انتخاب اسم خاص برای نوزاد؛ لطف والدین یا خطای آن ها؟

به گزارش وبلاگ افرا، آنالیز پدیده تمایل شدید به انتخاب اسم خاص برای فرزند به بهانه خبر تکذیب شده گذاشتن نام برانکو روی یک نوزاد در اهواز را در این گزارش می خوانید.

انتخاب اسم خاص برای نوزاد؛ لطف والدین یا خطای آن ها؟

به گزارش، این روز ها بعضی والدین کوشش زیادی دارند که نامی خاص و ویژه برای فرزندشان انتخاب نمایند. در یکی از آخرین موارد، پستی در شبکه های اجتماعی مورد توجه نهاده شد که پدر و مادری برای فرزند پسرشان به خاطر علاقه شان به سرمربی سابق پرسپولیس، نام برانکو را انتخاب نموده اند.

هرچند ظهر روز گذشته، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور این موضوع را تکذیب کرد و گفت این خبر در فضای مجازی منتشر شده، ولی با توجه به اسناد موجود در ثبت احوال، به هیچ وجه صحت ندارد؛ تکذیب این خبر، از اصل ماجرا یعنی تمایل عجیب مردم برای انتخاب اسامی عجیب برای فرزندشان چیزی کم نمی کند. تمایلی که آنالیز می کنیم درست است یا نه؟

شروع آنالیز ها در حوزه تاثیر نام افراد بر زندگی آن ها به سال 1948 بر می گردد. اولین مطالعه در این حوزه، در دانشگاه هاروارد انجام و طی آن شرایط تحصیلی بیش از سه هزار دانش آموخته مرد دانشگاه آنالیز شد. نتایج این مطالعه نشان داد مردانی که نام های خاص دارند در مقایسه با افرادی که نام هایی معمولی دارند، احتمال بیشتری دارد علایم اختلالات روان شناختی را از خود بروز دهند.

بعد از این مطالعه بودکه توجه محققان به این حوزه بیش از پیش جلب شد. مطالعات در حوزه تاثیر اسم بر زندگی افراد را در دو حوزه می توان پیگیری کرد. اول تاثیری که اسم ما بر اطرافیان مان می گذارد و دوم تاثیری که اسم ما بر خود ما می گذارد و ما را به سمت انتخاب های خاصی سوق می دهد. در ادامه مرور بسیار مختصری بر نتایج مطالعات در این دو حوزه خواهیم داشت.

تاثیر اسم، بر اطرافیان از سنین پایین شروع می گردد. مطالعه ای هفت ساله در فلوریدا نشان می دهد اسم دانش آموزان می تواند بر رفتار معلم با آن ها و انتظاری که معلم از دانش آموزش دارد، تاثیر بگذارد. البته در دوران تحصیل، همان طور که بسیاری از ما شاهد بوده یا تجربه اش نموده ایم، اسامی بسیار خاص و کمتر شنیده شده بیشتر توسط همسالان مورد تمسخر واقع می شوند و به این ترتیب اسم فرد تا حدی معین نماینده رفتار همسالان هم هست.

با اتمام دوران مدرسه، اما تاثیر نام بر اطرافیان تمام نمی گردد. در سال 2004 دو اقتصاددان، مطالعه نوآورانه ای را در شیکاگو و بوستون انجام دادند. این مطالعه نشان داد جدای از توانمندی هایی که افراد دارند، در زمان آنالیز رزومه افراد در شرکت های مختلف، اسم افراد تا 50 درصد می تواند احتمال دعوت به مصاحبه برای آنالیز بیشتر شرایط او را افزایش دهد. در سال 2006 دو محقق سوئدی متوجه شدند زمانی که مهاجران اسم خود را تغییر می دهند و اسامی رایج را برای خود انتخاب می نمایند، درآمدشان می تواند تا 26 درصد افزایش یابد.

بر اساس این مطالعات می توان گفت داشتن اسمی رایج و مطابق با زمان و عرف جامعه، می تواند از جهاتی بهترین انتخاب هر والدی برای فرزندش باشد، اما تاثیر اسامی بر خود فرد چه؟ آیا می دانستید اسم شما می تواند بر انتخاب همسر شما تاثیر داشته باشد؟

بعضی آنالیز ها نشان می دهد احتمال این که افراد به کسی که اسمش شباهت هایی با نام شان دارد، جذب شوند و تمایل به ازدواج با او را داشته باشند، بیشتر است. علاوه بر آن، نام افراد می تواند بر انتخاب محل زندگی فرد، نوع شغل و حتی انتخاب خیریه برای یاری کردن تاثیر بگذارد. اما چرا چنین است؟ برای پاسخ به این موضوع روان شناسان از اصطلاح خودبینی پنهان استفاده می نمایند.

منظور از این اصطلاح، آن است که وقتی افراد با کار یا فردی احساس شباهت می نمایند، احتمال بیشتری دارد جذب آن شوند. هرچند برای نتیجه گیری درباره افرادی که اسامی بسیار خاص دارند، باید منتظر آنالیز های بیشتر باشیم، اما شاید بتوانیم بگوییم احتمال بروز احساس جداافتادگی در افرادی که اسامی بسیار متمایزی دارند، بیشتر به نظر می رسد.

توجه داشته باشید در آنالیز های علمی، نتایج بر اساس میانگین به دست آمده، تجزیه و تحلیل می گردد و موارد استثنایی مبنای نتیجه گیری نهایی نیستند. بر این اساس قطعا در اطراف همه ما افرادی هستند که با وجود داشتن اسمی بسیار خاص، با هیچ کدام از مسائلی که در متن مطرح شد، در زندگی خود روبه رو نشده اند، اما این افراد استثنا های این موضوع هستند. مسئله آن جاست که انتخاب اسامی خاص به صورت کلی می تواند دردسر هایی را به دنبال داشته باشد.

منبع: خراسان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "انتخاب اسم خاص برای نوزاد؛ لطف والدین یا خطای آن ها؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب اسم خاص برای نوزاد؛ لطف والدین یا خطای آن ها؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید