دلایل تاخیر در اجرای اینستکس از نگاه یک صاحبنظر روس

به گزارش وبلاگ افرا، مسکو - خبرنگاران- سردبیر و مدیرعامل روزنامه مالی دلاوایا گازتا روسیه معتقد است که تاخیر در راه اندازی طرح ساز و کار مالی اروپا برای تسهیل همکاریها با ایران موسوم به اینستکس به دلیل فشارهای آمریکا است.

دلایل تاخیر در اجرای اینستکس از نگاه یک صاحبنظر روس

الکساندر لینیک روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ افرا در مسکو گفت: اروپا تحت شدیدترین فشارهای آمریکا واقع شده است تا از آغاز طرح ساز و کار اقتصادی برای همکاری با ایران صرف نظر کند.

سردبیر روزنامه روسی یادآوری کرد: اتحادیه اروپا وعده داده بود در پاییز سال گذشته طرح اینستکس را به اجرا درآورد با این وجود هر بار تاریخی را برای آغاز بکار این طرح اعلام می کند.

لینیک بیان کرد: کاملا آشکار است که اتحادیه اروپا نمی خواهد روابط پر تنش موجود با آمریکا را بدتر کند و سعی دارد از تنش های موجود بین واشنگتن و بروکسل بکاهد، شاید یکی از راه هایی که اعضای اتحادیه اروپا به آن فکر می کنند خودداری از اجرای اینستکس است.

این کارشناس روس معتقد است که اتحادیه اروپا هرچند که علاقه دارد به همکاریها با ایران ادامه دهد اما تعامل و همکاری گسترده با آمریکا را ترجیح می دهد.

وی افزود: حتی اگر اینستکس در آینده آغاز بکار کند اتحادیه اروپا ممکن است در همکاریها در چارچوب آن به کندی عمل کند.

لینیک در واکنش به این پرسش که موضع روس ها در خصوص اینستکس چیست، نیز گفت: روسها علاقه مند به آغاز بکار اینستکس هستند چرا که این طرح می تواند علاوه بر اعضای اتحادیه اروپا شامل حال دیگر کشورها از جمله چین و روسیه شود.

سردبیر روزنامه دلاوایا گازتا گفت: روسیه علاقه مند به توسعه همکاریها با ایران است و گسترش روابط و همکاریهای اقتصادی و بازرگانی و سایر حوزه ها با ایران را در اولویت قرار داده است و به همین دلیل برای رفع موانع موجود تلاش می کند.

ساز و کار اقتصادی جدید اروپا موسوم به اینستکس روز 31 ماه ژانویه چند ماه بعد از خروج امریکا از برجام به طور رسمی اعلام شد.

این ساز و کار اقتصادی امکان ادامه بازرگانی با ایران با دور زدن تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا را فراهم می کند.

برای این منظور شرکتی به نام اینستکس در فرانسه با مشارکت آلمان و انگلیس ایجاد شده است.

اروپام*391*1346**

منبع: ایرنا

به "دلایل تاخیر در اجرای اینستکس از نگاه یک صاحبنظر روس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل تاخیر در اجرای اینستکس از نگاه یک صاحبنظر روس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید