استایل گرانج چیست؛ لباس پوشیدن به سبک کرت کوبین

به گزارش وبلاگ افرا، استایل ها بخش مهمی از سبک زندگی و شخصی افراد را در برمی گیرند که علایق و روحیات فرد را منعکس می نمایند. برخی از این استایل ها برگرفته از جنبش های اجتماعی هستند. در این استایل ها آیتم هایی که به تن دارید تنها لباس نیستند بله شما با پوشش تان یک جنبش را نمایندگی نموده و یک بیانیه متحرک هستید.

استایل گرانج چیست؛ لباس پوشیدن به سبک کرت کوبین

یکی از این استایل های مشهور که برگرفته از خرده فرهنگ های دهه هشتاد و نود میلادیست، استایل گرانج (Grunge) نام دارد و سردمدار آن کرت کوبین یکی از مشهورترین خوانندگان موسیقی دنیا است؛ استایلی که حتی اگر اسمش به گوشتان نخورده باشد یکی از مهم ترین آیتم هایش را می شناسید: شلوارهای پاره و زاپ دار. با ما در مجله وبلاگ افرا همراه باشید که ضمن پرداختن به پیشینه و خاستگاه اجتماعی استایل گرانج، راهنمای لباس پوشیدن به این سبک را هم برایتان ارائه کنیم.

استایل گرانج چیست؟

استایل گرانج یکی از این استایل های مشهور است که برگرفته از خرده فرهنگ های دهه هشتاد و نود میلادیست. استایل گرانج امروزی را می توانیم ترکیبی از سبک های اورسایز هیپی ها، استایل پانک و البته کمی هم استایل گوتیک بدانیم. پیرسینگ در بخش های مختلف بدن و صورت، موهای بلند و ژولیده، تتو های زیاد، لباس های گشاد و کهنه و شلوارهای گشاد و پاره در استایل گوتیک دهه هشتاد و نود جزو ویژگی های این استایل بودند. باید بدانید که برای استفاده از این آیتم های کهنه در استایل گرانج فلسفه ای وجود داشت که به جنبش و موسیقی گرانج در دهه هشتاد و نود میلادی برمی شود و در بخش های بعدی مطلب به آن خواهیم پرداخت.

در استایل گرانج مدرن لزوما آیتم های کهنه و پاره وجود ندارند، بلکه المان ها و ویژگی های شاخص استایل گرانج با ترندهای مد و البته دیگر استایل ها ترکیب شده است و گستره متنوعی از رنگ ها و آیتم ها را برای افرادی که دوست دارند به این سبک لباس بپوشند پدید آورده است. نام استایل گرانج با کرت کوبین (Kurt Cobain) خواننده مشهور و محبوب گروه نیروانا گره خورده و در سالهای بعدی هم آوریل لاوین (Avril Lavigne) و بیلی آیلیش (Billie Eilish) از جمله معروف ترین سلبریتی هایی بودند که اغلب به سبک گرانج لباس می پوشیدند.

پیشینه و خاستگاه اجتماعی استایل گرانج

در اواسط دهه هشتاد میلادی زیرشاخه ای از موسیقی راک پدید آمد که موزیک گرانج نام داشت. این سبک موسیقی برگرفته از موزیک هارد راک، پانک و متال بود. در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود میلادی گروه های مشهوری مانند نیروانا، Alice in Chains و گروه پریل جم (Pearl Jam) آثار متعددی را با این سبک موسیقی ارائه دادند.

این سبک خاص موسیقی مورد علاقه آن دسته از جوانان آوانگاردی نهاده شد که این سبک از موسیقی را جنبشی برای به چالش کشیدن هنجارها و کلیشه های اجتماعی می دیدند و همان طور که انتظار می رفت گروه های موسیقی گرانج هواداران بسیاری را در دنیا جذب کردند.

گروه های موزیک گرانج و هوادارانشان سبکی از مد را ترجیح می دادند که عاری از خودنمایی و زرق و برق و اصراف باشد. این نوع سبک مد برخلاف ترندهای محبوب فشن در دهه نود میلادی حرکت می کرد و هوادارانش سعی می کردند با پوشیدن لباس های کهنه، پاره و آسیب دیده بر علیه مصرف گرایی حرکت نمایند. در واقع می توان گفت که هواداران سبک گرانج که گرانجر نامیده می شدند در برابر جامعه مصرف گرای آن روز دنیا غرب طغیان کردند.

ممکن است فکر کنید که سبک پانک و گرانج به هم شبیه بوده اند، اما در واقع گرانجرها در آن موقع عکس پانک ها عمل می کردند؛ در حالی که پانک ها سعی می کردند با پوششان بیانیه بدهند و با خودنمایی در چیدمان استایل شان ارزش هایشان را به جامعه یادآوری نمایند گرانجرها با پوشیدن لباس های معمولی و مندرس این صدور بیانیه به وسیله خودنمایی در استایل را به چالش می کشیدند.

نوازندگان پانک معمولا ژاکت چرمی، شلوار جین پاره، پیراهن بدون آستین، زنجیر فلزی و لباس های تیره می پوشیدند در حالی که گرانجرهای راک لباس های معمولی روزمره را در همه جا بر تن داشتند؛ از سالن کنسرت گرفته تا خیابان، مصاحبه های تلویزیونی و حتی مراسم مهم.

به عنوان مثال کرت کوبین، خواننده و گیتاریست نیروانا، برای اجرا به سادگی یک ژاکت راه راه گشاد، شلوار جین پاره، یک جفت کانورس می پوشید و موهای بلند نامرتبش جزو شاخصه های استایلش بود. پیراهن های فلانل چهارخانه رنگ و رو رفته و بوت های دکتر مارتین با ماهیت بی تکلفشان به عنوان یک بیاینه ضدمد معرفی می شدند و صرفا خود موسیقی را ابزاری برای بیان آرمان ها مطرح می کردند.

  • هر آنچه باید درباره استایل رترو (بازسازی) بدانید

بسیاری خود کرت کوبین خواننده گروه نیروانا را هسته اصلی جنبش گرانج می دانند. با توسعه استفاده از آیتم های رنگ و رو رفته و ترویج مد گرانج دست دوم فروشی ها در سیاتل مقر اصلی گروه نیروانا بسیار رونق گرفتند و هواداران کرت کوبین و گرانجر ها به خرید لباس های دست دوم روی آوردند.

زمانی که گرانج در اوایل دهه 1990 تبدیل به یک روند محبوب شد، مارک جیکوبز طراح مد مشهور اولین طراحی بود که گرانج را به پلتفرم لوکس آورد. در سال 1993، جیکوبز به عنوان مدیر خلاق طراحی مد زنانه در برند Perry Ellis، مجموعه ای بهاری را معرفی کرد که از استایل گرانج الهام گرفته شده بود. این مجموعه شامل بعضی از آیتم های نمادین گرانج می شد، مانند پیراهن های فلانل، تی شرت های اور سایز با طرح های چاپی، چکمه های دکتر مارتین و کلاه های بافتنی طرح دار.

گرانج هیچ گاه از چرخه مد دنیا خارج نشد. آیتم هایی از استایل گرانج مانند شلوارهای پاره و زاپ دار تا همین امروز در چرخه مد دنیای مانده اند. در گذر سال ها گرانج با استایل های دیگری مانند پانک و گوتیک ترکیب شد و بار دیگر در سال های 2021 و 2022 شاهد موج بزرگ از جوانان و نوجوانانی بودیم که به سبک گرانج لباس می پوشیدند. کرت کوبین حتی بعد خودکشی غم انگیزش همچنان در میان نسل های مختلف محبوب است و استایل مورد علاقه اش هم امروزه جایگاه محبوبی در مد و استایل خیابانی دارد.

  • 5 راه چاره برای از بین بردن تاثیرات مخرب مد سریع (Fast Fashion) بر محیط زیست

محبوب ترین آیتم ها در استایل گرانج

تی شرت های سایز بزرگ چاپی، پیراهن های فلانل چهارخانه و رنگ و رو رفته، بوت های ارتشی دکتر مارتین، بوت های پلت فورم، کتانی های کانورس، کت های چرمی و یا جین، شلوارهای جین زاپ دار اصلی ترین و کلاسیک ترین آیتم های استایل گرانج محسوب می شوند. با گذشت زمان اکسسوری های گرانج هم به خصوص به وسیله زنان بسیار رایج شد. اکسسوری هایی مانند انواع چوکر، پیرسینگ، گوشواره های حلقه ای، کلاه های بافتنی طرح دار و… هم جزو آیتم های اصلی استایل گرانج است. تتو ها و رژ لب های تیره هم در طی سال ها به ترندهای گرانج تبدیل شدند.

چطور به سبک گرانج لباس بپوشیم؟

و اما چطور می توانید به سبک گرانج لباس بپوشید؟ اگر صرفا مقید به گرانج کلاسیک نباشید گستره متنوعی در اختیار دارید؛ چراکه می توانید با ترکیب آیتم ها و ویژگی های استایل گرانج با دیگر استایل ها مانند پانک، دارک و یا گوتیک استایل های متنوعی برای خودتان بسازید. در این بخش از مطلب ابتدا به استایل کلاسیک گرانج دهه نود می پردازیم و سپس استایل های پیشنهادی دیگری برای ترکیب آیتم های گرانج با دیگر استایل ها وسبک گرانج مدرن خواهیم پرداخت.

  • چگونه گردنبند چوکر را به استایل تان اضافه کنید و بدرخشید

استایل کلاسیک گرانج دهه 90

اگر می خواهید به استایل گرانج کلاسیک دهه 90 و استایل محبوب کرت کوبین فقید وفادار بمانید و یک گرانجر دهه نودی باشید باید به سراغ آیتم های اصلی و کلاسیک استایل گرانج بروید. تی شرت های تیره سایز بزرگ، پیراهن های فلانل رنگ و رو رفته و چهارخانه، شلوارهای جین پاره و زاپ دار و بوت های ارتشی و یا کتانی های کانورس. اکسسوری های گرانج مانند چوکرها و پیرسینگ ها هم می توانند استایل تان را تکمیل نمایند.

استایل گرانج دارک

گرانج در استایل دارک گرانج می توانید کراپ تاپ های مشکی، فلانل های تیره، شلوارهای جین زاپ دار تیره، دامن چهارخانه مشکی، کت های چرم مشکی، کمربندهای چرمی مشکی، جوراب شلواری های زنبوری و یا چوکرهای زنجیر دار را به استایلتان اضافه کنید. برای کفش هم به سراغ بوت های ارتشی مشکی و یا چکمه های لژدار (بوت های پلت فرم ) چرمی بروید.

استایل گرانج سافت با رنگ های پاستلی

رنگ های پاستلی را به آیتم های گرانچ اضافه کنید؛ دامن های کوتاه با رنگ های پاستلی یا کت های جین روشن در کنار بقیه آیتم های گرانج.

استایل گرانج با ترکیب رنگ های مختلف

رنگ های بولد و یا رنگ های نئونی را در استایلتان بهره ببرید. طیف های بولد صورتی، آبی، زرد یا بنفش را به آیتم های استایل گرانج اضافه کنید. بهتر است یک رنگ بولد انتخاب نموده و بقیه رنگ های استایلتان را از میان رنگ های خنثی انتخاب کنید. پیراهن های فلانل یا دامن های چهارخانه با رنگ های بولد در این استایل کاربرد دارند.

و در آخر

در این مطلب به پیشینه و ویژگی های استایل گرانج پرداختیم، اگر می خواهید به سبک گرانج کلاسیک وفادار بمانید آیتم های اصلی و شاخص این استایل را تهیه و جمع آوری کنید. اگر هم می خواهید سبک گرانج مدرن تری را داشته باشید می توانید بعضی آیتم های این استایل را با آیتم های ساده تر و یا استایل های دیگر ترکیب کنید.

منابع: sewguide, thevou

منبع: دیجی استایل

به "استایل گرانج چیست؛ لباس پوشیدن به سبک کرت کوبین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استایل گرانج چیست؛ لباس پوشیدن به سبک کرت کوبین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید