کامپرشن تراپی و فواید آن

به گزارش وبلاگ افرا، در این مقاله قصد داریم کامپرشن تراپی و فواید کامپرشن تراپی را آنالیز کنیم. اولین سوالی که پیش می آید این است که کامپرشن تراپی چیست؟ اگر با واژه ایرکامپرشن و کامپرشن تراپی آشنایی ندارید باید بگوییم که به روش های درمانی که با فشرده سازی انجام می شوند کامپرشن تراپی گفته می گردد.

کامپرشن تراپی و فواید آن

این روش درمانی یک روش علمی و تایید شده است. در طول روند درمان از دستگاه های استاندارد مخصوص برای کامپرشن تراپی یا فشرده سازی استفاده می گردد. این روش درمانی یک روش بسیار مفید است که تا حد خیلی زیادی به بهبود روند بیماری یاری می نماید.

تعداد افرادی که از این روش درمانی جواب گرفته اند بسیار بالا می باشند. بنابراین بیشتر پزشکان با توجه به نوع بیماری و احتیاج افراد کامپرشن تراپی را توصیه می نمایند. در ادامه موارد استفاده از این روش درمانی را نام خواهیم برد تا به طور کامل بدانید که چه افرادی باید از کامپرشن تراپی یا فشرده سازی درمانی استفاده نمایند.

موارد استفاده از روش درمانی کامپرشن تراپی:

این روش درمانی به افزایش جریان خون یاری می نماید. بنابراین در قسمت هایی از بدن که خون جریان ندارد از این دستگاه استفاده می گردد. تنظیم نبودن جریان خون می تواند به علت بی تحرکی، بعضی از عمل های جراحی و یا بعضی از بیماری ها باشد.

کامپرشن تراپی به کاهش تورم و درد نیز یاری می نماید. در بسیاری از افراد سالمند، افراد با بیماری های خاص، افراد کم توان و … که تحرک کمی دارند دیده می گردد که پاها ورم می نماید و درد در ناحیه پا احساس می گردد. جوراب های کامپرشن می توانند تا حد زیادی این ورم ها و دردها را کاهش دهند.

این جوراب های کامپرشن به روش کامپرشن تراپی عمل می نمایند. داخل این جوراب های مخصوص کیسه هایی وجود دارد که این کیسه ها پر از هوا می شوند و باعث فشرده سازی بافت و رگ ها می شوند.

مورد دیگر استفاده از کمپرشن تراپی بعد از عمل های جراحی است. در بعضی از عمل های جراحی احتیاج است که بعد از عمل از کامپرشن تراپی استفاده گردد. این روند درمانی می تواند به بهبود جراحات و زخم ها نیز یاری زیادی بکند.

برای افرادی که مسائل وریدی دارند روش فشرده سازی درمانی بسیار موثر است. این روند درمانی به بهبود جریان خون و عملکرد بهتر رگ ها یاری می نماید. معمولا بعد از جراحی های ناحیه پا برای جلوگیری از لخته شدن خون در پا نیز از روش فشرده سازی درمانی یا کامپرشن تراپی استفاده می گردد.

فشرده سازی باعث می گردد که از لخته شدن خون در پاها جلوگیری گردد. مورد دیگر استفاده از این روش استفاده از آن برای ورزشکاران است. در بعضی از موارد برای رفع کردن گرفتگی عضلات و انجام تمرینات بهتر از دستگاه های مخصوص برای کامپرشن تراپی استفاده می گردد.

معنی کلمه کامپرشن:

این کلمه به معنی فشرده سازی می باشد. همانطور که در مطالب فوق و در قسمت مقدمه اشاره شد. منظور از کامپرشن تراپی درمان به وسیله فشار است و منظور از فشار، فشاری است که دستگاه به یاری باد کردن کیسه های هوا ایجاد می نماید.

وسایلی که برای کامپرشن تراپی استفاده می شوند مثل جوراب های کامپرشن، دارای کیسه هایی هستند که دور پا و بدن قرار می گیرند. این کیسه ها مثل دستگاه فشار سنج پر از هوا می شوند و فشار به وسیله هوای داخل این کیسه ها به بدن و بافت ها وارد می گردد. تا به روند درمانی یاری کند.

تکنیک کامپرشن:

این تکنیک یک تکنیک بسیار موثر است که معمولاً در ماساژ استفاده می گردد. در این تکنیک بافت های مختلف ابتدا گرفته می گردد و بعد از یک بازه زمانی بسیار کوتاه آزاد می گردد.

این حرکت گرفتن و آزاد کردن بافت ها مرتباً تکرار می گردد. دستگاه هایی که این عمل را انجام می دهند به صورت اتوماتیک و به یاری کیسه های مخصوص عمل می نمایند. اما در ماساژ معمولاً این تکنیک به یاری دست پیاده سازی می گردد. به این صورتی که بافت ها به یاری دست فشرده و سپس آزاد می شوند.

حرکت دست معمولاً سریع است. به صورت مکرر این حرکت را تکرار می نمایند و بافت ها بین انگشتان دست فشرده می شوند. این تکنیک مزایایی دارد که در این قسمت به آنها اشاره خواهیم کرد.

  1. این تکنیک باعث می گردد بافت هایی که گرفتگی دارند و یا کوتاه شده اند آزاد شوند
  2. به گردش خون یاری می نماید
  3. باعث ریلکس شدن شخص می گردد
  4. اگر بین بافت چسبندگی وجود داشته باشد آزاد می گردد

و …

وازوترین یا کامپرشن:

نام دیگر دستگاه ایرکامپرشن، وازوترین می باشد. جوراب پنوماتیک یا وازوترین یا ایر کامپرشن بسیار معروف هستند و شاید این نام به گوش شما نیز رسیده باشد. این جوراب ها به شیوه کامپرشن تراپی یا وازوترین تراپی عمل می نمایند و تمامی فواید این روش درمانی را دارند. در ادامه مطلب با این نوع جوراب یا وازوترین بیشتر آشنا خواهید شد.

قیمت دستگاه کامپرشن:

این دستگاه قیمت خیلی پایینی ندارد. اما قیمت آن نجومی نیز نیست. دستگاه ایرکامپرشن یا وازوترین معمولاً در مراکز کاردرمانی و فیزیوتراپی استفاده می گردد. اما پزشکان خرید این نوع دستگاه ها را برای بعضی از افراد نیز توصیه می نمایند.

خرید این دستگاه ها برای باشگاه های ورزشی نیز می تواند مفید باشد. زیرا برای گرفتگی عضلات و مسائل به وجود آمده از ورزش بسیار یاری نماینده می باشند.

برای خرید دستگاه ایرکامپرشن می توانید به فروشگاه های تجهیزات پزشکی نظیر فروشگاه برانکارد مراجعه کرده و پس از آنالیز و مشاوره با متخصصان برانکارد، محصول مورد نظر خود را تهیه نمایید.

معمولاً قیمت این دستگاه از 18 میلیون تومان آغاز می گردد و هر چه دستگاه پیشرفته تر باشد قیمت آن نیز بالاتر می رود. دستگاه های با قیمت 30 میلیون تومان به بالا نیز موجود می باشند با توجه به کاربرد، دوام و طول عمری که این دستگاه ها دارند، قیمت آن ها به صرفه می باشد.

کورد کامپرشن:

اولین سوالی که به فکر می رسد این است که کورد کامپرشن چیست؟ عمل کوردکامپرشن برای درمان سیاه شدن استخوان به ویژه استخوان ران می باشد. استخوان یک بافت مهم و زنده در بدن انسان است و باید به آن خون رسانی گردد. اگر جریان خون مسئله ای داشته باشد و خون رسانی به استخوان درست انجام نگردد استخوان آغاز به سیاه شدن می نماید.

در مراحل اولیه سیاه شدن استخوان فرد بیمار علائمی را مشاهده نمی نماید. اما در مراحل پیشرفته تر سیاه شدن استخوان با درد زیادی همراه است. این مشکل خون رسانی و سیاه شدن استخوان می تواند بافت های اطراف را نیز درگیر کند و به سایر بافت ها نیز آسیب برساند.

همانطور که در مطالب فوق گفته شد. کامپرشن تراپی در بهبود جریان خون و خون رسانی به تمامی بافت ها بسیار موثر است. بنابراین برای این مورد نیز می تواند بسیار کارآمد باشد و یکی از روش های درمانی مورد تایید محسوب می گردد.

معرفی دستگاه ایرکامپرشن

جهت معرفی دستگاه ایرکامپرشن باید بگوییم؛ ایرکامپرشن یا جوراب وازوترین به جوراب هایی گفته می گردد که به شیوه فشرده سازی عمل می نمایند. این جوراب ها دارای کیسه هایی هستند که این کیسه ها به یاری دستگاه از هوا پر می شوند. هوای داخل این کیسه ها باعث فشرده سازی بافت می گردد.

کیسه های جوراب مانند، به صورتی طراحی شده اند که کاملاً روی پا چفت می شوند. بنابراین فشرده سازی کاملا اصولی صورت می گیرد.

این جوراب برای افراد زیر بسیار کارامد است:

  1. برای افرادی که زمان طولانی مدت نشسته هستند.
  2. برای افرادی که زمان طولانی مدت رانندگی می نمایند.
  3. برای بعضی از خانم های باردار.
  4. برای افرادی که تحت عمل های جراحی خاص قرار گرفته اند
  5. برای افراد معلول و یا کم توان
منبع: فوت و فن

به "کامپرشن تراپی و فواید آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامپرشن تراپی و فواید آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید