هوای پوست تان خشک است یا ابری؟

به گزارش وبلاگ افرا، برای داشتن پوستی زیبا و شاداب چه کارهایی باید بکنید؟ حتما می دانید که باید تغذیه مناسب داشته باشید، استرس هایتان را کمتر کنید، خواب مناسب و کافی داشته باشید و از محصولات مراقبت از پوست بهره ببرید. اما اینها کافی نیستند. یک عامل دیگر هم وجود دارد که تاثیر بسیاری روی زیبایی و سلامت پوست ما دارد و آن، آب و هواست. حتما شنیده اید

هوای پوست تان خشک است یا ابری؟

هوای پوست تان خشک است یا ابری؟

تأثیر آب و هوا بر پوست در تبادل نظر با دکتر فرهاد ملک زاد، متخصص پوست و مو

برای داشتن پوستی زیبا و شاداب چه کارهایی باید بکنید؟ حتما می دانید که باید تغذیه مناسب داشته باشید، استرس هایتان را کمتر کنید، خواب مناسب و کافی داشته باشید و از محصولات مراقبت از پوست بهره ببرید. اما اینها کافی نیستند. یک عامل دیگر هم وجود دارد که تاثیر بسیاری روی زیبایی و سلامت پوست ما دارد و آن، آب و هواست. حتما شنیده اید که برخی از مردم می گویند یک نوع آب و هوا به پوستشان نمی سازد یا در نوع دیگری از آب و هوا پوستشان شاداب تر می گردد. برای اینکه تاثیر این عامل را بر پوست بیشتر بشناسیم، پای حرف های دکتر فرهاد ملک زاد، متخصص پوست و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نشسته ایم.

آقای دکتر! به اسم سوال اول می خواهم بپرسم آیا اصلا آب و هوا روی پوست ما تاثیری دارد؟

مسلما! پوست هم مثل هر عضو دیگری از بدن در برابر عوامل محیطی می تواند دچار تغییر بگردد و این تغییرات ممکن است در جهت مثبت یا منفی باشند. آب و هوا یکی از این عوامل محیطی است.

برترین و بدترین نوع آب و هوا برای پوست کدام ها هستند؟

وقتی می گوییم آب و هوا، منظورمان چند عامل است. آب و هوا از 3 جنبه دما، رطوبت و نور آفتاب قابل آنالیز است. به اسم نمونه ممکن است در یک جا دمای هوا سرد باشد ولی نور آفتاب زیاد (مانند منطقه ها کوهستانی و برفی)، یا در جایی هوا گرم و خشک باشد و در جای دیگر گرم و مرطوب. پس باید این عوامل را از هم جدا کنیم. دمای هوا، مانند طیفی است که هر دو سر آن برای پوست زیان آور است. یعنی در هوای بسیار گرم یا بسیار سرد پوست آسیب می بیند. از نظر رطوبت هم باید گفت محیط مرطوب برای پوست بهتر از محیط خشک است. نور آفتاب هم در همه حالت ها، حتی در هوای ابری که برخی ها فکر می نمایند نور آفتاب شدید نیست، می تواند به پوست آسیب برساند.

از همه اینها می توانید نتیجه بگیرید که برترین و مناسب ترین آب و هوا، برای پوست، آب و هوای معتدل و مرطوب است. آب و هوای سرد و خشک و آب و هوای گرم و خشک هم بدترین آب و هوا برای پوست به تعداد می آیند.

چرا آب و هوای خشک، پوست را خراب می نماید؟

پوست انسان همواره روی سطح خودش لایه ای از عناصر دفاعی مثل باکتری های مفید دارد. این سد دفاعی برای عملکرد صحیح نیاز به رطوبت دارد. در هوای خشک، به خصوص موقع وزش باد، تبخیر آب از سطح پوست بالا می رود و این سد دفاعی ضعیف می گردد، بنابراین پوست در برابر عواملی مثل آلرژن ها و عفونت ها ضعیف می گردد. به علاوه خشکی بیش از حد خاصیت ارتجاعی پوست را هم کاهش می دهد و باعث شکسته شدن پوست و پیری زودرس می گردد.

آقای دکتر! کسانی که در منطقه ها خشک زندگی می نمایند برای حفظ پوستشان در برابر آسیب های محیطی باید چه اقداماتی انجام بدهند؟

همان طور که گفتم، رطوبت عنصر بسیار مهمی برای پوست است. پس افرادی که در محیط های خشک زندگی می نمایند باید رطوبت را به پوستشان برسانند. به این ترتیب که مایعات زیاد مصرف نمایند، محیط را برای خودشان مرطوب نمایند، مثلا بخور سرد یا گرم بدهند و روزی چند بار از کرم های مرطوب نماینده استفاده نمایند. این کرم ها بسته به رطوبتی که به پوست می دهند، باید در روز چند بار تجدید شوند. یکی دیگر از کارهایی که افراد در محیط های خشک باید بنمایند این است که از صابون های ضعیف استفاده نمایند تا پوستشان بیش از پیش خشک نگردد.

و کسانی که در محیط های آفتابی زندگی می نمایند، چه؟

این افراد باید حتی الامکان در ساعت های اوج آفتاب از منزل بیرون نروند، لباس محفوظ بپوشند و از ضدآفتاب استفاده نمایند و آن را هر 3 ساعت یک بار تجدید نمایند.

برای محیط هایی که نور آفتاب در آنها شدید است، چه ضدآفتابی مناسب است؟

ما همواره به افراد توصیه می کنیم از ضدآفتابی استفاده نمایند که SPF یا همان فاکتور محافظتی آن حداقل بالای 30 باشد. اما نباید فکر کنید که ضد آفتابی با SPF 60، دو برابر و ضد آفتابی با SPF 90، سه برابر ضدآفتاب هایی که SPFشان 30 است، از پوست محافظت می نمایند. بلکه حقیقت این است که ضدآفتاب هایی با SPF 90، نسبت به ضدآفتاب هایی که SPF 30 دارند، فقط 5 تا 7 درصد بیشتر از پوست مراقبت می نمایند. بنابراین نیازی به صرف هزینه بالا و استفاده حتمی از ضد آفتاب با SPF 60 و 90 نیست.

آیا آلودگی هوا هم بر سلامت پوست تاثیر می گذارد؟

به نظر می آید که این طور باشد. وقتی آلودگی هوا روی ریه های ما، مغز ما، چشم ما و حتی خون ما تاثیر دارد، طبیعی است که روی پوست هم، به اسم یک عضو گسترده بدن، اثر خواهد داشت.

حتی عده ای معتقدند وجود ذرات ریز معلق در هوای آلوده، موجب تجزیه و شکست نور آفتاب می گردد و تاثیرات آفتاب را بر پوست بیشتر می نماید. اما اگر بخواهم دقیق تر بگویم، در این مورد، حرف و حدیث زیاد است و هنوز نتایج قطعی تحقیقاتی در دست نیست. به هر حال، توصیه ما به افراد این است که حتی الامکان سعی نمایند از هوای آلوده دور باشند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "هوای پوست تان خشک است یا ابری؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوای پوست تان خشک است یا ابری؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید