فناوری های تجربه شده جهان در مقابله با سیل

به گزارش وبلاگ افرا، ایرنا نوشت: نظر به سیل خیز بودن جغرافیای ایران می توان با توسل به فناوری ها و تجهیزات نوین در عرصه مقابله با سیلاب، پیامدهای منفی این بلای طبیعی را تا حدود زیادی کنترل کرد.

فناوری های تجربه شده جهان در مقابله با سیل

بارش های سنگین در واپسین روزهای سال 1397، 24 استان کشور را با سیلاب و پیامدهای ناشی از آن درگیر نموده و ضمن وارد کردن خسارات سنگین به جاده ها، زیرساخت ها، پل های ارتباطی، منازل مسکونی، میراث فرهنگی و مزارع کشاورزی در این استان ها، جان 67 نفر از شهروندانمان را گرفت. با گذشت از برهه تأسف، سرزنش و سوگواری، اینک زمان آن فرا رسیده تا برای جلوگیری از تکرار این فاجعه ملی در آینده، راه چارههای عملی موجود را مورد مطالعه قرار داده و به کارگیریم.

از جا که زیرساخت های شهری با ملزومات زهکشی زمینی که روی آن بنا شده اند، سازگار نیستند، گسترش شهرها احتمال وقوع سیل را بالا برده است. جاری شدن سیلاب یک بلای طبیعی است که امکان وقوع آن در هر زمان و مکانی وجود دارد و نمی توان به طور کامل از آن جلوگیری کرد اما همواره راه هایی برای به حداقل رساندن آسیب ها و مدیریت این بحران به بهترین نحو ممکن، وجود دارند.

استفاده از کیسه های شن یکی از روش های متداول در مهار جریان سیل است اما تغییرات اقلیمی و گرمایش کره زمین به طبع آن، با تشدید شدت و فراوانی وقوع سیلاب در دنیا، رفته رفته روش های سنتی را بی اثر نموده و باید به فکر به کارگیری فناوری های جدید و نوآورانه در برخورد با این پدیده باشیم. موضوعی که کشورهایی چون ژاپن، هلند و انگلستان که از مناطق سیل خیز دنیا هستند، از پیشگامان آن بوده اند.

در ادامه گزارش ایرنا، به آنالیز شماری از این راه چارهها خواهیم پرداخت.

سیل بندهای متحرک ؛ تجربه پیروز ژاپن و هلند

مجمع الجزایر ژاپن تاریخچه ای طولانی در روبرو با سیلاب های ویرانگر دارد که بیش از همه مناطق ساحلی این کشور را تهدید می نماید. مهندسان ژاپنی برای حفاظت از این مناطق در برابر خطر سیل، سیستم پیچیده ای از کانال ها و سدهای سلولی سیل گیر را طراحی نموده اند.

انرژی اکثر دروازه های آبی موجود در مناطق سیل خیز ژاپن به وسیله موتورهای پیشران آبی اتوماتیک تأمین می گردد و فشار آب نیروی لازم برای باز و بسته شدن دروازه ها را فراهم می نماید. ازآنجا که موتورهای هیدرولیک (آبی) با برق کار نمی نمایند، قطع برق در طول طوفان، تأثیری بر عملکرد آن ها ندارد.

هلند از دیگر کشورهای سیل خیز است که 60 درصد از جمعیت آن پایین تر از سطح دریا زندگی می نمایند. هلندی ها در فاصله سال های 1950 تا 1997 برای مقابله باسیل، عملیات دلتا را به راه انداختند که شامل مجموعه ای از سدها، بندهای سیل گیر، سدهای سلولی، خاک ریز و موانع طوفان است. آنچه سدهای هلندی را از سدهای رایج متمایز می نماید که در این بندها از دروازه های متحرک استفاده شده است که در زمان لزوم باز و در وقت احتیاج بسته می شوند، مکانیزمی که به کنترل و مدیریت جریان سیل یاری شایانی می نماید.

شفت های زیرزمینی

ژاپنی ها در قرن های متمادی، لزوم استفاده از فناوری های پیشگیرانه را برای تضمین امنیت جانی شهروندانش در روبروه با بلایای طبیعی درک نموده اند. ژاپنی ها به همین دلیل پروژه ای را با عنوان کانال زیرزمینی تخلیه خارجی حوزه کلان شهر (The Metropolitan Area Outer Underground Discharge Channel) به راه انداخته اند که هدف اصلی آن منحرف کردن راستا آب اضافی حاصل از بارش های سنگین از ناحیه شهری به سمت شفت های زیرزمینی است. این آب در ادامه به رودهایی که فاصله زیادی با کانون های جمعیتی دارند، منتقل می گردد. در این سیستم دست کم 5 شفت عمودی به کار رفته که آن چنان بلند و عمیق هستند که می توانند یک شاتل فضایی را در خود جای دهند. هر شفت به یک کانال 6.3 کیلومتری با قطر 10 متر متصل است که به یک مخزن بزرگ تنظیم فشار منتهی می گردد. هدف از تعبیه این مخزن آن است تا از سرعت جریان بی وقفه آب بکاهد و فشار مطلوب آب را حفظ کند.

این سیستم 177 متری، دست کم 22 متر زیر زمین واقع شده است و پمپ های بزرگی در آن تعبیه شده اند که سطح و فشار آب را کنترل نموده و قادرند تا در هر ثانیه بیش از 200 مترمربع آب تخلیه نمایند.

استفاده از دروازه آب (Water Gate)

دروازه آب دستگاهی است که از انرژی آب وارده برای برقراری تعادل در خود استفاده می نماید. هر چند استفاده از این دستگاه نسبت به کیسه های شنی هزینه برتر بوده اما کارایی آن در مهار آسیب های ناشی از سیل اثبات شده است. هر کس می تواند برای حفاظت از خانه خود در برابر سیلاب تنها ظرف چند ساعت این دستگاه را نصب کند. دستگاه های بزرگ تر نیز برای حفاظت از مناطق بزرگ تر، در دسترس هستند.

دروازه آب از کیسه های شنی سبک تر است و امکان استفاده مجدد از آن وجود دارد.

دیواره جلوگیری از ورود آب (Water Inflated Property Barrier)

WIPP دیواره ای از جنس پلی استر فوق مقاوم است که هدف اولیه ساخت آن مقابله با آب به وسیله آب بود. این سیستم یک تیوب بلند با یک ساختار پشتیبان داخلی است که با وصل شدن به هر منبع آبی در نزدیکی خود پر از آب شده و همچون سدی مقاوم در برابر جریان سیل می ایستد.

استفاده، تعمیر و جمع آوری این دیواره ها همچون دیگر دستگاه های مشابه به راحتی و در کمترین زمان انجام می گردد.

آب بندهای فوری ؛ ابزاری کارآمد در آمریکای شمالی

آب بندهای فوری از محبوب ترین دستگاه مقابله با سیل در آمریکای شمالی بوده که در ابعاد 5، 10 و 17 فوتی و مناسب برای هر شرایط محیطی در دسترس هستند. نظراتی که تاکنون در خصوص این فناوری ارائه شده از رضایت مصرف نمایندگان از کارایی آن حکایت دارد.

قطعات ضد سیل (FloodBlock)

FloodBlock قطعاتی هم چین مانند هستند که می توان با وصل کردن آن ها به هم و قرار دادن الگوی حاصل در محل مناسب، از ساختمان های مسکونی و تجاری در برابر سیل محافظت کرد. فوم به کاررفته در کف این قطعات، آب را در خود نگه داشته و از نشت آن جلوگیری می نمایند. با توجه به سادگی و وزن پایین این سیستم، افراد برای استفاده از آن احتیاجی به آموزش های ویژه ندارند.

مقرون به صرفه بودن و کیفیت بالای FloodBlock آن ها را به راه چاره مؤثرتری نسبت به کیسه های شنی تبدیل نموده است.

چند توصیه کلی برای کاهش آسیب های سیل

همان طور که کارشناسان داخلی و خارجی بارها بر آن تأکید نموده اند، مقاوم سازی ساختمان های مسکونی و تجاری در برابر سیلاب، از مهم ترین گام ها در مقابله با تبعات سیل است.

آن طور که کارشناسان مهندسی سیلاب می گویند، تمرکز در ساخت وسازها باید بر مقاوم سازی ساختمان ها در برابر سیلاب باشد بنابراین توصیه می گردد تا در این راه به جای استفاده از ام دی اف و گچ، از گزینه های جایگزین مقاوم تر استفاده گردد.

افزون بر طرح ساخت مراکز مسکونی و تجاری ضد آب، همچنین پیشنهاد می گردد تا برای بالا بردن ایمنی این ساختمان ها، پریزهای برق در ارتفاع های بالاتر نصب شوند.

ایجاد تالاب ها و کاشت درختچه های بیشتر، برگرداندن رودها به راستا اصلی خود، تقویت خاک، استقرار سیل بندهای بیشتر و به کارگیری سامانه های هشدار سیلاب پیشرفته تر، از دیگر راه چارهها برای پیشگیری از خسارات احتمالی است.

5656

منبع: خبرآنلاین

به "فناوری های تجربه شده جهان در مقابله با سیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری های تجربه شده جهان در مقابله با سیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید