پاسخ ظریف به ادعای وزیرخارجه عربستان

به گزارش وبلاگ افرا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پاسخ همتای سعودی خود را که در سفر به مسکو، تهران را مورد حمله لفظی قرار داد بود، در نشست مشترک خبری با وزیر خارجه روسیه داد و به جای حمله با متانت و منطق مواضع کشورمان را در خصوص همکاری های منطقه ای تشریح کرد.

پاسخ ظریف به ادعای وزیرخارجه عربستان

به گزارش ایرنا، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان که 25 دی ماه تنها چند روز قبل از ادای سوگند جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا در سفری به روسیه با همتای روس خود دیدار کرد، ادعا های بی پایه و اساس قبلی این کشور در خصوص دخالت تهران در امور داخلی کشور های منطقه را تکرار کرد.

او که کشورش هزاران نیروی نظامی و انتظامی را برای سرکوب درخواست های مدنی مردم بحرین به این کشور اعزام و در قتل و کشتار مردم این کشور همدست دست رژیم آل خلیفه است، گفت ایران در منطقه خاورمیانه مداخله دارد.

فیصل بن فرحان که تلاش داشت تمام مسائل منطقه را به رفتار و سیاست های ایران نسبت دهد در سخنانی در کنفرانس خبری مشترک در مسکو با سرگئی لاوروف که از تلویزیون عربستان پخش شد، ادعا کرد: نیرو های نیابتی تهران مانع یافتن راه حلی برای خروج از جنگ سوریه می شوند.

این در حالی است که بنا به اسناد متقن و ثابت شده، دولت سعودی و حتی برخی از مقامات ارشد این کشور در حمایت مالی از تروریست های اجاره ای با هدف سرنگونی نظام مورد تایید مردم در سوریه نقش مستقیم داشته اند.

وزیر سعودی که کشورش روزانه ده ها حمله هوایی به مناطق مسکونی یمن را در کارنامه دارد همچنین مدعی شد که انصارالله تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است و این جنبش را به مانع تراشی در مقابل تلاش های صلح متهم کرد.

او در ادامه حملات لفظی خود به جمهوری اسلامی ایران، تهران را به ایفای نقش منفی در منطقه متهم کرد.

در مقابل این مواضع دولت سعودی که از زبان وزیر خارجه آن بیان شد، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص صلح منطقه و لزوم خروج نظامیان بیگانه از آن برای دستیابی به ثبات و آرامش پایدار از زبان وزیر خارجه ایران و از همان مکان (روسیه) بیان شد.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه نمی خواهم مثل هفته قبل که همکار عربستان سعودی من حمله لفظی کرد اقدام کنم، گفت که همسایگان ما باید بدانند امنیت از خارج خریدنی نیست بلکه با همکاری و با دست دادن با یکدیگر بدست می آید.

ظریف به مقام های جنوب خلیج فارس این نکته را هم یادآور شد که آن هایی که امید داشتند تا آخرین سرباز آمریکایی می جنگند، بدانند که این گونه اقدامات امنیت به منطقه نمی آورد. ما آماده ایم با چین و روسیه و دیگر کشور های ذیربط برای امنیت منطقه خلیج فارس تلاش کنیم.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از فروش گسترده سلاح کشور های غربی و آمریکا به کشور های عربی خلیج فارس هم انتقاد کرد و مخاطبان بین المللی و منطقه ای اش را خطاب قرار داد که 25 درصد سلاح های جهان به کشور های خلیج فارس فروخته می شود.

اصولا یکی از علل اصلی بروز مسائل و اختلافات در منطقه خلیج فارس به خاطر حضور و سیاست های تفرقه افکنانه برخی قدرت های فرامنطقه ای است که تنها راه تامین و ادامه منافع، فروش سلاح های خود و بازگرداندن درآمد های نفتی منطقه را در چنین اختلافاتی دنبال می کنند و اجازه نمی دهند کشور های منطقه خود راسا در کنار یکدیگر مسائل را حل کرده و به دور از برخی تنش ها به حیات و بهره مندی از مزایای آن ادامه دهند.

در مقابل جمهوری اسلامی ایران مکررا ابتکاراتی را برای یک ساز و کار گفت گو های منطقه ای مطرح کرده است. تهران همچنین از مصاحبه های فراگیر و درون زا میان کشور های منطقه خلیج فارس برای صلح وثبات این پهنه آبی استقبال می کند.

از نگاه تهران کشور های منطقه به جای اینکه امنیت خود را از طریق بازیگران فرامنطقه ای یا سلاح های پیشرفته تامین کنند با ایجاد روابط مستحکم با همسایگان و بدون اتکا به بیگانگان می توانند به امنیت پایدار و دراز مدت دست یابند.

تهران بر اساس همین دیدگاه به جای تقابل، راه همکاری با سایر کشور های منطقه را در پیش گرفته است و اگر چه برخی همچنان بر طبل اختلافات می کوبند، اما این راهبرد اثرگذار تهران در توسعه روابط با کشوری مانند قطر نقش مهمی داشته است و سطح مناسبات دو کشور همسایه را از سه سال گذشته به میزان قابل توجهی ارتقا داده است.

علیرغم پیگیری های سیاست های ایران در حوزه های امنیتی و امنیت سازی مشارکت جویانه از سوی کشور های منطقه در قالب صلح هرمز، عربستان همچنان تنگ نظرانه در قبال این طرح، ایران را به دخالت در امنیت کشور های عربی متهم و تلاش می کند با آشوب افکنی در منطقه، بازی حاصل جمع صفر را دنبال کند.

تا زمانی که این نگاه در عربستان در خصوص سیاست منطقه ای غالب باشد که امنیت را در ازای فروش نفت و مداخلات خارجی قدرت های بیگانه به ویژه آمریکا خریداری کند، امکان حل مسائل و رفع تنش ها بین ایران و عربستان سعودی ساده نخواهد بود.

به عنوان مثال عربستان نمی تواند روزانه یمن را بمباران کند و بعد هم انتظار مصاحبه راجع به صلح در این کشور داشته باشد و وقتی هم که به بن برخورد دیگران را متهم کند.

به بیان دیگر جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد سازوکار منطقه ای، بومی و چارچوبی برای همکاری های منطقه ای است و چنانچه برخی کشور های منطقه از چرخه باطل خشونت و نادیده دریافت امنیت منطقه ای، و همکاری صرف با قدرت های فرامنطقه ای فاصله بگیرند و اگر تغییر و تحول در نگرش، اقدامات عربستان صورت بگیرد، تهران حتما گام های موثری طراحی خواهد کرد.

منبع: فرارو

به "پاسخ ظریف به ادعای وزیرخارجه عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ ظریف به ادعای وزیرخارجه عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید