متاستاز سرطان تیروئید

به گزارش وبلاگ افرا، متاستاز (دگرنشینی یا فراگستری) در لغت به معنای توسعه سرطان به سایر اندام های بدن است. سلول های سرطانی به بافت های مجاور حمله می نمایند یا با ورود به جریان خون، خود را به دیگر اندام ها می رسانند و تومور تشکیل می دهند. در این مقاله با دانستنی های متاستاز سرطان تیروئید با شما هستیم. با ما همراه باشید.

متاستاز سرطان تیروئید

متاستاز سرطان چیست؟

متاستاز در واقع توسعه سلول های سرطانی به نواحی نو بدن است که اغلب به وسیله سیستم لنفاوی یا جریان خون صورت می گیرد. سرطان متاستاتیک یا تومور متاستاتیک نیز نوعی بیماری است که از محل اصلی منشاء و بخشی که در ابتدا شروع شده و به اندام های مختلف بدن توسعه یافته است. تومورهایی که از سلول های توسعه یافته تشکیل می شوند، تومورهای ثانویه نام دارند. این سرطان ممکن است به اندام های مجاور محل شروع منتقل گردد که در این صورت به آن متاستاز محلی گفته می گردد؛ عکس این حالت متاستاز دوردست نام دارد.

علائم سرطان متاستاتیکسرطان متاستاتیک همواره با علائم همراه نیست و اگر علائمی باشد، ماهیت و فرکانس آن ها به میزان و محل تومورهای متاستاتیک بستگی دارد. بعضی از علائم رایج سرطان متاستاتیک عبارت اند از:

* درد و شکستگی مربوط به زمانی که سرطان به استخوان سرایت نموده است.

* سردرد، تشنج یا سرگیجه مربوط به زمانی که سرطان به مغز سرایت نموده است.

* تنگی نفس مربوط به زمانی که سرطان به ریه سرایت نموده است.

* زردی یا ورم شکم مربوط به زمانی که سرطان به کبد توسعه یافته است.

متاستاز محلی سرطان تیروئیدبافت های مجاوری که سلول های سرطان تیروئید می توانند به آن حمله نموده و آن نواحی را سرطانی نمایند، عبارت اند از:

* عضلات، رگ های خونی یا اعصاب گردن

* حنجره (جعبه صدا)

* نای

* مری

* هیپوفارنکس (قسمت پایین گلو)

* غدد لنفاوی موجود در گردن

* غدد لنفاوی مابین ریه ها (به نام غدد لنفاوی مدیاستین)

متاستاز دوردست سرطان تیروئیدبافت های دوردستی که سلول های سرطانی تیروئید می توانند به آن حمله نموده و آن نواحی را سرطانی نمایند، عبارت اند از:

* ریه ها

* استخوان

* مغز

* کبد

سرطان چطور به دیگر اعضا حمله می نماید؟سلول های سرطانی طی چند مرحله در تمام بدن پخش می شوند؛ این مراحل شامل موارد زیر هستند:

* رشد یا تهاجم به بافت سالم مجاور

* توسعه به وسیله دیواره های غدد لنفاوی مجاور یا رگ های خونی

* توسعه به وسیله سیستم لنفاوی و جریان خون به سایر قسمت های بدن

* توقف در رگ های خونی کوچک در یک مکان دوردست (نسبت به مبدأ توسعه سرطان)، حمله به دیواره رگ های خونی و حرکت به سمت بافت های اطراف

* رشد سلول ها در مکان نو و تشکیل تومور سرطانی

* تشکیل رگ های خونی نو که خون مورد احتیاج رشد تومور را تأمین می نمایند.

در بیشتر مواقع توسعه سلول های سرطانی در یکی از این مراحل متوقف خواهد شد؛ اما خوب است بدانیم تا زمانی که شرایط هر مرحله برای سلول های سرطانی مطلوب باشد، پیشرفت نموده و در نهایت تومورهای نو در سایر نقاط بدن به وجود خواهند آورد. سلول های سرطانی متاستاتیک می توانند پس از انتقال به سایر نقاط بدن سال ها غیرفعال بمانند و ناگهان رشد خود را شروع نمایند.

متاستاز سرطان تیروئید را چگونه درمان کنیم؟متاستاز سرطان تیروئید اگر در مراحل اولیه تشخیص داده گردد، با درمان ید رادیواکتیو (RAI) قابل درمان است؛ زیرا اغلب متاستازها در اوایل کار خاصیت جذب ید را دارند. در بعضی مواقع تومورهای سرطانی آن قدر کوچک هستند که فقط در اسکن رادیواکتیو معین می شوند و در تصاویر سی تی اسکن خبری از آن ها نیست؛ در این مواقع نیز درمان ید رادیو اکتیو (RAI) یک راه حل مناسب خواهد بود.

اما در شرایطی که سرطان به میزان کافی پیشرفت داشته و تومورها به راحتی در تصاویر CAT scan و سونوگرافی مشاهده شوند، بیمار باید جراحی شده و غده تیروئید او از بدن خارج گردد. در واقع رایج ترین راه درمان متاستاز سرطان تیروئید و غدد لنفاوی در گردن عمل جراحی و برداشتن غده تیروئید است.

متاستاز سرطان تیروئید به سایر اعضای بدن (متاستاز دوردست)

1. ریهتوسعه سرطان تیروئید در ریه با علائم خاصی از جمله سرفه مداوم، کاهش وزن، سرفه های خونی، تنگی نفس، عفونت مکرر قفسه سینه و درد و ناراحتی در قفسه سینه همراه است.

2. استخوانسلول های سرطانی تیروئید گاهی تا استخوان ها پیشرفت نموده و این نواحی را آلوده می نماید که در این صورت با علائمی چون درد استخوان (به ویژه زمان خواب)، شنمایندگی استخوان و مسائل عصبی نخاع مثل ضعف در پا، کمردرد، حرکات زیاد روده یا بی حسی در شکم همراه است.

3. غدد لنفاوییکی از شایع ترین مناطقی که انتظار توسعه سرطان تیروئید به آن را داریم، غدد لنفاوی است که با علائمی از قبیل تب و لرز، تعریق شبانه، خستگی، کاهش وزن و بعلاوه وجود غدد لنفاوی بزرگ در بدن همراه است. البته باید در نظر داشت که هر وجود غده در گردن لزوماً به معنای سرطان غدد لنفاوی نیست و تشخیص دقیق را باید به پزشک حاذق واگذار کرد. برای درمان این نوع سرطان به جای جراحی می توان از روش های کمتر تهاجمی مثل آر اف (RF) و ماکروویو استفاده کرد.

4. مغزمتاستاز سرطان تیروئید به مغز امری نادر است که درمان آن با توجه به محل ضایعه در مغز، تصویر رادیوگرافی و زمان توسعه بیماری متفاوت خواهد بود.

کلام آخرهمانطور که دیدیم سرطان تیروئید به خودی خود یک سرطان گسترده است و اگر پیشرفت کند، در خوش بینانه ترین حالت بافت های اطراف از جمله نای، مری، رگ های خونی، عضلات یا اعصاب این نواحی را تحت تأثیر قرار می دهد و در بدبینانه ترین حالت به اعضای اساسی مثل نخاع حمله می نماید. این بیماری اگر در مراحل اولیه قبل از توسعه شناسایی گردد با کمترین عوارض ممکن قابل درمان است.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "متاستاز سرطان تیروئید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متاستاز سرطان تیروئید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید