رشد شدید قیمت گندم و خوراک دام در بازارهای جهانی

به گزارش وبلاگ افرا، قیمت انواع محصولات اساسی از جمله گندم، خوراک دام و دانه های روغنی امروز در بازار های جهانی رکوردزنی کرد.

رشد شدید قیمت گندم و خوراک دام در بازارهای جهانی

به گزارش گروه مالی وبلاگ افرا، قیمت انواع محصولات اساسی امروز در بازار های جهانی افزایش زیادی داشت. البته رشد قیمت ها از یک سال گذشته بیشتر شده و طی چند هفته گذشته سرعت بیشتری داشته است.

قیمت گندم تنها در یک روز 17 دلار رشد قیمت داشت. قیمت خوراک دام هم از این افزایش قیمت ها عقب نمانده و افزایش حدود 12 دلار را در یک روز ثبت کرد. قیمت سایر محصولات اساسی از جمله دانه های روغنی نیز رشد زیادی داشتند، به طوری که سویا 19 دلار در یک روز افزایش قیمت را تجربه کرد. دانه روغنی کانولا هم بیش از 6 دلار در یک روز با افزایش قیمت روبرو شد.

محصولات اساسی وزن زیادی در سبد خانوار مردم دارد و از این رو افزایش قیمت آن بر معیشت مردم تأثیر زیادی می گذارد.

افزایش قیمت در بازار های جهانی پس از شیوع کرونا شدت گرفته که عمدتا به علت اختلال عرضه در بازار های جهانی بوده است. یعنی به علت سخت گیری در پروتکل های بهداشتی و قوانین صادراتی، عرضه به بازار کم شده است.

از سوی دیگر بسیاری از کشور های صادرات خود را متوقف و یا ممنوع نموده اند. آن ها می خواهند ابتدا احتیاج کشور خودشان را تامین نمایند و در صورت وجود مازاد صادر نمایند. نمونه آن کشور روسیه است که به دستور پوتین، رئیس جمهور این کشور عوارض صادراتی محصولات اساسی دو برابر شده است و یا اینکه 4 کشور صادرات کود اوره را ممنوع نموده اند. این ها نمونه هایی است که نشان می دهد با وجود اختلال در عرضه صادرات هم کاهش یافته است؛ بنابراین بازار های جهانی هم با کاهش عرضه و هم کاهش صادرات روبرو هستند.

ایران 90 درصد احتیاج خود به روغن و 75 درصد خوراک دام را به وسیله واردات تامین می نماید. بعلاوه سال جاری حدود 8 تن گندم برای تامین احتیاج داخل باید وارد کند که تا به امروز نزدیک به 4 میلیون تن را وارد نموده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "رشد شدید قیمت گندم و خوراک دام در بازارهای جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد شدید قیمت گندم و خوراک دام در بازارهای جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید