آژانس های کاریابی امسال برای چند نفر شغل دست و پا کردند؟

به گزارش وبلاگ افرا، بازار کار در ایران فعالان و بازیگران زیادی دارد. از برنامه های جامع دولتی برای استخدام تا آزمون های استخدامی شرکت های خصوصی و همچنین آژانس های کاریابی که یکی از مهم ترین فعالان این عرصه هستند.

آژانس های کاریابی امسال برای چند نفر شغل دست و پا کردند؟

وزارت کار در ایران به عنوان یک نهاد ناظر و هماهنگ کننده در بازار کار ایران معمولا گزارش هایی از فعالیت این بازیگران و مقدار تأثیرشان بر بازار کار منتشر می کند. امسال هم گزارشی از سوی معاونت اشتغال وزارت کار منتشر شده که مقدار تاثیر آژانس های کاریابی بر بازار کار ایران را ارزیابی کرده است.

گزارش های دنیای نشان می دهد که در دنیا به صورت میانه 50 درصد از افرادی در که در طول سال استخدام می شوند شغل شان را از طریق آژانس های کاریابی پیدا می کنند. اما طبق اعلام وزارت کار در ایران این آمار چیزی بین 20 تا 25 درصد است.

از این رو و با توجه به پتانسیل های بازار کار ایران و تجربه پیروز دنیای در استفاده از آژانس های کاریابی، وزارت کار درصدد برآمده تا از ظرفیت کاریابی ها که سهم بسزایی در تامین نیروی کار مورد نیاز کشور و معرفی فرصت های شغلی مناسب برای جوانان و جویندگان کار دارند، به نحو شایسته استفاده کند.

وزارت کار تلاش کرده تا از یک سامانه جامع برای کمک به کاریابی در ایران اقدام کند. سامانه جامع کاریابی ها به نشانی https://samka.mcls.gov.ir در حاشیه دومین جلسه شورای عالی اشتغال رونمایی شد.

در توضیح و معرفی این سامانه همچنین آمده که فعالیت این سامانه بر اساس 15 الگوی کاریابی در دنیا و همچنین منطبق بر زیست بوم ملی اشتغال، موضوع توسعه مدل های کاریابی، توسعه مجوز کاریابی ها و رفع انحصار از آنها طراحی شده است.

محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار که این سامانه زیر نظر معاونت او راه اندازی شده از فرصت هایی که این زیرساخت برای آژانس های کاریابی ایجاد می کند سخن می گوید. او از کاریابی ها به عنوان حلقه واسط بین کارفرما و کارجو نام برده و می گوید:

موسسات کاریابی یکی از ابزارهایی است که وزارت کار برای تحقق هدف گذاری پیش بینی شده اشتغال تا پایان سال 1401 به کار گرفته است.

طبق گزارش وزارت کار ایران در 5 ماه ابتدایی سال 1401 و از طریق کاریابی ها، بیش از 107 هزار و 800 فرصت شغلی شناسایی و 15 هزار و 462 نفر از ابتدای سال به وسیله کاریابی های غیردولتی داخلی و خارجی به کار گمارده شده اند.

این گزارش همچنین عنوان می کند که بیش از 1000 کاریابی غیر دولتی و مرکز مشاوره شغلی در کشور فعال هستند که وزارت کار با هدف افزایش جایگاه این مراکز و بهبود عملکرد آنها، طرح بکارگیری 300 هزار کارجو از طریق دفاتر کاریابی را تدوین و به ادارات کار استانها ابلاغ کرده است.

بر اساس گزارش مرکز برنامه ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار، در سال 1399 بیش از 1084 واحد کاریابی در کشور فعالیت داشتند که از این تعداد 88 واحد دولتی و مابقی خصوصی بودند.

تعداد کل جویندگان کار ثبت نام شده در سال 1399 برابر با 302 هزار و 461 نفر بوده که از این تعداد 66 هزار و 733 نفر در کاریابی های دولتی و مراکز خدمات اشتغال ثبت نام کردند و با احتساب جویندگان کار سال های قبل بیش از 68 هزار و 360 نفر جذب بازار کار شده اند.

همچنین از کل جویندگان کار، 235 هزار و 728 نفر در کاریابی های خصوصی ثبت نام کرده اند که از این تعداد بیش از 68 هزار و 300 نفر به کار گمارده شده اند. کاریابی ها وظیفه اتصال کارفرمای جویای کار به متقاضی شغل را فراهم می کنند و بر این اساس کارشناسان تاکید دارند با توجه به ظرفیت های بالای موسسات کاریابی باید در زمینه های مختلف از جمله واگذاری بسکمک از امور از توان و ظرفیت آنها به شکل مطلوب استفاده کرد.

برابر ماده 119 قانون کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به ایجاد مراکز خدمات اشتغال در سراسر کشور مکلف شده و این مراکز موظفند ضمن شناسایی زمینه های ایجاد کار و برنامه ریزی برای فرصت های اشتغال نسبت به ثبت نام و معرفی بیکاران به مراکز کارآموزی یا معرفی به مراکز تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی اقدام کنند.

انواع آگهی مشاغل را در بلاگ وبلاگ افرا ببینید

***

اخبار استخدام را در بلاگ وبلاگ افرا بخوانید

منبع: بلاگ دیوار

به "آژانس های کاریابی امسال برای چند نفر شغل دست و پا کردند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آژانس های کاریابی امسال برای چند نفر شغل دست و پا کردند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید