نموده و می گوید موضع بایدن مشاغل انرژی را نابود خواهد نمود.

فرایند تحکیم و ادغام شرکتها در تعدیل مشاغل بی تاثیر نبوده است. شورون میخواهد حدود 25 درصد از کارکنان شرکت نوبل انرژی را که به تازگی خریداری نموده است، تعدیل کند. شل اعلام نموده که فراوری نفت بعید است به اوج سال گذشته برگردد و میخواهد حدود 10 درصد از نیروی کارش را حذف کند. شرکت سنووس هم پس از خرید شرکت هاسکی انرژی، حدود 10 درصد نیروی کار خود را اخراج خواهد نمود.

در استرالیا، بیش از 2000 شغل صنعت نفت از مارس حذف شده اند که شامل مشاغل شرکتهای اکسون و شورون بوده اند. شرکت فراورینماینده گاز وود ساید اوایل اکتبر گفت که حدود هشت درصد از نیروی کار این شرکت را اخراج خواهد نمود.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک اخیرا از فرایند بهبود تقاضا برای نفت که پایینتر از حد انتظارات بوده، ابراز نگرانی نموده است و این فرایند احتمالا فراورینمایندگان عظیم را ناچار خواهد نمود محدودیت عرضه فعلی را حفظ نمایند.

البته همه شرکتها پسروی ندارند. شرکت پتروچاینا که عظیمترین فراورینماینده نفت و گاز آسیاست، 350 درصد افزایش سود نسبت به مدت مشابه سال گذشته گزارش نموده است.

شرکت BP در گزارشی که اوایل اکتبر منتشر کرد، دو سناریو برای مصرف نفت دنیا که سال گذشته به 100 میلیون بشکه در روز رسیده بود، اعلام کرد. این شرکت اخیرا با تغییر گرایش به سوی توسعه انرژی تجدیدپذیر، حدود 50 درصد از تیم اکتشاف خود را اخراج نموده است.

بر اساس گزارش رویترز، شرایط بازارهای معاملات آینده در حال حاضر نشان می دهد که به دلیل تقاضای ضعیف، نفت حداقل به مدت دو سال آینده فراتر از 40 دلار در هر بشکه نخواهد رفت و این امر استخدام را محدود می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نابودی مشاغل انرژی در بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابودی مشاغل انرژی در بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید