فصل دوم کاوش بند هخامنشی دیدگان در حال اجرا است

به گزارش وبلاگ افرا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، فصل دوم کاوش بند هخامنشی دیدگان در حال اجرا است.

فصل دوم کاوش بند هخامنشی دیدگان در حال اجرا است

محمدرضا کرمی، سرپرست هیأت باستان شناسی مستقر در منطقه، بند (سد) دیدگان را از سازه های آبی هخامنشی ناحیه پاسارگاد خواند که در حوضه آبریز رود پلوار، بخشی از آبریز بختگان و طشک جای گرفته است.

این باستان شناس با بیان اینکه در این حوضه آبریز دو مرکز مهم هخامنشی پاسارگاد و تخت جمشید واقع شده است که این سازه ها با هدف فراهم کردن آب مورد احتیاج این دو مرکز ساخته شده است، اظهار کرد: بیش از 10 بند، آب راه ها و شبکه های آبرسانی با درازای بیش از 100 کیلومتر و چندین چشمه و آبگیر این مجموعه سازه های آبی را تشکیل می دهد.

او بند دیدگان را که بستان خانی نیز نامیده می گردد، بزرگترین بند تاریخی ایران دانست که با بلندای تاج 21 متر و گستره دریاچه نزدیک به 200 هکتار تا به امروز شناسایی شده است.

کرمی با بیان اینکه در سال 1399 فصل نخست کاوش بند دیدگان انجام و بخشهایی از سازه های معماری موجود در این بند کاوش شد، اضافه کرد: فصل دوم کاوش بند دیدگان هم اکنون در حال اجرا است که در این برنامه پژوهشی کوشش می گردد بقایای ساختار معماری مرتبط با آب شامل لایروبی آب راه و آواربرداری بخش آب پخش بند کاوش و مستندنگاری گردد.

سرپرست هیأت باستان شناسی بند دیدگان گفت: کاوش اطراف سازه معماری درون هسته بند نیز که به علت حفاری غیرمجاز تخریب شده و آسیب دیده در این پروژه انجام می گردد تا بتوانیم اطلاعات درست و بیشتری از چگونگی نقشه و طرح این سازه و کارکرد آن بدست آوریم.

او بیان نمود: ساماندهی، بازسازی و حفاظت بند دیدگان به عنوان شاهکار مهندسی آب ایران باستان یکی از برنامه های پایگاه میراث جهانی پاسارگاد است که پس از سرانجام کاوش شروع خواهد شد.

کرمی بعلاوه اظهار کرد: با توجه به اندازه تخریب و آسیب های وارد شده به این بند، مساعدت و مشارکت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت نیرو برای ساماندهی، بازسازی و بازسازی بند دیدگان بسیار ضروری و سودمند خواهد بود.

منبع: همگردی

به "فصل دوم کاوش بند هخامنشی دیدگان در حال اجرا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فصل دوم کاوش بند هخامنشی دیدگان در حال اجرا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید