زیرساخت های روستای تاریخی و گردشگری لیوس دزفول توسعه می یابد

به گزارش وبلاگ افرا، در جلسهای در اداره میراث فرهنگی دزفول مقرر شد در راستای مقاومسازی بناها و خانههای موجود در روستای گردشگری لیوس، اداره بنیاد مسکن شهرستان همکاری لازم در راستای پرداخت تسهیلات به ساکنان این روستا برای مرمت بناها را انجام دهد.

زیرساخت های روستای تاریخی و گردشگری لیوس دزفول توسعه می یابد

به گزارش وبلاگ افرا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، بهمنظور چگونگی تأمین اعتبار برای توسعه زیرساختهای روستای تاریخی لیوس به عنوان روستای هدف گردشگری، جلسه ای با حضور رئیس و معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی دزفول، پوررکنی معاون عمرانی فرمانداری ، ایزدی رئیس بنیاد مسکن دزفول به همراه معاون وی، بخشدار، رئیس شورای اسلامی شهرستان، شورا و دهیاری لیوس در محل اداره میراث فرهنگی شهرستان برگزار گردید.

حجتالله آریایینیا رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول در این نشست اظهار کرد: روستای تاریخی لیوس یکی از سه روستای ویژه گردشگری در خوزستان است که باتوجه به قدمت کهن و ظرفیتهای آن، این قابلیت را دارا است که در مقوله رونق گردشگری شهرستان و استان تأثیر بسزایی داشته باشد.

او با تأکید بر حفظ ساختار بافت این روستا اضافه نمود: با نظارت کارشناسان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول، مرمت بناها و خانههای این روستا باید با استفاده از مصالحی همچون سنگ و گچ که در واقع همان مصالح بکار برده شده در ساختار روستا است انجام و از بکاربردن ورق، بلوک و تیرآهن خودداری گردد.

در ادامه مهدی چناری معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی دزفول نیز با بیان اینکه روستای لیوس طی چندسال اخیر به عنوان یکی از 121 روستای هدف گردشگری کشور انتخاب شده است گفت: این اداره در سالهای گذشته در چندین نوبت به تأمین اعتبار و اجرای سنگفرش گذرها و احداث دو پل در روستای لیوس اقدام نموده است.

وی خواهان کوشش و پیگیری ادارات مختلف در راستای تأمین اعتبار برای توسعه زیرساختهای روستای تاریخی و گردشگری لیوس شد و اضافه نمود: در سال گذشته با هماهنگی بنیاد مسکن شهرستان تسهیلاتی به متقاضیان ساکن در روستای لیوس در راستای تعمیر و مرمت منازل اختصاص یافت که این موضوع با نظارت کارشناسان اداره میراث فرهنگی و در چارچوب حفظ ساختار این روستا و با استفاده از مصالح بومی منطقه شامل سنگ و گچ انجام گرفت که امیدوار هستیم در امسال نیز بنیاد مسکن در راستای ارائه تسهیلات به متقاصیان جدید همکاری لازم را به عمل آورد.

همچنین ایزدی، رئیس بنیاد مسکن شهرستان نیز در این نشست نسبت به ارائه تسهیلات به متقاضیان ساکن در روستای لیوس به وسیله همکاری با اداره میراث فرهنگی دزفول قول مساعد داد.

عبدالحسین پوررکنی معاون عمرانی فرمانداری دزفول نیز با تقدیر از اهتمام و پیگیریهای شورا و دهیاری لیوس نسبت به توسعه این روستا به عنوان یک روستای هدف گردشگری، گفت: ضروری است تا برنامهها و پیگیریهای مدیریت شهری نیز در راستای تأمین اعتبار برای توسعه زیرساختهای روستای لیوس افزایش یابد؛ ضمن اینکه ما نیز در فرمانداری ضمن مذاکره با طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی کشور پیگیریهای لازم را به عمل خواهیم آورد.

او توسعه و رونق گردشگری و مالی روستای لیوس را بسیار مهم برشمرد و اضافه نمود: بالغ بر 8 میلیارد تومان اعتبار به منظور توسعه زیرساختهای دو روستای گردشگری پامنار و اسلامآباد تصویب شده است در حالیکه ضروری است روستای لیوس نیز از چنین اعتباراتی بهرهمند گردد.

در این جلسه مصوب شد که فرمانداری در راستای تأمین اعتبار مرمت روستای لیوس به وسیله معاونت میراث فرهنگی کشور پیگیری های لازم را به عمل آورد. همچنین مصوب شد رئیس شورای اسلامی شهرستان نیز نسبت به پیگیری تأمین اعتبار برای این روستا به وسیله ادارهکل امور روستایی و سایر دستگاهها اقدام کند.

این درحالی است که بنا شد اداره میراث فرهنگی دزفول نیز نسبت به تأمین اعتبار در راستای توسعه زیرساختهای این روستا از جمله سنگ فرش و احداث پل و گذرها پیگیری های لازم را به عمل آورد و طی روزهای آینده بازدیدی از این روستا توسط عوامل حاضر در جلسه انجام گردد.

دومین دستور کار این جلسه هم پرداخت تسهیلات در راستای مقاومسازی بناها و خانههای موجود در روستای لیوس که به زبان محلی لیر خوانده میشوند بود که در این نشست باتوجه به معرفی بیش از 40 متقاضی به منظور دریافت تسهیلات مصوب شد که اداره بنیاد مسکن شهرستان همکاری لازم در راستای پرداخت این تسهیلات را انجام دهد تا ساکنان روستای لیوس پس از دریافت این تسهیلات با نظارت کارشناسان اداره میراث فرهنگی شهرستان به مرمت منازل خود اقدام نمایند.

روستاى لیوس در 73 کیلومترى شمال شهرستان دزفول از توابع دهستان سیدولىالدین بخش شهیون این شهرستان و در دامنه کوه لنگر واقع شده است.

منبع: میراث آریا

به "زیرساخت های روستای تاریخی و گردشگری لیوس دزفول توسعه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیرساخت های روستای تاریخی و گردشگری لیوس دزفول توسعه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید