سفر جباراف به تاجیکستان اقدامی دوراندیشانه و منطقی

به گزارش وبلاگ افرا، سفر رئیس جمهور قرقیزستان به تاجیکستان برای کاهش تنش های مرزی بین دو کشور و با توجه به شرایط آشفته شمال افغانستان از اهمیت خاصی برخوردار بود.

سفر جباراف به تاجیکستان اقدامی دوراندیشانه و منطقی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه ای وبلاگ افرا، سادیر جباراف رئیس جمهور قرقیزستان در تاریخ 28 ژوئن پس از سفر به ترکمنستان وارد دوشنبه مرکز تاجیکستان شد. وی در ترکمنستان با قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور این کشور ملاقات و در یک مجمع تجاری شرکت کرد.

روز سه شنبه ، وی با امامعلی رحمان رهبر تاجیکستان گفت وگو کرد. موضوع اصلی در دستور کار مذاکرات مشخص مرزهای دولتی و مرزبندی بین قرقیزستان و تاجیکستان است، جایی که به طور منظم تیراندازی صورت می گیرد و خسارت جانی در پی دارد.

آخرین تنش دو روزه در سرانجام آوریل رخ داد که در مجموع 55 نفر جان خود را از دست دادند ، حدود 300 نفر از ساکنان روستاهای مرزی زخمی شدند و ده ها خانه سوخته شد. دوشنبه و بیشکک اتهامات متقابل را رد و بدل کردند ، مقامات نظارتی هر دو کشور پرونده های کیفری باز کردند.

مقامات قرقیزستان ادعاهای مالی علیه تاجیکستان را کنار گذاشتند و تصمیم گرفتند مالکیت خانه را با هزینه شخصی خود برگردانند.

با این حال، وکلای قرقیزستان و فعالان حقوق بشر علیه مقامات مخالفت و به دادگاه کیفری بین المللی شکایت کردند. سونیا توخته گازیوا حقوقدان قرقیزستان، تحقیقات در خصوص اقدامات نظامیان تاجیک را با موضوعیت ارتکاب جنایات جنگی علیه مردم غیرنظامی قرقیزستان را شروع کرد با این حال، جباراف از این دادخواست فاصله گرفت.

بعضی از نمایندگان قرقیزستان سفر جباراف به تاجیکستان را خیانت به منافع ملی دانستند اما بر کسی پوشیده نیست که مقامات قرقیزستان برای محو کردن زمینه منفی و تشنج، به سفر جباراف اهمیت منطقه ای می بخشند.

در تاریخ 27 تا 28 ژوئن، رئیس جمهور قرقیزستان از عشق آباد بازدید کرد. پیش از این وی از تاشکند و نورسلطان و بعلاوه مسکو و آنکارا ملاقات نموده بود.

الکساندر کنیازاف کارشناس آسیای مرکزی در این زمینه گفت: سفر جباراف به دوشنبه به اسم نوعی سیاست منطقه ای قرقیزستان در آسیای مرکزی ارائه خواهد شد، زیرا هیچ رابطه خاصی بین قرقیزستان و ترکمنستان وجود نداشت، لازم بود توجه از تاجیکستان منحرف گردد. به علاوه ، این گام دیگری برای تثبیت خود به اسم یک رئیس جمهور شناخته شده در دنیا است.

ضروری است نشان داده گردد که وی در یک سطح برابر پذیرفته شده است. ضمن اینکه شاید هیچ تصمیم مهمی در نتیجه بازدیدهای وی گرفته نگردد.

این کارشناس معتقد است هرگونه مذاکره بهتر از جنگ است.می توان کوشش جباراف را برای حل مسئله مرزی به وسیله بازدید و مذاکره مثبت ارزیابی کرد. اما فکر نمی کنم این مذاکرات موثر باشد. بلکه ممکن است توقف موقتی در درگیری باشد.

تمام تصمیمات گرفته شده در دوشنبه، هر چقدر هم که خوب باشند، ممکن است به وسیله طرف قرقیز مورد قبول نباشد و این جدال در جامعه قرقیزستان نشان می دهد که نمایندگان این کشور تمایلی به مصالحه و سپردن و کسب امتیازات ندارند.

به همین دلیل، مارس ساریف کارشناس سیاسی قرقیز هم معتقد است که جباراف به اسم یک رئیس جمهور کاملا قانونی قرقیزستان پذیرفته شده است و از این نظر اقدامات وی حساب شده است و این با دوره به قدرت رسیدن روسای جمهور اسبق این کشور یعنی باقی اف و آتامبایف در تضاد است.

ساریف گفت: رهبران کشورهایی که جباراف قبلاً از آنها بازدید نموده است به خوبی از وی استقبال نموده و وی را به اسم یک رئیس تمام عیار یک کشور شناخته اند.

به نظر وی، نباید انتظار یاری مالی مستقیم از کشورها را داشته باشیم، زیرا یاری هایی در حال حاضر به طور خاص در مبارزه با همه گیری و در خصوص تعدادی از مسائل مالی ارائه می گردد.

وی معتقد است که سفر به تاجیکستان اقدامی دور اندیشانه از طرف رئیس جمهور قرقیزستان است. اگرچه بیشتر جامعه سیاست عظیم را متوجه نمی شوند، این ملاقات را از موقعیت کشوری می بینند که در نتیجه تجاوزهای تاجیکستان آسیب دیده است.

ولی از نظر سیاسی این اقدام درست برای خنثی سازی شرایط در مرز است که وخیم تر شده است ، از جمله در مرزهای خارجی تاجیکستان با افغانستان، جایی که طالبان تشکیلات دولت را بیرون می راند، بیش از 150 نظامی افغان قبلاً وارد خاک تاجیکستان شده و این کشور در حال آماده سازی برای پذیرش حدبیشتر 10 هزار مهاجر افغان است.

به گفته ساریف، در مرزهای ازبکستان و افغانستان و ترکمنستان و افغانستان هنوز آرام است. 53 سرباز افغان که به خاک ازبکستان وارد شده بودند به کشور خود بازگشتند.

وی اضافه کرد: این شرایط بر افکار عمومی در آسیای مرکزی تاثیر می گذارد و در مرزهای تاجیکستان اوضاع خطرناکتر است و چه بسا از آنجا تحرکات شروع گردد.

واقعیت این است که در صف طالبان گروه های زیادی از اقوام تاجیک وجود دارد و این گروه ها خطر عظیمی را برای این کشور و منطقه ایجاد می نمایند.

ساریف سفر جباراف را به تاجیکستان به موقع و منطقی خواند و امیدوار است که بالاخره تنش مداوم در مرزهای تاجیکستان و قرقیزستان کاهش یابد.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس

به "سفر جباراف به تاجیکستان اقدامی دوراندیشانه و منطقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر جباراف به تاجیکستان اقدامی دوراندیشانه و منطقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید