محصولات نانویی ایرانی برای در امان ماندن از آلودگی هوا را بیشتر بشناسید

به گزارش وبلاگ افرا، ماسک نانویی، نانوکاتالیست های اگزوز خودرو، افزودنی سوخت و فیلتر های نانویی هوا از جمله محصولات نانویی موجود در بازار کشور هستند که می توان با استفاده از آن ها با آلودگی هوا مقابله کرد.

محصولات نانویی ایرانی برای در امان ماندن از آلودگی هوا را بیشتر بشناسید

به گزارش گروه فناوری وبلاگ افرا، در روز های سرد پاییز و زمستان احتمال رخ دادن پدیده وارونگی هوا وجود دارد این پدیده در کیفیت هوای شهر های بزرگ با جمعیت زیاد، صنایع مختلف و وسایل حمل ونقل فراوان اثر منفی گذاشته و منجر به کاهش هوای مطلوب، تراکم آلاینده ها و افزایش تعداد روز های آلوده می شود. ساکنان شهر های بزرگ و آلوده در این روز ها به دنبال یافتن راه چاره هایی برای کاهش اثرات آلودگی هوا هستند، راه چاره هایی مانند استفاده از ماسک های تنفسی، مصرف شیر و برخی میوه ها و سبزی ها و عدم حضور در مکان های آلوده. اما محصولات نانویی نیز وجود دارد که می تواند در این روز ها به کار آید.

شرکت نانو تار پاک، ضمن بومی سازی فناوری تولید ماسک های نانویی پیروز شده است ماسک های ارتقاء یافته با استفاده از نانوالیاف ویژه بچه ها، ماسک نانویی صنعتی و ماسک نانویی ویژه بزرگسالان تولید کند که با توجه به شرایط آلودگی هوای تهران و ریزگرد های شهر های جنوبی و سایر استان ها به ارتقای سلامت در جامعه کمک کند. شرکت اکسین سبز اسپادان یکی از شرکت های فعال دانش محور در حوزه فناوری نانو نیز ماسک های نانویی برای بچه ها و بزرگسالان و همچنین ماسک های نانویی ویژه در بخش پزشکی تولید و به بازار عرضه می کند. این ماسک های نانویی قادراند ذرات آلاینده را حتی در مقیاس های نانومتری جذب کنند.

در فصل سرما بیماری های واگیردار ویروسی نظیر آنفولانزا نیز شیوع بیشتری می یابد. نانوماسک ها یا همان ماسک های ساخته شده از نانوالیاف قادراند در برابر عوامل بیماری زا (باکتری ها و ویروس ها) و ورود دیگر عوامل مضر و آلرژی زا به مجرای تنفسی فرد نیز مقاومت کنند. بنابراین، استفاده از آن ها برای بیماران خاص پیوندی، سرطانی و تالاسمی و دیگر افراد در محیط های پر رفت و آمد، به ویژه بچه ها و زنان باردار به منظور جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و دیگر بیماری های واگیردار تنفسی بسیار مفید خواهد بود.

یکی از دلایل عمده آلودگی های ناشی از وسایل نقلیه، احتراق ناقص و ناخالصی های موجود در سوخت و هوا است. در حالت ایده آل باید سیستم احتراق به گونه ای طراحی شود که آلاینده های بسیار کمی تولید کند و این مقدار کم، بتواند بدون آسیب عمده به محیط زیست، به محیط اطراف انتشار یابد. با فناوری های در دسترس، حذف کامل آلاینده ها غیرممکن است و به همین دلیل پالایش گاز های خروجی برای کاهش آلاینده ها، بسیار مهم است. شرکت ایران دلکو مبدل های کاتالیستی مبتنی بر فناوری نانو تولید می کند. این مبدل های کاتالیستی که به صورت سه منظوره تولید شده اند، وظیفه پالایش گاز های حاصل از احتراق موتور های بنزینی را به عهده دارند. وجه تسمیه سه منظوره در نام گذاری این کاتالیست، تصفیه سه گاز NOx، HC و CO است. یکی از قابل توجه ترین راه چاره های ارائه شده برای این منظور استفاده از مبدل های کاتالیستی است که گاز های سمی و آلاینده حاصل از احتراق را به گاز های بی خطر تبدیل می کند. استفاده از این قطعه در خودرو ها و وسایل نقلیه در چند دهه اخیر الزامی شده است.

شرکت پرتو فرازان نیز با استفاده از فناوری نانو، کاتالیست هایی تولید می کند که آلاینده های خروجی از اگزوز خودرو را به حداقل می رساند. کاتالیست های نانویی شرکت پرتو فرازان برای هر خودرو بسته به نوع آن، بنزین سوز یا گازسوز بودن و فناوری موتور آن ها، متفاوت است. در واقع بخش تحقیق و توسعه این شرکت مطابق شرایط هر خودرو فرمولاسیونی منطبق با شرایط استاندارد برای تولید کاتالیست نانویی در نظر گرفته است.

فیلتر های نانویی خودرو نیز برای بهبود کیفیت هوا موثر هستند. شرکت نانوساختار مهرآسا، فیلتر هوای خودرو حاوی نانوالیاف الکتروریسی شده را تولید می کند که نسبت به فیلتر های معمولی آلودگی های محیط زیست را به صورت چشمگیری کاهش می دهد. این فیلتر ذراتی را که از فیلتر های معمولی عبور می کند به دام انداخته و هوای پاک تری را وارد محفظه احتراق سوخت خودرو می کند.

شرکت فرانگار شرق از دیگر تولیدکنندگان فیلتر هوای خودرو است که با استفاده از فناوری نانو، فیلتر هوای خودرو های سواری را به تولید انبوه رسانده است. این فیلتر های نانویی به دلیل داشتن لایه نانوالیاف روی سطوح خود، ذرات آلاینده ریز موجود در هوا را به دام انداخته و هوا را به طور کامل تصفیه می کند. به اعتقاد مدیرعامل این شرکت، در صورت استفاده از این فیلتر ها می توان آلودگی هوا را تا 20 درصد کاهش داد و همچنین میزان مصرف بنزین را نیز تا 15 درصد کم کرد.

براساس اطلاعات منتشر شده، بیش از 78 درصد آلودگی هوا مربوط به خودرو های دیزلی است. این در حالی است که در روز هایی که میزان آلودگی هوا از حد مجاز فراتر می رود، بیشترین محدودیت، گریبان خودرو های بنزینی را می گیرد. از این رو باید راه چارهی برای حل مشکل آلودگی خودرو های دیزلی ارائه کرد. شرکت دانش بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا نوعی نانوافزودنی به بازار عرضه کرده که می تواند آلایندگی خودرو های دیزلی را به شدت کاهش دهد. با توجه به سهم بالای آلودگی هوا توسط موتور های دیزلی، این محصول می تواند گامی بلند در جهت بهبود هوا باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "محصولات نانویی ایرانی برای در امان ماندن از آلودگی هوا را بیشتر بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصولات نانویی ایرانی برای در امان ماندن از آلودگی هوا را بیشتر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید