واترپیک یا نخ دندان؛ کدام بهتر است؟

به گزارش وبلاگ افرا، همه می دانند که باید به طور منظم مسواک و نخ دندان بزنند. با این حال بسیاری از مردم نمی دانند دستگاه های واترپیک می توانند جایگزین نخ دندان شوند یا خیر؟

واترپیک یا نخ دندان؛ کدام بهتر است؟

نخ دندان

مسواک زدن یک روش مؤثر برای از بین بردن پلاک مواد غذایی از سطح دندان ها است. با این حال، با این روش نمی توانید از شر مواد غذایی که در بین دندان ها و یا زیر لثه گیر نموده است، خلاص شوید.

مزایای نخ دندان

چندین مزیت برای نخ دندان وجود دارد. این روش برای از بین بردن مواد غذایی اضافی لابه لای دندان ها بسیار کارآمد است. از طرفی نخ دندان هزینه پایینی دارد و در هر داروخانه ای یافت می گردد. نخ دندان سریع و آسان است و در هر جایی می گردد از آن استفاده کرد.

معایب نخ دندان

  • عدم دسترسی به بعضی منطقه ها دهان
  • نخ دندان ممکن است باعث خونریزی جزئی گردد، به ویژه اگر به طور منظم استفاده نگردد
  • ممکن است باعث حساسیت لثه گردد
  • ممکن است برای بعضی از افراد استفاده از آن مشکل باشد

با تمام این معایب، هنوز هم استفاده از نخ دندان یکی از کارهایی است که باید به طور منظم انجام گردد. اگر شخصی در حین نخ کشیدن دچار مشکل یا درد می گردد، باید با یک دندان پزشک صحبت کند تا مطمئن گردد که مشکل جدی وجود ندارد.

واتر پیک

واترپیک که به عنوان نخ دندان آبی شناخته می گردد با نخ دندان معمولی فرق دارد.

واترپیک با بهره گیری از یک ماشین خاص جریان آب را به دهان و لثه راهنمایی می نماید. واترپیک به جای خراش دادن دندان برای حذف پلاک، با استفاده از فشار آب باعث ماساژ لثه و از بین بردن غذاها از لای دندان ها می گردد.

مزایا واترپیک

واترپیک مزایای زیادی دارد. استفاده از واترپیک بسیار آسان است، به ویژه برای افرادی که ارتودنسی نموده اند یا افرادی که دندان مصنوعی دائمی یا موقت دارند. بعلاوه ماساژ واترپیک باعث بهبود لثه می گردد و می تواند به منطقه های دسترسی پیدا کند که دسترسی به آن ها با نخ دندان مشکل است.

معایب واترپیک

واترپیک قیمت نسبتاً بالایی دارد و کمی جاگیر است. این دستگاه با آب و برق کار می نماید. بنابراین استفاده از آن در خارج از خانه کمی سخت است.

کدام بهتر است؟

در واقع هنوز جواب روشن و دقیقی برای این سؤال وجود ندارد. مهم ترین مسئله این است که هر روز باید بین دندان ها و زیر لثه تمیز گردد. طبق آمار رسمی، افرادی که از واترپیک استفاده می نمایند، 75 درصد کاهش پلاک و افرادی که از نخ دندان استفاده می نمایند، 57 درصد کاهش پلاک داشته اند.

طبق یک تحقیق دیگر، افرادی که از واترپیک استفاده می نمایند، کمتر دچار التهاب و خونریزی لثه می شوند. با این حال بسیاری از دندان پزشکان و متخصصان بهداشت استفاده از نخ دندان را چه با واترپیک و چه به جای آن توصیه می نمایند.

منبع: فوت و فن

به "واترپیک یا نخ دندان؛ کدام بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واترپیک یا نخ دندان؛ کدام بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید