سازمان لیگ مانع بازی ترابی نمی گردد

به گزارش وبلاگ افرا، پرسپولیس در شرایطی در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی به مصاف پدیده می رود که اعتراض حریف مشهدی به صدور مجوز بازی مهدی ترابی، حضور این بازیکن را با تردیدهایی همراه نموده بود.

سازمان لیگ مانع بازی ترابی نمی گردد

سازمان لیگ مانع بازی ترابی نمی گردد

مهدی ترابی، برای دومین بار در مرحله یک چهارم نهایی یک دوره از جام حذفی بازی می نماید. بار اول با لباس سایپا و حالا با لباس پرسپولیس! نظیر این اتفاق هرگز در فوتبال رخ نداده و هیچ بند یا قانونی هم در قانون داخلی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال برای آن وجود ندارد. حالا پرسپولیس مدعی است که سازمان لیگ مجوز بازی این بازیکن را صادر نموده اما از باشگاه پدیده خبر می رسد که این موضوع را از فیفا و ای اف سی پیگیری خواهد نمود! آیا پرسپولیس از ترابی در این بازی استفاده می نماید و ریسک تبعات احتمالی شکایت پدیده ای ها را به جان می خرد؟ آیا سازمان لیگ می تواند پدیده را متقاعد کند که بازی ترابی قانونی است؟ یا بعد از این بازی تا مدت ها باید شاهد کشمکش های قانونی و حقوقی این دو باشگاه بابت بازی ترابی باشیم؟

پرسپولیس در شرایطی در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی به مصاف پدیده می رود که اعتراض حریف مشهدی به صدور مجوز بازی مهدی ترابی برای این بازی، یک روز قبل از مسابقه، حضور این بازیکن را با تردیدهایی همراه نموده بود.

مورد عجیب ترابی از این قرار بود که او در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی با پیراهن سایپا درخشش فوق العاده ای مقابل صنعت نفت داشت و یک تنه سایپا را به نیمه نهایی برد و حالا با لباس پرسپولیس بار دیگر در مرحله یک چهارم نهایی بازی خواهد نمود و این بار برابر پدیده قرار می گیرد.

این اتفاقی است که شاید برای اولین بار در تمام جهان رخ می دهد و مورد مشابه دیگری در این زمینه وجود نداشته که بتوانیم درباره اش در اساسنامه های فدراسیون فوتبال یا حتی فیفا و ای اف سی به دنبال ماده و قانون بگردیم. با این حال اما یحیی گل محمدی مدعی است که چنین اتفاقاتی در قوانین فوتبال اروپا پیش بینی شده و از بروز چنین اتفاقاتی ممانعت می گردد. حتی از باشگاه پدیده شهر خودرو خبر می رسد که آن ها به راحتی از کنار این موضوع نمی گذرند و می خواهند بازی ترابی برای دومین بار در مرحله یک چهارم نهایی را از ای اف سی و فیفا پیگیری نمایند. اتفاقی که شاید بتواند در صورت بازی ترابی، در آینده برای پرسپولیس دردسرساز گردد!

سرمربی پدیده البته درباره اینکه قرار است باشگاه پدیده بابت بازی ترابی، به فیفا و ای اف سی شکایت کند، می گوید: بحث شکایت نیست باید بدانیم ترابی مقابل ما حضور دارد یا ندارد. این قانونی است که در یوفا و فوتبال اروپا رعایت می گردد. یک بازیکن در جام حذفی نمی تواند برای دو تیم بازی کند. قوانین داخلی را نمی دانم چگونه است به همین دلیل استعلام گرفته ایم و منتظریم پاسخ ما را بدهند که او می تواند بازی کند یا خیر که هنوز جوابی داده نشده است.

مسوول برگزاری مسابقات سازمان لیگ اما هیچ ممانعتی را متوجه بازی مهدی ترابی مقابل پدیده در این مسابقه ندیده و صدور مجوز بازی ترابی به همین دلیل بوده است. حتی در آخرین جلسه تمرین پرسپولیس پیش از بازی با پدیده، ترابی با لباس اصلی تمرین نموده که نشان می دهد، براساس برنامه برانکو به احتمال زیاد برابر پدیده در ترکیب اصلی تیمش خواهد بود.

علی رغم اینکه مسوول برگزاری مسابقات، بازی ترابی برای پرسپولیس را بدون مشکل دانسته اما باشگاه پدیده همچنان اصرار دارد درباره قوانین داخلی بابت مورد عجیب ترابی، استعلام بگیرد. حال آنکه نزدیک ترین بند قوانین داخلی به ماجرای ترابی، بندی است که در آن شرح داده شده که یک بازیکن در طول یک فصل می تواند با 3 باشگاه قرارداد ببندد و برای دو باشگاه بازی کند. برهمین اساس در قوانین داخلی بند یا تبصره ای نداریم که در آن درباره تکلیف بازیکنی شرح دهد که در طول یک فصل برای دومین بار در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی، بازی می نماید.

به همین دلیل می توان گفت به همان اندازه که در قوانین داخلی به آن پرداخته شده، بازی مهدی ترابی برای باشگاه پرسپولیس بدون مانع است.

اما اگر پیگیری باشگاه پدیده از مراجع بالاتری چون فیفا و ای اف سی به نتایج دیگری ختم گردد، تکلیف چه خواهد بود؟ چه کسی پاسخ ضرری را می دهد که پرسپولیس متحمل می گردد؟ به خصوص براساس آخرین استعلام باشگاه پرسپولیس از سازمان لیگ، ترابی مسئله ای برای بازی مقابل پدیده نخواهد داشت. این را برانکو هم در کنفرانس خبری پیش از بازی اش گفت و تأکید کرد: هیچ کس به من نگفته است که نمی توانم از این بازیکن استفاده کنم.

یکی از کارشناسان حقوقی فدراسیون فوتبال درباره این موضوع می گوید: ما کاری نداریم که در یوفا یا سایر لیگ های فوتبال با موارد مشابه موضوع ترابی چگونه برخورد می گردد، مهم این است که قوانین داخلی ما چه نظری در این رابطه دارد که بر همین اساس بازی ترابی بدون مانع است.

علاوه بر بحث قوانین داخلی درباره بازی ترابی، آنچه اهمیت دارد این است که در رقم خوردن این اتفاق تقصیری متوجه باشگاه پرسپولیس نیست و اگر حالا با مورد عجیبی برخورد می کنم که یک بازیکن دو بار با دو تیم مختلف در یک مرحله از رقابت های حذفی بازی می نماید، به دلیل برنامه ریزی سازمان لیگ است.

همه می دانیم که پرسپولیسی ها در نیم فصل اول علی رغم اردوهای تیم ملی، 4 بازی بیشتر نسبت به دیگر تیم ها انجام دادند و برنامه فشرده ای داشتند اما انتظار از سازمان لیگ که نهاد اجرایی و برنامه ریزی مسابقات باشگاهی در ایران است، این بود که زمان مسابقات را طوری برنامه ریزی نمایند که چنین مسائلی پیش نیاید.

سعید فتاحی، رییس کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ، بعد از مطرح شدن این ابهامات، حاضر به پاسخگویی نبود. در حالی که ضعف برنامه ریزی، همان چیزی است که به اتفاقات امروز منجر شده است. برنامه ریزی ضعیف، یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف سازمان لیگ فدراسیون فوتبال بوده که طی این سال ها بارها و بارها تیم های لیگ فزونی را با مسائل مختلفی روبرو نموده است. طوری که صعود پرسپولیس به مراحل بالاتر لیگ قهرمانان آسیا، به طور کلی برنامه های سازمان را به هم ریخت و در نهایت به بروز اتفاقات عجیبی منجر شده که نظیرش را تا کنون در فوتبال ندیده بودیم.

2 - 1

منبع: ایران ورزشی

به "سازمان لیگ مانع بازی ترابی نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان لیگ مانع بازی ترابی نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید