هفت ماده غذایی پر انرژی برای فعال نگه داشتن شما

به گزارش وبلاگ افرا، اگر تمام طول روز احساس خستگی و ضعف می کنید، این ممکن است به خاطر عدم دریافت کافی مواد مغذی ضروری باشد. مواد غذایی پر انرژی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید و تفاوت را احساس کنید.

هفت ماده غذایی پر انرژی برای فعال نگه داشتن شما

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

اگر تمام طول روز احساس خستگی و ضعف می کنید، این ممکن است به خاطر عدم دریافت کافی مواد مغذی ضروری باشد. مواد غذایی پر انرژی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید و تفاوت را احساس کنید.

نقش غذاهای پر انرژی فراهم کردن انرژی لازم بدن برای انجام فعالیت های روزانه است. مواد غذایی غنی از کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و دارای قند، چربی و کلسترول کم انرژی بدن را افزایش می دهند. کربوهیدرات های پیچیده انرژی پایداری برای بدن فراهم می نمایند. پروتئین ها نه تنها به آزادسازی انرژی یاری می نمایند بلکه بعلاوه به اسم انرژی ذخیره هنگامی که کربوهیدرات ها در دسترس نیستند عمل می نمایند. موز، تخم مرغ و آجیل از مواد غذایی پر انرژی عالی به تعداد می فرایند که می توانید در رژیم غذایی خود قرار دهید. بیشتر مواد غذایی اشاره شده در زیر انرژی خوبی فراهم می نمایند و بعلاوه منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

مواد غذایی افزایش دهنده انرژی سالم

غلات کامل

غلات کامل که کربوهیدرات های پیچیده هستند برترین مواد غذایی پر انرژی برای ورزشکاران به تعداد می فرایند. به علاوه، مواد غذایی غلات کامل حاوی میزان زیادی فیبر و آنتی اکسیدان هستند و بنابراین، از بروز بیماری های مختلف پیشگیری می نمایند. غلات کامل به آهستگی هضم می شوند و بنابراین، انرژی طولانی مدتی برای شما فراهم می نمایند. از غلات کامل می توان به نان غلات کامل، سریال های صبحانه، برنج قهوه ای، بلغور جو دو سر و پاستا و غیره اشاره نمود.

حبوبات

یکی از مهم ترین ویژگی حبوبات این است که شاخص قند پایینی دارند و از اینرو، برای بیماران دیابتی ایده آل هستند. آن ها منبع عالی از کربوهیدرات های پیچیده هستند. غلات کلسترول بد بدن را جذب می نمایند و به حفظ سطح کلسترول بدن یاری می نمایند. حبوبات منابع غنی از مواد معدنی مهم لازم برای بدن هستند که عبارتند از پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آهن.

میوه ها و سبزیجات

هنگام پخت سبزیجات سعی کنید آن ها را بخارپز کنید تا مواد مغذی خود را از دست ندهند. سبزیجاتی مانند چغندر، هویج و کلم را می توان به صورت خام برای استفاده از مواد مغذی آن ها مصرف کرد. اگر می خواهید وزن کم کنید، استفاده از سبزیجات دارای برگ سبز توصیه می گردد. سبزیجاتی مانند کلم، بروکلی و اسفناج غنی از مواد مغذی و انرژی هستند. میوه هایی مانند پرتقال ویتامین C بالایی دارند که به برطرف خستگی یاری می نماید. از این دسته می توان به سیب، موز، گلابی، مرکبات، انگور، آوکادو، اسفناج، هویج و سیب زمینی اشاره نمود.

محصولات لبنی

محصولات لبنی از منابع اصلی تأمین کلسیم برای بدن به تعداد می فرایند. مصرف آن ها سطح انرژی بدن را به طور قابل توجهی افزایش می دهد مانند شیر، پنیر کم چرب، ماست کم چرب و اسموتی های شیر بدون چربی.

آجیل و دانه های روغنی

آجیل و دانه های روغنی سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و چربی های سالم هستند که به اسم منبع عالی از انرژی عمل می نمایند. مصرف یک مشت از آجیل و دانه های روغنی می تواند به احساس سیری برای مدتی طولانی تر یاری کند. بادام، گردو، بادم زمینی، دانه کنجد و دانه کتان.

مواد غذایی غیر گیاهی

مواد غذایی غیر گیاهی منبع غنی از پروتئین و ویتامین ها علی الخصوص ویتامین B12 هستند که در منابع گیاهی وجود ندارد. بنابراین، پروتئین به دست آمده از منابع حیوانی برای بدن ضروری هستند ولی، نباید در مصرف آن ها زیاده روی کنید. گوشت قرمز حاوی میزان زیادی چربی اشباع شده است که می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی گردد. ماهی چربی کمی دارد و منبع خوبی از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است.

مواد غذایی پر انرژی

بیسکوئیت ها، کیک ها، دسرها، تخم مرغ، کره بادام زمینی، سوپ، آبمیوه ها، شکلات های پروتئینی، اسموتی ها و غیره منبع عالی از انرژی هستند ولی، از مصرف بیش از حد آن ها باید خودداری کرد.

بدن ما انرژی ذخیره شده در این مواد غذایی را به شکی از انرژی تبدیل می نماید که بدن بتواند از آن استفاده کند. پس، هنگامی که درباره کالری های موجود در یک ماده غذایی حرف می زنیم، در واقع میزان انرژی ذخیره شده در آن ماده غذایی خاص است. بنابراین، می توانیم بگوییم که مواد غذایی دارای کالری بالا منبع عالی از انرژی هستند. ولی، همه مواد غذایی پر انرژی برای بدن مفید نیستند. بسیاری از مواد غذایی دارای کالری بالا مانند آن هایی که حاوی قند هستند انرژی فراهم می نمایند که برای مدت زیادی باقی نمی ماند. به علاوه، کالری های تأمین شده به وسیله چنین مواد غذایی ناسالم هستند چون، به چربی تبدیل می شوند. ولی، مواد غذایی زیادی وجود دارند که کالری کمی دارند ولی، برای بدن بدون ایجاد مسائل انرژی تأمین می نمایند.

مواد غذایی فوق الذکر منبع غنی از انرژی هستند و باید جزئی از رژیم غذایی روزانه باشند. استفاده از رژیم غذایی مغذی کلید سلامتی است. علاوه بر رژیم غذایی، توصیه می گردد به طور منظم ورزش کنید تا از استرس و خستگی دور بمانید.

منبع: راسخون

به "هفت ماده غذایی پر انرژی برای فعال نگه داشتن شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت ماده غذایی پر انرژی برای فعال نگه داشتن شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید