راه چاره حقوقی مسائل دوران نامزدی چیست؟، آیا هدایای دوران نامزدی را می توان پس گرفت؟

به گزارش وبلاگ افرا، نامزدی یا وعده ازدواج قراردادی است که بین دو نفر به منظور ازدواج در آینده بسته می گردد و آن را نمی توان صرفاً یک تعهد اخلاقی دانست.

راه چاره حقوقی مسائل دوران نامزدی چیست؟، آیا هدایای دوران نامزدی را می توان پس گرفت؟

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی و قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری وبلاگ افرا، زمانی که دختر و پسری در نگاه اول، یکدیگر را برای ازدواج پذیرفته و تصمیم دارند زندگی مشترکشان را زیر یک سقف شروع کنند، در عرف جامعه باید مراحلی را طی کنند تا این آشنایی اولیه ختم به ازدواج گردد.

پس از برگزاری مراسم اولیه که خواستگاری کردن دختر از خانواده او توسط خانواده پسر است اگر تمام شروط طرفین مورد موافقت هر دو خانواده قرار گیرد مدت زمانی معین می گردد تا دختر و پسر برای شناخت بیشتر با یکدیگر و آشنایی با خلق وخو، اعتقادات، آداب و رسوم و حتی برای انجام آزمایشات قبل از ازدواج با یکدیگر نامزد شده و این دوران را بگذرانند.

البته بارها مشاهده شده است که بسیاری از این افراد در همان دوران نامزدی و با توجه به شناختی که از یکدیگر پیدا کردند طرف مقابل را در مقام همسری خود نیافته و نامزدی خود را به هم می زنند.

در این بین شاید اتفاقاتی در دوران نامزدی رخ دهد که نیازمند آنالیز حقوقی بیشتری بوده و قانون برای آن تصمیم گرفته است؛ یکی از این موارد معین تکلیف هدایا و کادوهایی است که نامزدها به یکدیگر داده و حالا با برهم خوردن دوران نامزدی باید تکلیف این هدایا تعیین گردد.

مواد قانونی مرتبط با نامزدی در قانون مدنی

بر همین اساس امیرحسین صفدری پژوهشگر و محقق حقوقی در تبادل نظر با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری وبلاگ افرا با اشاره به ماده 1034 و 1035 قانون مدنی گفت: بر اساس این قوانین وعده ازدواج ایجاد علقه زوجیت نمی نماید اگرچه تمام یا قسمتی از مهریه که بین طرفین برای موقع ازدواج مقرر شده پرداخته شده باشد. بنابراین هر یک از زن و مرد مادام که عقد نکاح جاری نشده می تواند از وصلت امتناع کند و طرف دیگر نمی تواند به هیچ وجه او را مجبور به ازدواج نموده و یا از جهت صرف امتناع از وصلت مطالبه خسارتی نماید.

بیشتر بخوانید؛

آنالیز حقوقی خواستگاری و موانع نکاح/ با کدام زنان نمی توان ازدواج کرد؟

اگر نامزدی به هم خورد می توان هدایا را پس گرفت

این محقق مسائل حقوقی با اشاره به ماده 1037 قانون مدنی و به هم خوردن نامزدی تأکید کرد: اگر نامزدی به هر دلیلی به هم بخورد برابر قانون هر یک از نامزدها می تواند هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین او برای وصلت منظور داده است مطالبه کند و اگر عین هدایا موجود نباشد مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتاً نگاه داشته می گردد مگر این که آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد.

وی یادآور شد: البته در ماده 1038 قانون مدنی قانون گذار تأکید می نماید که مفاد ماده قبل از حیث رجوع به قیمت در موردی که وصلت منظور در اثر فوت یکی از نامزدها به هم بخورد مجری نخواهد بود.

این حقوقدان اضافه کرد: نکته مهمی که در مورد پس دریافت هدایا در دوران نامزدی باید به آن اشاره نمود این است که هدایایی که برحسب عرف و عادت مصرف شدنی هستند مثل: شیرینی، عطر، وسایل بهداشتی و... فردی که این هدایا را داده است درصورتی که این هدایای مصرف شدنی موجود نباشد حق دریافت قیمت آن ها را از طرف مقابل ندارد، اما اگر هدایا برحسب عرف و عادت قابل نگهداری باشد مثل: عکس، طلا، پارچه و... فردی که این هدایا را داده است اگر عین هدایا موجود باشد می تواند هدایا را پس بگیرد اما اگر عین هدایا موجود نباشد می تواند قیمت آن ها را از طرف مقابل مطالبه کند.

صفدری ادامه داد: در حقوق کشور ما نکاح را یک عقد می دانیم پس باید اراده بین زن و مرد وجود داشته باشد، بنابراین ازدواجی که بدون اراده (قصد) باشد باطل است و از درجه اعتبار ساقط است.لذا نکاح در حال مستی یا شوخی یا جنون و... به علت فقدان قصد بی ارزش است.

دانستن حقوق و مسائل شرعی در دوران نامزدی و پیش از ازدواج به ساختن یک رابطه مطمئن و قانونی و سالم یاری می نماید به همین دلیل توصیه می گردد هم طرف زن و هم طرف مرد بامطالعه قوانین و رساله مراجع عظا تقلید از حقوق خود مطلع شده و بر پایه آن قراردادی سالم و صحیح را پایه گذاری کنند.

4145

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "راه چاره حقوقی مسائل دوران نامزدی چیست؟، آیا هدایای دوران نامزدی را می توان پس گرفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره حقوقی مسائل دوران نامزدی چیست؟، آیا هدایای دوران نامزدی را می توان پس گرفت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید