عایق های رطوبتی و حرارتی نانو

به گزارش وبلاگ افرا، نانو پوشش ها معمولاً پوشش هایی هستند که ضخامت آنها بین 1 تا 100 نانومتر است. نانو پوشش ها در صنایع مختلفی کاربرد دارد ، مثل : ساختمان سازی ، صنایع هوافضا و دفاعی ، پزشکی و دریایی .

عایق های رطوبتی و حرارتی نانو

به گزارش گروه بازرگانی وبلاگ افرا، نانو پوشش ها معمولاً پوشش هایی هستند که ضخامت آنها بین 1 تا 100 نانومتر است. نانو پوشش ها در صنایع مختلفی کاربرد دارد ، مثل : ساختمان سازی ، صنایع هوافضا و دفاعی ، پزشکی و دریایی .

پوشش های نانو را می توان در سطوح مختلف بتنی ، آجری، سیمانی، سنگی و سرامیکی استفاده کرد .

از جمله مزایای استفاده از این نوع پوشش ها میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

  • مقاومت در برابر گرما
  • خراشیدگی
  • آب و یخ
  • کاهش اصطکاک سطح
  • نفوذ ناپذیر بودن در برابر باکتری ها
  • اجرای آسان
  • طول عمر بالا
  • کاهش انرژی

انواع پوشش نانو کدامند؟

  1. پوشش های دانه ای (nano grade)

برای فراوری این نوع پوشش از نانوذراتی با ابعاد تعیین استفاده میکنیم .با چسباندن نانوذرات روی یک ماده به عنوان زمینه ما پوشش های دانه ای خواهیم داشت .

نانو ذرات ، ذراتی همچون دی اکسید تیتانیم، اکسید مس، اکسید روی و آلومینا هستند

  1. پوشش های شبکه ای و چند لایه ای (super lattic)

در این پوشش از چندین و چند لایه استفاده میشود که هر لایه ساختاری تعیین دارد و از عناصری مثل نیکل ، تیتانیم ، وانادیم و الومینیوم ساخته میشوند . ویژگی عمده این پوشش های چگالی بالا و متراکم بودن انهاست . از این پوشش بر روی قطعات صنعتی استفاده میشود زیراباعث بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی ان میشود

  1. پوشش های لایه نازک (Thin films)

این پوشش از لایه های بسیار نازک تشکیل شده است که دارای سختی و مدول الاستیک بسیار بالایی هستند و خواص سایشی مناسبی دارند . از جمله روش های مرسوم رسوب پوشش های لایه نازک میتوان به روش های رسوب فیزیکی بخار ، رسوب شیمیایی بخار و رسوب الکتروشیمیایی اشاره نمود و از آنها در فراوری عایق رطوبتی نانو استفاده می شود.

  1. پوشش های نانوکامپوزیتی

در بین چهار نوع از پوشش های نانوساختار، پوشش های نانوکامپوزیتی بیشترین کاربرد را دارند، زیرا با استفاده از آن ها می توان خواص منحصر به فرد شیمیایی و فیزیکی را بر روی سطح قطعات ایجاد نمود. در این پوشش ها که از دو فاز زمینه و تقویت نماینده تشکیل شده اند.

انواع عایق های رطوبتی نانو :

  • عایق پشت بام
  • عایق نما
  • ضد آب نماینده های چوب
  • رنگ استخری نانو
  • عایق ضد آب گچ

آب بندی پشت بام با عایق نانو :

عایق نانو پشت بام محصولی ضد آب است که برای عایق کاری مکان هایی که در معرض رطوبت و باران هستند ، استفاده می شود. نم و رطوبت جزو عواملی هستند که املاح ، مواد و مصالح ساختمانی را در خود حل می نمایند و در سطوح خارجی دیوار شوره و سفیدک باقی می گذارد و شرایط مساعدی برای حضور و رشد قارچ ها و باکتری ها ایجاد می نماید که نتیجه آن پیچیدن یوی ناخوشایند در داخل ساختمان است. عایق رطوبتی نانو از ورود نم و رطوبت به داخل سازه و ساختمان جلوگیری می نماید در نتیجه آیا کاری نقش اساسی در زیبایی و دوام ساختمان دارد.

همانطور که میدانید برای عایق کاری پشت بام از روش های گوناگونی استفاده می شود که رایج ترین آنها استفاده از قیر و ایزوگام است اما این روش ها علاوه بر اینکه مزایایی دارند معایب بسیار زیادی دارد مانند دوام و ماندگاری کم بلند شدن از سطوح زیرین با گذشته زمان احتمال فساد و تجزیه ساختاری و شنمایندگی با گذشت زمان ارزان نبودن احتمال نفوذ و نشت آب اما عایقهای نانو این معایب را ندارد و به جای اینها از از مزایای بسیار زیادی برخوردار هستند مانند دوام و ماندگاری بسیار بالا مقاومت در برابر عناصر شیمیایی اسید و باز این محصول غیر سمی و فاقد عناصر آتش زا است قابل استفاده بر روی تمام سطوح است و مهم تر از همه این است که شما خود نیز می توانید به تنهایی پشت بام خود را عایق کنید.

آب بندی نمای ساختمان با نانو :

آب بندی نمای ساختمان برای مالکین آن اهمیت فراوانی دارد و از جمله موارد بسیار مهم برای مالکین هر ساختمان ، عدم تغییر رنگ به مرور زمان ، عدم تخریب در طول زمان و .... است . عایق نمای نانو با نفوذ در سطح مصالح ساختمانی و با قدرت جذب بسیار بالا خاصیت آب بندی در سطح دیوار ها ایجاد میکندو به دلیل خاصیت جذبی به سطح مانع از جدا شدن پوشش با گذشت زمان نمی شود

از جمله مزایای عایق نانو رطوبتی نما میتوان به عدم رشد قارچ و کپک ،جلوگیری از فعالیت یون ها واکنش شیمیایی مخرب و مقاومت بسیار بالا در برابر تابش اشعه uv اشاره نمود.

رنگ های استخری نانو

رنگ استخری نانو فراورده های تک بخشی و با کارایی بسیار زیاد علاوه بر پوشش دهی قسمت های مورد نظر مثل یک لایه رنگ سبب آبگریزی و آیا شدن سطح مورد نظر هم میشود قابل توجه است که در سطوح بتنی و سیمانی در مراحل اولیه به دلیل جمع شدگی ملات امکان اینکه ترکها در استخر ایجاد شود زیاد است که در زمان عایق کاری این نوع ترک به عنوان مسئله ای مهم تلقی می شود

رنگ استخری ضدجلبک، رنگ آمیزی و حفاظت سطح بتن و سیمان برای جلوگیری از نفوذ آب و ایجاد حفاظ مناسب برای جلوگیری از رشدخزه و جلبک و میکروارگانیسمهای زنده که به سطوح استخر چسبیده و رشد مینمایند و ضمن تغذیه اکسیژن آب موجب بدبو شدن و گندیدگی آب استخر میشود.

عایق استخری قابلیت چسبندگی ارتجاعی بسیار بالایی دارد و در برابر محلول های شیمیایی معاون است اشتغال زا نیست سمی نیست بدون بو و خارج جلبک مهمتر از همه بر روی کلیه سطوح قابل اجرا می باشد

این نوع عایق جایگزین مناسبی برای ایزوگام ورق پلیمری و سایر مصالح سنتی که برای عایق سازی استخر و مخازن آب استفاده می شود است عایق نانو در کلیه سطوح در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه است.

ضد آب کردن چوب با مواد نانو

ضد آب نماینده چوب برای استفاده بر روی سطوح چوبی خام طراحی شده است این محصول یک ماده غیر سمی که برای ضدآب و ضد اشعه ماورای بنفش کردن سطح انواع چوب و مصنوعات چوبی البته زمانی که چوب خام است، استفاده میکنیم

این ماده را از طریق قلم مو یا اسپری بر روی سطح چوب میزنید بعد از نفوذ ماده به همراه آب به عمق چوب پس از گذشته دو روز از زمان اجرا خاصیت ضد آبی آن نمایان می شود که ماندگاری طولانی دارد. نکته قابل توجه این است که قبل از استفاده از این محصول از پاک و تمیز بودن چوب اطمینان حاصل کنید تا نتیجه بهتری بگیرید

مزایای استفاده از این محصول:

- آب گریز نمودن چوب

- ضد اشعه ماوراء بنفش

- ضد خوردگی

- ضد ترک خوردگی

- ضد پوسیدگی و بادکردگی چوب

- خاصیت خود تمیز شوندگی

- قابلیت تنفس چوب(امکان عبور رطوبت و بخار آب)

- دوستدار محیط زیست (عاری از هرگونه مواد مضر و خطرناک)

خلاصه مطلب :

باتوجه به موارد گفته شده استفاده از عایق های نانو اثر به صرفه تری نسبت به سایر عایق های موجود دارد. به علاوه این عایق ها تنها یک پوشش ضد آب نیستند و با استفاده از آنها بسیاری از ویژگی های دیگر نیز به مصالح شما اضافه می شود. شرکت دکتر نانو یکی از شرکت های فراوری نماینده نانو می باشد برای استعلام قیمت عایق های رطوبتی نانو می توانید با کارشناسان دکتر نانو تماس حاصل کنید.

منبع : دکتر نانو

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "عایق های رطوبتی و حرارتی نانو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عایق های رطوبتی و حرارتی نانو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید