آسیا 2014؛ سالی پر از حوادث تلخ برای چشم بادامی ها

به گزارش وبلاگ افرا، خبرنگاران: کشورهای شرق آسیا در سال 2014 شاهد حوادثی تکان دهنده بودند که سقوط سه فرونده هواپیمای مسافربری مالزی و همچنین غرق شدن یک کشتی مسافربری حامل صدها دانش آموز در کره جنوبی از مهمترین این حوادث به شمار می رفتند.

آسیا 2014؛ سالی پر از حوادث تلخ برای چشم بادامی ها

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ افرا، شرق آسیا در سال 2014 شاهد تحولات سیاسی و حوادث زیادی از جمله، غرق کشتی، سقوط هواپیما و تحصن بود.

کره جنوبی

در 16 آوریل غرق شدن یک کشتی مسافربری در سواحل کره جنوبی که حامل 476 مسافر بود یکی از حوادث مهم 2014 برای این کشور به شمار می رود. بیشتر مسافران این کشتی را دانش آموزانی تشکیل می دادند که در قالب یک اردو درحال سفر به یکی ازجزایر جنوبی این کشور بودند. در نتیجه این حادثه تنها 172 نفر نجات یافتند. دادگاهی در کره جنوبی با معرفی کاپیتان این کشتی به عنوان مقصر اصلی این حادثه وی را به 36 سال زندان محکوم کرد. شوک ناشی از این اتفاق به اندازه ای شدید بود که رئیس جمهور کره جنوبی در مراسمی با چشمانی اشک بار خود را مسئول این فاجعه معرفی و از مردم این کشور عذرخواهی کرد.

کره شمالی

این کشور به عنوان یکی از عجیب ترین و مرموز ترین نقاط روی زمین برای بسیاری از دولتها به ویژه آمریکا، کره جنوبی، چین و ژاپن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. علاوه بر ازمایشات موشکی این کشور که با واکنش همسایگانش و همچنین آمریکا روبرو شد موضوعی که در سال گذشته جلب توجه کرد موضوع غیبت چند هفته ای رهبر این کشور از انظار عمومی به دلایل نامعلوم بود. خبرگزاری رسمی این کشور در 26 سپتامبر و پس از سه هفته غیبت وی اظهار داشت که کیم جونگ اون از یک بیماری رنج می برد. هر روز که از این غیبت می گذشت بازار شایعات درباره وی گرمتر می شد. مرگ رهبر کره شمالی به دلیل بیماری، احتمال کودتای خاموش در دولت و اعدام تعدادی از مقامات بلند پایه توسط کیم جونگ اون شایعاتی بود که در زمان غیبت وی مطرح شده بود.

در 24نوامبر شرکت فیلم سازی سونی هدف حمله اینترنتی نهاده شد و با توجه به ساخت یک فیلم کمدی توسط این شرکت با عنوان مصاحبه علیه رهبر کره شمالی بسیاری از نقش پیونگ یانگ در این حمله اطلاع دادند. در دوم دسامبر پلیس فدرال آمریکا تحقیقات دراین باره را شروع کرد تا اینکه در 16 دسامبر گروه هکری موسوم به محافظان صلح با اشاره مستقیم به نام فیلم تهدید کرد درصورت پخش فیلم در سینما دست به اقدام تروریستی خواهد زد. هرچند شرکت سونی تحت تاثیر این تهدیدات از تاخیر در اکران فیلم اطلاع داد اما با انتقاد رئیس جمهور آمریکا نسبت به این تصمیم خاتمه اظهار داشت که فیلم مذکور به صورت محدود اکران خواهد شد که این اتفاق نیز بدون بروز حادثه ای جدی رخ داد.

مالزی

2014 برای شرکتهای هواپیمایی مالزی سالی سیاه به شمار می رفت. در 8 مارس یک فروند هواپیمای خطوط هوایی این کشور با 239 مسافر و خدمه در جهت کوالالامپور به پکن اندکی پس از پرواز از صفحه رادار محو شد. در نهایت شگفتن تمام کوشش ها برای یافتن این هواپیما در منطقه ای به وسعت 37 هزار کیلومتر بی نتیجه باقی ماند و تا کنون هیچ اثری از آن پیدا نشده است. در 17 جولای یک فروند بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین و در نزدیکی مرز روسیه بر اثر اصابت موشک سرنگون شد و تمامی 280 مسافر و 15 خدمه آن جان خود را از دست دادند. با توجه به درگیری های شرق اوکراین بعضی جدایی طلبان و بعضی دیگر حامیان غرب را عامل سرنگونی این هواپیما دانسته و انگشت اتهام را به سوی یکدیگر گرفتند. سومین حادثه در 28 دسامبر برای هواپیمای خطوط هوایی ایر آسیا مالزی رخ داد. پرواز 8501 ایر آسیا با 162 مسافر و خدمه از شهر سورابایا در اندونزی راهی سنگاپور بود که در 6:17 صبح از صفحه رادار خارج و بکلی ناپدید شد.

هنگ کنگ

اعتراضات هنگ کنگ در سپتامبر 2014 و پس از اعلام تصمیم چین درباره اصلاحات پیشنهادی در سیستم انتخاباتی هنگ کنگ شکل گرفت. با اعمال محدودیتهای بیشتر بر روند انتخابات معترضان در اطراف ساختمان های دولتی تجمع کردند و افرادی که بعدها اعضای جنبش چتر نام گرفتند تعداد زیادی از تقاطع های اصلی شهر را اشغال کردند. مردم این شهر که خواستار حرکت به سمت دموکراسی بیشتر و استقلال هستند علاوه بر اصلاحات در انتخابات خواستار استعفای لئون چونگ یینگ، رئیس دولت هنگ کنگ بودند. هرچند دولت تا 6 اکتبر به معترضان فرصت داد تا خیابان ها را ترک نمایند اما عدم توجه آنها به این مسئله منجر به درگیری میان پلیس و مخالفان و ادامه اعتراضات تا ماه های پس از آن شد.

پ

منبع: تسنیم

به "آسیا 2014؛ سالی پر از حوادث تلخ برای چشم بادامی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیا 2014؛ سالی پر از حوادث تلخ برای چشم بادامی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید