نکات بهداشتی برای سفر به هند

به گزارش وبلاگ افرا، نکات بهداشتی سفر به هند

سرزمین هند آب و هوای بسیار متنوعی را در مناطق مختلف خود دارد. تنوع جغرافیایی زیادی در هند وجود دارد، بنابراین در مناطق مختلف گرما، سرما و ارتفاع ممکن است باعث مسائل بهداشتی گردد. اگر در طول تعطیلات خود قصد سفر به هند و بمبئی را دارید یا تورهای خبرنگاران را خریداری می کنید، با رعایت نکات بهداشتی سفر به هند می توانید سفری راحت تر و مطمئن تر خواهید داشت. بهداشت در بسیاری از مناطق ضعیف بوده و بیماری های مختلفی حتی به وسیله خوردن آب شیر منتقل می گردد. هر چند که همه مسافران هند می دانند باید آب معدنی تهیه نمایند اما موضوعات مهمی درباره نکات بهداشتی سفر به هند وجود دارد که در این مطلب از خبرنگاران مطرح می کنیم. در مناطق گرمسیری، از حشرات و بیماری های ناقل آن ها دور بمانید و اینکه در شهرهای بزرگ هند همانند دهلی، آگرا، جیپور، گوا و بمبئی مراقبت های بهداشتی خود را داشته باشید.

نکات بهداشتی برای سفر به هند

نکات بهداشتی در سفر به هند و طبیعت آن

هر چند که مریض شدن در طول زندگی یک شخص موضوعی عادی است اما هیچ کسی دوست ندارد این اتفاق در سفر برایش بیفتد. همه ما در سفر به دنبال شادی، سرحالی، استراحت و خوش گذراندن هستیم و در نتیجه از بیماری و مریضی دوری می کنیم. در این صورت برای سفر به هند چه نکات بهداشتی را باید رعایت کنید تا در هنگام سفر یک هفته خود و حتی بعد از سفر مریض نشوید؟ خوشبختانه بسیاری از آسیب ها و اتفاقاتی که در سفر می افتند، بسیار کوچک بوده و تنها با داشتن یک کیف یاری های اولیه می توانید مشکل را حل نمایید.

با این حال، در هنگام سفر هر زمان که تشخیص دادید مریض هستید یا یکی از هم سفرهایتان حالش خوب نیست، بهتر است که به راهنما بگویید. به تشخیص راهنما و تور لیدر شاید بهتر باشد که به دکتر و متخصص مراجعه کنید.

آلودگی هوا در هند

آلودگی هوا در هند بسیار بالاست. بنابراین اگر مسائل ریوی دارید یا نمی توانید در مناطق آلوده به ارحتی تنفس کنید، قبل از سفر به هند با دکتر خود مشورت کنید. اگر دارویی احتیاج دارید، بر اساس قوانین هند با خود به همراه داشته باشید یا پس از ورود به این کشور برای تهیه آن اقدام کنید. خوشبختانه داروها در هند بسیار ارزان بوده و به راحتی و با داشتن نسخه پزشک می توانید آن را از داروخانه ها خریداری کنید. در نکات بهداشتی سفر به هند زدن ماسک به صورت در روزهایی که هوای درون شهرهای بزرگ هند بسیار آلوده است را پیشنهاد می دهیم.

خوشبختانه هند کشور بسیار بزرگی است و بیشتر مناطق و شهرهای توریستی آن، از آب و هوای مطلوبی برخوردارند. مخصوصا شهرهای توریستی که به دلیل طبیعت های فوق العاده شان، گردشگران و توریست های بسیاری را به سمت خود جذب می نمایند.

  • نکته: در شمال هند، آلودگی هوا در طول ماه های سرد زمستانی (به خصوص در ماه نوامبر و دسامبر) آلوده است. بخشی از این موضوع به علت سوزاندن محصولات کشاورزی در مناطق روستایی و در اطراف شهرهای بزرگ است. همچنین خود جشن دیوالی باعث آلوده شدن بیشتر هوا می گردد. بنابراین انتظار خود را از سفر به هند معین نمایید و اگر در هنگام جشن دیوالی به این کشور سفر کردید، با بهترین شرایط جسمی بروید.

مقابله با گرما در سفر به هند

بسیاری از شهرها و مناطق هند مخصوصا نواحی جنوبی مرطوب و گرم هستند. برای بیشتر مسافران و گردشگران عادت کردن به این آب و هوا، کمی طول می کشد. بدن شما مدام در این آب و هوا عرق می ریزد. در نتیجه باید نکات بهداشتی سفر به هند را درباره این موضوع بدانید. در این مواقع، باید آب زیاد بنوشید و مراقب باشید که در صورت تحرک زیاد آب بدنتان را از دست ندهید. نوشیدن آب یا خوردن غذاهای شور می نماید یاری کند.

با این وجود یادتان باشد که در این شرایط نمک خام و جدای از غذا نخورید. چرا که حالت شما را تشدید می نماید. نمک درون غذا به ضدعفونی کردن دهان و معده شما و هضم بهتر غذا در محیط های مرطوب یاری می نماید.

اگر احساس کم آبی بدن به شما دست داد، استراحت کنید. آب بنوشید و سعی کنید تا در سایه و به دور از نور خورشید بمانید تا خستگی و حالت کم آبی از شما دور گردد.

  • نکته: احساس کم آبی به سرعت برطرف می گردد اما ممکن است خستگی آن در روزهای آینده به سراغتان بیاید. بهتر است در روزهای بعد از آن در سفر به کارهای سبک و به دور از خستگی بپردازید. شاید بخواهید به لیست بهترین هتل های هند همانند بهترین هتل های 5 ستاره بمبئی سری بزنید و از امکانات تفریحی درون آن ها آگاه شوید.

علائم گرمازدگی چیست؟

این علائم عبارتند از: احساس ضعف، سردرد، تحریک پذیری، حالت تهوع یا استفراغ، عرق کردن پوست، دمای طبیعی بدن کمی بالاتر حد نرمال می گردد.

در این مواقع چه کارهایی انجام دهیم:

  • از محیط گرم خارج شوید
  • اگر یکی از همسفرهایتان دچار گرمازدگی شد، او را بخندانید و شاد نگه دارید.
  • پارچه های مرطوب بر روی پوست بمالید
  • آب آشامیدنی با نمک (یک چهارم قاشق چای خوری در یک لیتر آب) حل کنید و بنوشید.

نکته: در هند به هیچ عنوان از شیرهای آب، دستفروشانی که یخ می فروشند، بنکه های آب ننوشید. همواره آب معدنی با درهای پلمپ شده تهیه کنید.

جلوگیری از آفتاب سوختگی

در نکات بهداشتی سفر به هند و حتی در روزهای ابری نیز از ضد آفتاب بهره ببرید. حتما بعد از شنا ضد آفتاب را از قلم نیاندازید. حتی اگر به ارتفاعات هم رفتید، باز هم ضد آفتاب بزنید.

نکات بهداشتی در سفارش غذا

یکی از مسائلی که بسیاری از مسافران هند با ان روبرو هستند آلودگی غذایی است. آلودگی که ممکن است باعث بیماری و مسائلی گردد. در زیر نکات بهداشتی سفر به هند و سفارش غذا را یادآور می شویم:

  • از خوردن آب شیر و البته سبزیجاتی که با این آب شسته می شوند، خودداری کنید.
  • تنها غذاهای تازه طبخ شده را بخورید.
  • از خوردن صدف و غذاهای بوفه ای که به مدت طولانی در گوشه ای قرار داده شده اند، خودداری کنید.
  • میوه ها را پوست بگیرید.
  • سبزیجات را حتما پخته شده بخورید.
  • سبزیجات را حتما با آب ید دار و برای حداقل 20 دقیقه شستشو دهید.
  • در رستوران های شلوغ که مشتریان آن به سرعت عوض می شوند، غذای خود را سفارش دهید.
  • با خود قرص های تصفیه آب به همراه داشته باشید.

مسائل پوستی در سفر به هند

یکی دیگر از مسائلی که مسافران جهانگردان با آن روبرو هستند، مسائلی است که پوست بدن با آن روبرو می گردد. اگر به محیط های مرطوب عادت نداشته باشید و برای مدت طولانی در مناطق مرطوب و گرمسیری هند اقامت دارید، باید مراقب بیماری های قارچی باشید. همواره سعی کنید که بدن خود را خشک نگه دارید. لباس هایی را بپوشید که کاملا خشک هستند. از کرم ها و لوسیون های مراقبتی پوست بهره ببرید. اگر احساس خارش و قرمزی پوست داشتید، بهتر است از کرم های ضد قارچ استفاده نمایید یا به دکتر بروید.

اگر در طول سفر خراش یا زخمی بر روی پوستتان ایجاد شد، در نکات بهداشتی سفر به هند بسیار مراقب باشید. آن ناحیه را ضد عفونی کنید. از محیط های مرطوب دوری کنید و همواره سعی کنید که آن را خشک نگه دارید.

اگر به دنبال خرید تورهای هند با بهترین هتل ها، بازدید ها و امکانات هستید به شما پیشنهاد می دهیم که مطلب چرا نوروز سال جاری با وبلاگ افرا به بمبئی و گوا سفر کنیم؟ را بخوانید.

نکات بهداشتی سفر به هند برای غواصی و شنا

اگر برای غواصی در شهرهای ساحلی هند اقوام می کنید، مطمئن شوید که حتما قبل از رفتن به درون آب، آموزش های لازم را ببینید. کسانی که همراه شما و به عنوان مربی شما را همراهی می نمایند باید برای هر موضوعی خود آماده باشند. مراقب شما باشند و اگر مسائل تنفسی دارید حتما باید آن را با مربی غواصی خود مطرح کنید.

مبارزه با نیش حشرات در سفر

حشرات و آفت هایی که در تخت های برخی از هتل ها هستند، هر چند بیماری ها را منتقل نمی نمایند اما نیش دردناکی دارند. هیچ کس دوست ندارد خواب آرام خود را در سفر به خاطر یک شته یا کک از دست بدهد. اگر به هر نحوی بدن شما را نیش زدند و خارش شدید پیدا کردید، شاید خوردن یک آنتی هیستامین مشکل را حل نماید.

اگر در هتل های 4 ستاره و 5 ستاره هند اتاق خود را رزرو نکرده اید و در هتلی ارزان قیمت و شاید 3 ستاره مانده اید، شاید از بابت شپش ها نگرانی و استرس داشته باشید. در این صورت یکی از روش ها، استفاده از شامپو ضد شپش است. چرا که شپش ها بیشتر در نواحی سر ظاهر می شوند.

اگر به تنهایی و به مناطق روستایی هند سفر می کنید، یکی از حشراتی که با آن ها روبرو هستید، کنه ها هستند. کنه ها عموما در مناطق مخصوصی از بدن هستند و ممکن است باعث تب و لرز، درد عضلانی و یا دردهای جدی گردد. در این صورت اگر نتوانستید کک را جدا کنید و روش آن را نمی دانید، بهترین کار این است که به پزشک مراجعه کنید.

از دیگر داروهایی که در این موضوعات استفاده می گردد می توان به دوکسی سایکلین (Doxycycline) اشاره نمود. در مناطق گل آلود و رودخانه ای نیز، شاید زالو وجود داشته باشد. زنبور و حساسیت به نیش زنبورها را هم که نگو!

بگذارید راه حلی آسان در نکات بهداشتی سفر به هند برای تمام مسائل بالا بدهیم. تنها کافیست که از کرم ها و پودرهای ضد حشره یا آهک دار بهره ببرید. گوگرد و آهک حشرات را از شما دور نگه می دارد. همچنین پوشیدن لباس های آستین ها و شلوار بلند یا جوراب بلند می تواند راهکاری بسیار موثر باشد.

برای افرادی که به نیش حشراتی همچون زنبور حساسیت دارند، بهتر است این موضوع را از قبل به راهنمای طبیعت گرد خود بگویند. همچنین داروهایی که احتیاج دارند هم با خود داشته باشند. همواره یادآوری می کنیم که پیشگیری بهتر از درمان است.

منبع: lonelyplanet.com

منبع: الی گشت

به "نکات بهداشتی برای سفر به هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات بهداشتی برای سفر به هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید