تلسکوپ فضایی هابل با توقف یک رایانه داخلی از کار افتاد

به گزارش وبلاگ افرا، یک رایانه داخلی تلسکوپ فضایی هابل از روزهای گذشته دچار مشکل شده است و ناسا کوشش می نماید تا تلسکوپ را به فرایند عادی فعالیت بازگرداند.

تلسکوپ فضایی هابل با توقف یک رایانه داخلی از کار افتاد

رایانه تلسکوپ فضایی هابل روز یکشنبه 13 ژوئن کمی پس از ساعت 16:00 منطقه زمانی شرقی (00:30 بامداد 24 خرداد) متوقف شد. تیم عملیاتی هابل پس از تجزیه وتحلیل داده ها، آنالیز می نماید که آیا یک ماژول حافظه خراب شده باعث این مشکل در رایانه شده است یا خیر؟ تلسکوپ فضایی هابل چند ماه پیش هم به خواب زمستانی رفت اما طی چند روز مشکل رفع شد و دوباره به فعالیت عادی بازگشت.

اکنون تیم هابل در حال آماده سازی برای تغییر به یکی از چند ماژول پشتیبان است. سپس به کامپیوتر اجازه داده می گردد یک روز فعالیت داشته باشد و تأیید کند که مشکل به خوبی رفع شده است. در نهایت همه ابزارهای علمی دوباره راه اندازی می شوند تا تلسکوپ به فرایند عادی عملیات بازگردد.

وظیفه این رایانه کنترل و هماهنگی ابزارهای علمی موجود در فضاپیماست. پس از وقفه این رایانه در روزهای گذشته، رایانه اصلی دریافت سیگنال فعال بودن را که یک استاندارد ارتباط میان داده ها و رایانه های اصلی فضاپیما برای پایدار بودن شرایط است، متوقف کرد.

سپس رایانه همه ابزارهای علمی را به طور اتوماتیک در شرایط ایمن (Safe Mode) قرار داد. پرسنل مرکز کنترل در مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا کامپیوتر را روز دوشنبه 14 ژوئن دوباره راه اندازی کردند اما مجددا همان مشکل برای رایانه هابل ایجاد شد.

این رایانه هابل، یک کامپیوتر فضاپیمای استاندارد ناسا (NSSC-1) است که در دهه 1980 ساخته شده است. این ابزار بخشی از ماژول فرماندهی ابزار علمی و مدیریت داده است که در طول آخرین مأموریت سرویس تلسکوپ در سال 2009 جایگزین شد.

با وجود مشکل ایجاد شده، جای نگرانی برای عملکرد هابل نیست زیرا این ماژول دارای سطوح مختلفی از پشتیبان است که می توانند روشن شوند و در صورت لزوم به عنوان سیستم اصلی کار نمایند.

عکس کاور: جدایی تلسکوپ فضایی هابل از شاتل دیسکاوری در سال 1990

Credit: NASA/Smithsonian Institution/Lockheed Corporation

منبع: SciTechDaily

منبع: دیجیکالا مگ

به "تلسکوپ فضایی هابل با توقف یک رایانه داخلی از کار افتاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ فضایی هابل با توقف یک رایانه داخلی از کار افتاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید