نفخ شکم و راه های پیشگیری از آن

به گزارش وبلاگ افرا، یکی از اختلالات گوارشی که بسیار دردناک است نفخ شکم است. نفخ شکم به شما این احساس را می دهد که معده تان ورم نموده است. در واقع نفخ شک زمانی رخ می دهد که گاز بیش از حد در معده تجمع کند و در حرکت عضلات دستگاه گوارش اختلال ایجاد می نماید. در این شرایط فشار و درد در ناحیه معده رخ می دهد و شکم به نظر بزرگ تر می گردد. ما نفخ کردن فقط تجمع گاز نیست بلکه در واقع نفخ به معنی افزایش تجمع مواد جامد، مایع یا گاز در سیستم گوارش بدن است.

نفخ شکم و راه های پیشگیری از آن

نفخ شکم یک اختلال شایع به حساب می آید و 15 تا 30 درصد مردم به طور معمول در شکمشان احساس نفخ می نمایند. حتی گاهی اوقات با اینکه فشاری در ناحیه شکم وجود ندارد اما فرد به دلیل داشتن حساسیت احساس می نماید دچار نفخ شده است. نفخ باعث می گردد که شکم بزرگتر دیده گردد و با چربی شکمی اشتباه گرفته گردد در صورتی که در حقیقت فقط ورم معده است و چربی ای در کار نیست.

خیلی از افراد به دلیل داشتن رژیم های غذایی دچار نفخ می شوند که برای پیشگیری از آن ضروری است به پزشک مراجعه نمایند. اما برای کاهش نفخ روش هایی وجود دارد که در این مطلب به چند مورد از آن ها می پردازیم.

میزان الکل قند مصرفی تان را تحت کنترل داشته باشید

الکل قند را جز شیرین نماینده های بی خطر می دانند و از آن در تهیه آدامس ها و نوشیدنی های بدون شکر استفاده می نمایند. این ماده توسط باکتری های روده بزرگ مورد مصرف قرار می گیرند و گاز فراوری می نمایند.

بعضی از انواع الکل قند مسائل کمتری را برای فرد به وجود می آورد اما در هر صورت باید در هنگام مصرف آن احتیاط کرد و به میزان زیاد از آن ها استفاده نکرد.

برای مبارزه با نفخ شکم از مکمل هایی که دارای آنزیم گوارشی هستند بهره ببرید

مکمل هایی که دارای آنزیم هستند یاری می نمایند که کربوهیدرات هایی که هضم آن ها برای بدنتان سخت است راحتت تر هضم شوند. این نوع مکمل ها دارای آنزیم های لاکتاز که یاری به هضم لاکتوز می نمایند و آنزیم های بیانو که برای کربوهیدرات های مختلف کاربرد دارند، هستند.

یکی از مسائل گوارشی رایج در افراد یبوست است. این مشکل باعث افزایش نفخ شکم می گردد. افراد می توانند برای درمان این مشکل از فیبرهای محلول در آب استفاده نمایند. اما از مصرف بیش از حد آن بپرهیزند زیرا فیبر باعث افزایش گاز معده می گردد.

از روغن نعناع بهره ببرید

روغن نعناع دارای خاصیت ضد اسپاسمی است. این ماده به عملکرد نامتعادل ماهیچه های دستگاه گوارشی یاری می نماید و از این طریق نفخ را کاهش می دهد. مطالعات زیادی نشان داده ا که روغن نعناع باعث کاهش نشانه های سندرم روده تحریک پذیر از جمله نفخ می گردد.

از ماست پروبیوتیک لاکتیویا بهره ببرید

لاکتیویا یک ماست پروبیوتیک خوش طعم است که اگر به مدت دو هفته روزی دوبار و در قالب یک برنامه غذایی متعادل مصرف گردد از بروز گاه و بی گاه مسائل سطحی هاضمه جلوگیری می نماید. با این حال نباید تاثیر عادت های سالم زندگی را در کنار مصرف خوراکی های مفید دست کم بگیرید. ناراحتی های گوارشی جزیی به نفخ، گاز معده، قار و قور شکم و از این قبیل مسائل گفته می گردد.

در موارد حاد به پزشک مراجعه کنید

اگر مشکل شما طولانی شد و مدت زمان زیادی را در حال دست و پنجه نرم کردن با این مسئله بودید و روند زندگی عادی شما را مختل کرد بهتر است به پزشک مراجعه کنید. ممکن است نفخ شما نشان دهنده بیماری گوارشی پنهانی در بدن شما باشد.

منبع: کتاب کاله

به "نفخ شکم و راه های پیشگیری از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفخ شکم و راه های پیشگیری از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید