شبکه های اجتماعی در اروپا پاسخگوتر می شوند

به گزارش وبلاگ افرا، شیوع کرونا و افزایش اخبار جعلی مرتبط با آن و همچنین فرایند روبه رشد استفاده کاربران بویژه بچه ها و نوجوانان از شبکه های اجتماعی، اتحادیه اروپا را نگران نموده تا جایی که تصمیم گرفته با اعمال فشار مضاعف بر این رسانه های اجتماعی، آنها را در زمینه مطالب منتشر شده بر بستر پلتفرم هایشان مسئولیت پذیرتر کند.

شبکه های اجتماعی در اروپا پاسخگوتر می شوند

قرار است کمیسیون اتحادیه اروپا تا سرانجام سال 2020 قوانین جدیدی را تحت عنوان قانون سرویس های دیجیتال پیشنهاد بدهد که این قانون، مسئولیت و تعهد رسانه های اجتماعی را برای محتوایی که بر بستر پلتفر م شان منتشر می گردد افزایش خواهد داد.

یک توافق، یک قانون

به دنبال نگرانی از انتشار اخبار فیک در شبکه های اجتماعی، اتحادیه اروپا فیس بوک، گوگل و توئیتر را مجبور نموده است تا برای مقابله با اخبار جعلی کوشش بیشتری انجام بدهند و برنامه هایی منسجم تر داشته باشند در غیراین صورت مسئولیت عواقب انتشار هرگونه خبر جعلی، با این غول های دنیای فناوری خواهد بود؛موضوعی که این کمپانی ها را این روزها بشدت به تکاپو واداشته است و شاهد انتشار گزارش های شفافیت عملکرد از آنها هستیم تا نشان دهند در بحبوحه کرونا بیکار نبوده اند و به حذف مطالب نادرست از شبکه های اجتماعی زیرمجموعه شان پرداخته اند.

در واقع پاندمی کرونا شتاب بیشتری به خواسته های اتحادیه اروپا از شبکه های اجتماعی بخشیده است تا در مقابل کسانی که دست به انتشار اخبار جعلی بر بستر این شبکه های اجتماعی می زنند، قوانین حق انتشار را رعایت نمی نمایند یا به انتشار مطالب غیراخلاقی، افراطی و تروریستی، کلاهبرداری و... می پردازند، فعال تر باشند.

دوسال قبل یعنی در سال 2018 اتحادیه اروپا به توافقی با کمپانی های فناوری رسید تا شبکه های اجتماعی بر حسب قوانین خودتنظیمی خود، محتواهای فیک یا نامناسب و غیرقانونی را از پلتفرم هایشان حذف نمایند و فیس بوک، گوگل، توئیتر و تعدادی از شرکت های تبلیغاتی از امضانمایندگان این توافقنامه هستند. دوسال بعد از امضای این توافقنامه حالا کمیسیون اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده که مکانیسم قانون خودتنظیمی، به تنهایی برای ضمانت شفافیت و جوابگو بودن پلتفرم های فناوری و تبلیغاتی که این توافقنامه را امضا نموده اند کافی نیست و باید فشار بیشتری به آنها اعمال کرد.لازم به ذکر است اخبار فیک، ادعاهای غلط در حوزه سلامت و تئوری های توطئه مربوط به کووید 19 و...همگی در دسته مواردی قرار می گیرند که شبکه های اجتماعی باید با آن مقابله نمایند.

کمیسیون اتحادیه اروپا روز پنجشنبه 19 شهریور در بیانیه ای گفت: دو سال پس از توافق با یک قانون عملی خودتنظیمی برای مقابله با اطلاعات نادرست و جعلی، به نظر می رسد فیس بوک، آلفابت گوگل، توئیتر و سایر رقبای فناوری باید کوشش بیشتر و مؤثرتری انجام دهند تا شاهد کمتر شدن میزان اخبار جعلی روی این پلتفرم ها و حتی به صفر رساندن آن باشیم.

از کمپانی های فناوری دیگری که به امضای این توافقنامه پرداخته اند می توان به موزیلا اشاره نمود که گفت در صنعت تبلیغات از قوانین خودتنظیمی خود استفاده می نماید تا مورد نادرستی در این مرورگر وب تبلیغ نگردد و به دنبال آن کمپانی هایی همچون مایکروسافت و تیک تاک نیز به امضای این توافقنامه پرداختند تا مانع انتشار اخبار جعلی و نادرست بر بستر پلتفرم هایشان شوند. اما با توجه به شیوع کرونا و افزایش میزان اخبار جعلی درباره روش های درمانی، نحوه استفاده از ماسک، واکسن کرونا و...، به نظر می رسد اتحادیه اروپا از عملکرد این غول های دنیای فناوری رضایت ندارد و می خواهد حجت را بر آنها تمام کند. همچنین لازم به ذکر است که تیک تاک هفته گذشته به یکی دیگر از قوانین اتحادیه اروپا برای مقابله با انتشار اخبار سرشار از نفرت پیوست و یادآور شد میخواهد هرگونه نفرت را از تیک تاک پاک کند.

ناامیدی کمیسیون اتحادیه اروپا

رویترز نیز در گزارشی یادآور شده، کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام نموده است ارزیابی فعالیت کمپانی های فناوری در قالب قانون خودتنظیمی، ما را ناامید کرد و ازسوی دیگر شاهد تعدادی نقص در نحوه اجرای این قانون هستیم. ازجمله نقص هایی که به آن اشاره شده، شفاف نبودن محل منابع اقتصادی تبلیغات سیاسی روی این پلتفرم هاست. در این گزارش آمده است در سال 2019 جناح های سیاسی در آلمان حدود 3 میلیون یورو روی فیس بوک هزینه نموده اند و این هزینه در بریتانیا و سایر کشورهای اتحادیه اروپا بیشتر بوده اما هرگز کسی جوابگو نبوده که چه کسی این هزینه ها را انجام داده است. بعضی دولت های اروپایی معتقدند این موضوع و مواردی مشابه، می تواند به دموکراسی در این اتحادیه ضربه وارد کند پس باید شبکه های اجتماعی مسئولیت پذیرتر باشند.

در این میان ورا ژوروا، معاون کمیسیون اروپا هم خواهان اقدامات بیشتری برای مقابله با خطرات جدید شد و اضافه کرد: از آنجا که ما شاهد تهدیدات و بازیگرانی جدید در عرصه انتشار اخبار فیک هستیم، وقت آن رسیده است که مقیاس اندازه گیری توانمندی و پیروزیت های کمپانی هایی همچون گوگل را به روز و جدیدتر کنیم. این پلتفرم ها برای فعالیت در سراسر اروپا باید شفاف تر و جوابگوتر باشند.

ژوروا در حال حاضر همچنین روی یک برنامهاقدام برای دموکراسی اروپا کار می نماید تا دموکراسی را در برابر تهدیدات دیجیتالی مقاوم تر کند. این کمیسیون همچنین قرار است تا سرانجام سال قوانین جدیدی را تحت عنوان قانون خدمات دیجیتال پیشنهاد بدهد که مسئولیت و تعهد رسانه های اجتماعی را برای محتوایی که بر بستر پلتفرم شان منتشر می گردد، افزایش می دهد.

وی یادآور شد هرچند فیس بوک، توئیتر، مایکروسافت، یوتیوب و اسنپ چت گام های مثبتی برداشته اند اما این اقدامات کمتر از حد انتظار است. وی همچنین از تیک تاک برای پیوستن به این قانون استقبال کرد و اضافه کرد: تیک تاک کاربران جوانی دارد که بشدت در مقابل سوء استفاده آنلاین و اخبار جعلی و سخنان آمیخته با نفرت، آسیب پذیر هستند و امیدواریم تیک تاک از همه ظرفیت های خود برای حمایت از جوانان استفاده کند.

گزارش شفافیت شبکه های اجتماعی

با فشار بیشتر اتحادیه اروپا به شبکه های اجتماعی، این پلتفرم ها نیز ساکت ننشستند و به انتشار گزارش های شفافیت عملکرد خود پرداختند. به عنوان مثال یوتیوب در گزارش شفافیت خود درباره حذف اخبار جعلی یا مطالب نامناسب حاوی خشونت، مسائل جنسی و... آورده است که تنها در فاصله ماه های جولای تا اول سپتامبر 8.8 میلیون محتوای نامناسب را از پلتفرم خود حذف نموده که البته 93 درصد حذف مطالب به صورت اتوماتیک و توسط ماشین های یادگیری و فناوری هوش مصنوعی اجرا شده است. موضوع جالب تر این است که دوسوم این کلیپ های ویدئویی حتی یک بار هم دیده نشدند و به محض انتشار، توسط الگوریتم های این شبکه اجتماعی شناسایی شده و از پلتفرم حذف شده اند. یوتیوب همچنین در این مدت پیروز به حذف 3.3میلیون کانال یوتیوب و 517 میلیون کامنت نامناسب شده است. یوتیوب همچنین در سطح دنیا هزار نفر را برای نظارت بر محتوای منتشر شده بر بستر این پلتفرم و حذف موارد نامناسب یا جعلی استخدام نموده ولی همچنان بار اصلی بر دوش هوش مصنوعی و ماشین یادگیری است.

فیس بوک که اینستاگرام را نیز در مالکیت خود دارد در یک گزارش شفافیت آورده است بیش از 35 هزار نفر در سراسر دنیا برای تأمین امنیت فیس بوک و اینستاگرام و حذف اخبار جعلی و محتوای مغایر با قوانین این پلتفرم ها فعالیت دارند. فیس بوک همچنین در گزارش شفافیت خود آورده است که در سه ماهه نخست سال جاری 39.5 میلیون مطلب از فیس بوک و اینستاگرام حذف شده که بخش عمده آن اخبار جعلی مرتبط با کرونا بوده است. سخنگوی فیس بوک با اشاره به کمتر شدن تعداد اخبار جعلی و مطالب نادرست در سه ماهه دوم 2020 نسبت به سه ماهه نخست یادآور شد که در این مدت35.7 میلیون مطلب از بستر فیس بوک حذف شده است. همچنین در این گزارش شفافیت آمده است در فاصله ماه های جولای تا اول سپتامبر، فیس بوک به تعداد زیادی از مطالب نامناسب، قبل از پرچمدار شدن شان توسط مردم دسترسی پیدا نموده و آنها را حذف نموده است. به هر حال با این که اتحادیه اروپا معتقد است شبکه های اجتماعی به میزان کافی کوشش نداشته اند اما پلتفرم ها این موضوع را قبول ندارند و گواه آن را نیز گزارش های شفافیت خود می دانند.حال باید منتظر ماند و دید شبکه های اجتماعی تا چه حد می توانند کمیسیون اتحادیه اروپا را راضی نمایند.

منبع: ایران آنلاین

به "شبکه های اجتماعی در اروپا پاسخگوتر می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبکه های اجتماعی در اروپا پاسخگوتر می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید