راهبرد جدید کوزوو برای مذاکرات، تنش با صربستان را عمیق تر کرد

به گزارش وبلاگ افرا، بلگراد-خبرنگاران- مجلس کوزوو با تصویب راهبردی سیاسی در مذاکرات عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا ، تنش های موجود با صربستان را عمیق تر کرد.

راهبرد جدید کوزوو برای مذاکرات، تنش با صربستان را عمیق تر کرد

به گزارش شامگاه پنجشنبه وبلاگ افرا از پایگاه های اینترنتی بالکان، فاتمیر لیمای سرگروه تیم مذاکره نماینده کوزوو در مذاکرات با صربستان خطاب به نمایندگان مجلس کوزوو هدف مهم و اساسی از تصویب راهبرد سیاسی پریشتینا در مذاکرات با صربستان را به رسمیت شناختن کوزوو از سوی بلگراد و عضویت این کشور در اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد خواند.

وی همچنین ضمن آمادگی کوزوو برای ادامه مذاکرات با صربستان در حل وفصل مساله کوزوو گفت: اکنون تمامی راه ها برای مذاکرات با بلگراد در بروکسل فراهم است.

آلکساندر ووچیچ رئیس جمهوری صربستان پس از تصویب راهبرد کوزوو برای مذاکرات نشست شورای امنیت ملی صربستان در بلگراد را برای روز آدینه (8 مارس / 17 اسفند) اعلام نمود.

صربستان، کوزوو را استان جنوبی خود می داند و تحت هیچ شرایطی حاضر نیست که آن را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت بشناسد و در این راستا تحلیلگران سیاسی تصویب راهبرد دولت پریشتینا برای مذاکرات با صربستان را مانند اعلام غیررسمی جنگ تصور می نمایند.

تاکنون از طرف صربستان چند گزینه برای حل مساله کوزوو از جمله اعطای دولت خودمختار مطرح شده است.

این درحالیست که کوزوو بر اعلام استقلال خود در سال 2008 میلادی پایبند است و صربستان نیز تنها بر روی حل و فصل مساله کوزوو در چارچوب قانون اساسی خود اصرار می ورزد که در آن، کوزوو بخشی از قلمرو این کشور به شمار می رود.

مذاکرات عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا برای حل مساله کوزوو در سال 2013 با میانجیگری اتحادیه اروپا شروع و نتیجه مطلوبی برای طرفین نداشته است.

پس از افزایش 100 درصدی مالیات بر کالاهای وارداتی صربستان از سوی دولت کوزوو در دوم آذرماه امسال، این مذاکرات متوقف شده است.

به دنبال تصمیم حکومت کوزوو برای افزایش 100 درصدی مالیات بر کالاهای صربستان، اتحادیه اروپا با اشاره به تشدید تنش روابط مالی، تجاری و سیاسی میان صربستان و کوزوو، از بلگراد و پریشتینا خواست که هرچه زودتر به اقدام های تحریک آمیز سرانجام دهند و برای عادی سازی روابط مالی، تجاری و سیاسی گام بردارند.

از طرف دیگر، کشمکش های سیاسی بین صربستان و کوزوو پس از عدم موفقیت کوزوو برای عضویت در سازمان پلیس بین الملل (اینترپل) در سال گذشته میلادی، تنش ها افزایش پیدا نموده و بروکسل در این راستا طرفین را به ادامه مذاکرات برای برطرف اختلافات فراخوانده است.

صربستان که براساس قانون اساسی خود و قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل، کوزوو را استان جنوبی خود می داند از هرگونه ابزار سیاسی و حقوقی در ممانعت از عضویت کوزوو در سازمان های بین المللی استفاده می نماید.

به رغم مذاکرات متعددی که بین بلگراد و پریشتینا به سرپرستی مقامات سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شده، مواضع صربستان و کوزوو به یکدیگر نزدیک نشده و مرتب تنش هایی بین طرفین وجود داشته است.

کوزوو با حمایت بسیاری از کشورهای غربی به خصوص آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا کوشش دارد که با عضویت در نهادهای بین المللی، بتواند اعلام استقلال خود را برای راه یافتن به سازمان ملل به عنوان عضو دائم به مرحله سرانجام برساند.

صربستان نیز با برخورداری از حمایت پایدار بعضی از کشورها از جمله فدراسیون روسیه، چین و 5 عضو اتحادیه اروپا که کوزوو را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت نشناخته اند از عضویت آن در سازمان های مانند سازمان ملل ممانعت می نماید.

کوزوو براساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل متحد از ژوئن سال 1999، تحت قیمومیت هیأت غیرنظامی این سازمان قرار گرفته و نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موسوم به کی فور برای تأمین امنیت در این سرزمین مستقر شده اند.

مجلس کوزوو در فوریه 2008 به طور یکجانبه استقلال این بخش از صربستان را اعلام نمود؛ اما بلگراد با اعلام این که کوزوو، استان جنوبی صربستان است، اعلام یکجانبه استقلال آن را قبول ندارد و خواستار باطل شدن سند استقلال کوزوو از راه های دیپلماتیک و صلح آمیز است.

مقامات بلندپایه صربستان بارها تأکید نموده اند که حکومت این کشور هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد و دولت بلگراد همواره در کنار صرب های این سرزمین قرار گرفته است.

شبک**اروپام**436**1392

منبع: ایرنا

به "راهبرد جدید کوزوو برای مذاکرات، تنش با صربستان را عمیق تر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهبرد جدید کوزوو برای مذاکرات، تنش با صربستان را عمیق تر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید